در اینجا پنج دوربین برتر سال گذشته (از نظر قابلیت لرزش‌گیر) را معرفی می‌كنیم. البته قیمت هم در این رتبه‌بندی به عنوان یك عامل خیلی تعیین‌كننده (حتی مهم‌تر از خود دوربین) لحاظ شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربین‌های لرزش‌گیر 

اشاره : قابلیت لرزش‌گیر یا ثابت‌كننده تصویر (Image Stabilization) روشی برای مقابله با یكی از اصلی‌ترین دلایل محو شدن تصویر، یعنی لرزش‌های دوربین است. احتمالاً در نگاه اول تصور می‌كنید كه لنز دوربین شما چندان با كیفیت نیست، یا ممكن است به مكانیزم فوكوس خودكار دوربینتان شك كنید، اما در اغلب این موارد تمام تقصیر‌ها بر گردن خودتان است؛ دست‌های شما می‌لرزند!

محو‌شدگی عكس‌هایی كه با دوربین‌های دیجیتال گرفته می‌شوند، معمولاً در دو حالت احتمال وقوع بیشتری پیدا می‌كنند: اول، در محیط‌های كم‌نور و دوم، هنگامی كه با استفاده از لنز زوم دوربین‌های زوم بالا تا حد ممكن روی فواصل دور زوم كنید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ هنگامی كه در محیط‌های كم‌نور عكاسی می‌كنید، دوربین شما برای جبران نور كم محیط، به صورت خودكار سرعت پایین‌تری را برای شاتر انتخاب می‌كند تا نور بیشتری وارد دوربین شود.

بنابراین لازم است زمان طولانی‌تری دوربین را به صورت ثابت در دست نگه دارید (كه اغلب این كار را نمی‌كنید!). همچنین هنگامی كه برای بزرگ‌ كردن یك سوژه روی آن زوم می‌كنید، هر لرزش خفیف در دستان شما هم به همان نسبت بزرگ‌تر می‌شود. طوری كه هنگامی كه با زوم بالاتر از هفت یا هشت برابر می‌خواهید عكس بگیرید، عملاً پیدا كردن سوژه‌های متحرك در كادر تصویر غیر‌ممكن می‌شود! بنابراین باید در این حالت دوربین را بسیار محكم در دست بگیرید و نفستان را حبس كنید تا حداقل لرزش را به آن وارد كنید.

یك قانون كلی درباره عكاسی با دوربین‌های زوم بالا این است كه همیشه باید سرعت عكسبرداری را طوری انتخاب كنید كه از <معكوس فاصله كانونی> لنز‌تان بیشتر شود. به طور مثال، اگر با دوربینی عكس می‌گیرید كه فاصله كانونی لنز آن سیصد است و می‌خواهید عكستان كاملاً واضح بیفتد، باید سرعت شاتر دوربین را سریع‌تر از 300/‌1 ثانیه انتخاب كنید؟ اما این فاصله كانونی را از كجا پیدا كنید؟ این اعداد در حقیقت همان ضرایب بزرگ‌نمایی هستند كه كنار لنز دوربینتان نوشته شده‌اند.

با این حال فرض كنیم مجبورید كه سرعت شاتر را پایین‌تر بیاورید. مثلاً در حال عكسبرداری از قله یك كوه هستید و آفتاب در حال غروب كردن است. فرض كنید دوربین شما نشان می‌دهد كه سرعت دوربین را نباید سریع‌تر از 60/‌1 ثانیه تنظیم كنید؛ زیرا عكس‌ها تیره می‌شوند. حالا باید بین عكس‌های محو  قله كوه یا عكس‌های تیره یكی را انتخاب كنید.

راه حل سوم در این هنگام، استفاده از یك سه پایه است.

راه حل چهارم: قابلیت Stabilization یا ثابت‌كننده می‌تواند لرزش‌های دست شما را تا حد زیادی برطرف كند. البته نباید فكر كنید كه این قابلیت اسم دو تا دست الكترونیكی است كه از دوربین بیرون می‌آید و دست‌های شما را نگه می‌دارد تا نلرزند، بلكه نام یك فناوری پیشرفته در حسگر‌های حساس به لرزش است كه روی یك ژیروسكوپ یا گردش‌نما قرار دارند.

این حسگر‌ها می‌توانند جهت لرزش دست شما را تشخیص دهند و دقیقاً حسگر را با همان سرعت و در جهت مخالف لرزش حركت دهند. بدین ترتیب لرزش وارد شده به دوربین، خنثی می‌شود. البته این قابلیت در دوربین‌های مختلف هم برای لرزش دادن حسگر دوربین و هم برای لرزش دادن اجزای درونی لنز‌ ارائه شده‌اند كه اساس كار هر دوی آن‌ها یكی است. مثل قابلیت Mega Optical Image stabilization) Mega OIS) در دوربین‌های پاناسونیك، قابلیت Vibration Reduction) VR) درلنزهای نیكون و قابلیت Image Stabilization در دوربین‌های كانن سری IS.

اما در بعضی از دوربین‌ها تنها روی حسگر از این قابلیت استفاده شده است. مثلاً سیستم Anti-Shake در دوربین‌های كونیكا مینولتا (كه دیگر وارد بازار نمی‌شوند) نیز از همین دست بود كه نمونه‌های موفق‌تری از آن را روی دوربین DSLR شركت سونی، Alpha 100 نیز می‌بینیم.

دقت داشته باشید كه اصلاً  تصور نكنید كه با روشن كردن قابلیت ثابت كننده تصویر در حال سواركاری روی اسب هم می‌توانید با نهایت زوم دوربینتان عكاسی كنید! این قابلیت تنها به عنوان یك روش كمكی برای كاهش و نه حذف كامل محو شدگی تصویر به كار می‌رود. مثلاً می‌توانید با استفاده از آن در هوای گرگ و میش صبح در كنار نور قوی فلاش، عكس‌های واضحی بگیرید.

حالا حتماً می‌خواهید بدانید چه دوربین‌هایی از این قابلیت استفاده می‌كنند؟ در اینجا پنج دوربین برتر سال گذشته (از نظر قابلیت لرزش‌گیر) را معرفی می‌كنیم. البته قیمت هم در این رتبه‌بندی به عنوان یك عامل خیلی تعیین‌كننده (حتی مهم‌تر از خود دوربین) لحاظ شده است:

 

Canon Digital IXUS 850 IS

مزایا: فاصله كانونی مناسب برای لنز، سرعت عمل بالا، ثابت كننده تصویر به صورت نوری، طراحی زیبا.

معایب: كنترل‌كننده‌های دستی آن كم هستند، عكس‌ها در حساسیت 1600 دارای نویز بسیار زیاد و تقریبا غیر قابل استفاده‌اند.

این دوربین را بخرم؟  دوربین بسیار باریك و شیك ساخته شده است و امكان عكس‌برداری با زاویه‌های باز را هم دارد.

یعنی به سادگی می‌توانید در یك اتاق از دوستانتان عكس دسته جمعی بگیرید. كیفیت عكس‌های آن خیلی خوب است و در حد یك دوربین Point-and-Shoot (همین دوربین‌های بی‌سوادی كه هیچ دانش قبلی لازم ندارد) بسیار سریع است و شما را بی‌خودی معطل پردازش‌های وقت‌گیر نمی‌كند.

Canon Digital IXUS 850 IS

 

Canon PowerShot S3 IS

مزایا: طراحی عالی بدنه، زوم 18X لنز به همراه ثابت‌كننده تصویر، سرعت عمل بالا، عكاسی پی‌درپی نامحدود با سرعت 5/1 فریم در هر ثانیه، قابلیت Super Macro تا حداقل فاصله صفر سانتی‌متر، و نیز امكان استفاده از باتری‌هایAA  یا همان باتری قلمی‌های معمولی.

معایب: LCD كوچك دو اینچی، عدم پشتیبانی از قابلیت فایل‌های خام یا RAW، عكس‌های غیر قابل استفاده در حساسیت ISO 800.

این دوربین را بخرم؟ همانند دوربین‌های همتای سری قبل خود، زوم 12X به همراه سرعت عمل بالای دوربین از آن چیز‌هایی است كه طرفداران عكاسی از فواصل دور را بسیار راضی می‌كند.

Canon PowerShot S3 IS

Panasonic Lumix DMC-FX01

مزایا: لنز زاویه باز (28‌‌میلی‌متری)، قابلیت فیلم‌برداری عریض با سرعت ضبط سی فریم در ثانیه، قابلیت لرزش‌گیر دوگانه، LCD واضح با زاویه نمایش باز، استفاده از همان باتری و شارژری كه مدل‌های FX9 و FX8 استفاده می‌كنند.

معایب: عدم ارائه قابلیت‌های تنظیم دستی و نیز فقدان منظره‌یاب نوری، اعوجاج تصویر در عكس‌های زاویه باز، رگه‌های بنفش و اختلاط رنگی در كنتراست‌های شدید نور و سایه، عدم توانایی تنظیم حساسیت مناسب در هنگام استفاده از مد High Sensitivity یا حساسیت بسیار بالا.

این دوربین را بخرم؟ كار‌ایی دوربین و نیز سرعت عمل آن در حد مدل‌های قبل از خود در همین سری است، اما كیفیت تصاویر آن، كمتر از چیزی است كه از دوربینی در این كلاس انتظار می‌رود.

Sony Cyber-shot DSC-T50

مزایا: ثابت كننده نوری، كیفیت بسیار خوب عكس‌ها، حافظه داخلی 56 مگابایت.

معایب: دیافراگم كند دوربین كه حداكثر تا F3.5 هم باز می‌شود. كنترل كننده‌های دستگاه به شدت وابسته به استفاده از قابلیت لمسی صفحه‌نمایش است.

این دوربین را بخرم؟ امكانات این دوربین بسیار بیشتر از DSC-T30 است، اما یك صفحه‌نمایش لمسی را به آن اضافه كرده‌اند كه كاربران نا‌آشنا را كمی به زحمت می‌اندازد.

Sony Cyber-shot DSC-T10

مزایا: ابعاد بسیار جمع و جور، ثابت كنده تصویر قوی، سرعت عمل بالا.

معایب: سرعت عملكرد لنز كُند است و در دیافراگم F3.5 با فاصله كانونی 38 میلی‌متر چندان واید نیست.

این دوربین را بخرم؟ قیافه دوربین با توجه به طراحی كوچك و رنگ‌های مختلفی كه دارد، بسیار شیك است. كیفیت عكس های آن نیز در حد دوربین خانگی بسیار خوب است.

Sony Cyber-shot DSC-T10

منبع: نشریه عصر شبکه

مطالب مرتبط:

عكاسی بهتر با تلفن همراه‌

دروبین‌های دیجیتال و مشکلات کارت‌ها

رفع عیب در كارت‌های حافظه

نحوه انتخاب یك دوربین دیجیتال