تبیان، دستیار زندگی

مقاومت‌هایی که هند و مالزی را از فقر نجات داد

مقاومت مردمی هند باعث ارتقاء جایگاه امنیت انسانی در این کشور، کاهش سطح فقر، برپایی عدالت اجتماعی، مقابله با استبداد بیرونی و درونی، توسعه اقتصادی منطقه‌ای، سیستم آموزشی قوی و... نیز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گاندی

الگوی گاندی؛ مقاومت در برابر استعمار انگلستان و پیشرفت مستقل هند

بریتانیا طی سال‌ها بر کشور هند سیطره داشته و به چپاول ملت این کشور می‌پرداخت. براساس گزارش‌ها و مستندات تاریخی، در زمان حضور استعمارگران در این کشور، هندیان دارای هیچ حق و حقوقی نبودند و اکثریت دارایی‌های این کشور توسط بریتانیا غارت می‌شد و حتی روند توسعه صنعتی، علمی، اقتصادی و اجتماعی این کشور رو به افول بود. صنایع ملی این کشور از توانایی تولید با کیفیت و قدرت رقابت برخوردار نبودند و حتی کالاهای اساسی نظیر پارچه که در خود هند تولید می‌شد، توسط انگلستان وارد این کشور می‌شد و همین امر، صنایع مادر در هندوستان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته بود.

قحطی‌های پی در پی و کشته شدن مردم به دلیل گرسنگی و خارج کردن محصولات هندوستان برای تامین منابع غذایی انگلیسی‌ها در کشورهای دیگر، افول صنایع ملی، تغییر زبان ملی، بیگاری مردم هند و... همگی منجر به حقارت ملی هندیان در برابر استعمار انگلیس می‌شد اما استقامت مردم این کشور با رهبر گاندی، منجر به استقلال آنها شد و سپس پیشرفت ملی هندیان را برای آنها به ارمغان آورد.

شیوه گاندی مبتنی بر پاسداشت زبان مادری هند، ممنوعیت و تحریم کالاهای انگلیسی، لغو قراردادهای تجاری استعماری، تاکید بر خروج نیروهای نظامی خارجی از کشور هند و... بود که با مخالفت‌های انگلیس مواجه شد اما مقاومت منفی گاندی و مردم هند منجر به پیروزی مردم شد.

در گام بعدی مردم هندوستان با پیروی از اصول اقتصادی گاندی، به سرعت در مسیر پیشرفت قرار گرفت. اجماع ملی و تلاش عمومی برای توسعه بخش‌های مختلف منجر به استقلال این کشور در عرصه‌های گوناگون و رونق تجارت، افزایش تولیدات ملی، تقویت صنایع فرهنگی و... شد و کم‌کم هندوستان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی خودکفا شد.

علاوه بر این، مقاومت مردمی هند باعث ارتقاء جایگاه امنیت انسانی در این کشور، کاهش سطح فقر، برپایی عدالت اجتماعی، مقابله با استبداد بیرونی و درونی، توسعه اقتصادی منطقه‌ای، سیستم آموزشی قوی و... نیز شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، مقاومت در برابر استعمار انگلیس را دلیل اصلی پیشرفت ملت هند می‌دانند و می‌فرمایند: «نود سال- از 1857 تا 1947- با انگلیسی ‏ها جنگیدند و مبارزه كردند. آنجا هم یك عده سازشكار بودند، یك عده مسالمت‏ آمیز برخورد می كردند، یك عده در خانه‏ ها بودند؛ اما یك عده هم جنگیدند و بالاخره پیروز شدند؛ گاندى‏ رهبر كشور شد؛ جواهر لعل نهرو رئیس مقتدر دولت استقلال شد و تا امروز هند یكى از كشورهاى سرافراز در دنیاست؛ كشورى است كه با یك میلیارد جمعیت دارد حركت و پیشروى مى‏كند و مشكلات خودش را یكى پس از دیگرى پشت سر می ‏گذارد.»


الگوی ماهاتیرمحمد؛ مقاومت و هماهنگی ملی در مسیر پیشرفت

مالزی قبل از دوران اخیر تحت استعمار انگلیس اداره می‌شد و دولت بریتانیا برای سرنوشت و منابع مردم این کشور تصمیم می‌گرفت. اما زمانی که ملت مالزی تصمیم گرفت از یوغ استعمار رهایی یابد، مسیری متفاوت را در پیش گرفت و در راستای توسعه و پیشرفت گام برداشت.

مقاومت مردم مالزی علیه استعمار، با تاکید بر انسجام ملی منجر به خیزش این کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی شد. این در حالی است که در زمان حضور استعمارگران در این کشور، مالزی بسیار شکننده و دارای اقتصاد ضعیف و استعماری بود.

جان نیزبیت اعتقاد دارد مالزی با آنکه خیلی دیرتر از کشورهای دیگر آسیا به سمت پیشرفت گام برداشت اما با سیاست‌های درست اقتصادی، برنامه‌ریزی، رهبری صحیح و... بسیار پیشرفت کرده است. به اعتقاد بادیالووراس مالزی بعد از تلاش برای استقلال سیاسی، در قلمرو الکترونیک و انفورماتیک و محصولات با ارزش افزوده‌ بالا، زیرسازها، تحصیلات، تجهیزات و لوازم زندگی و غیره توسعه داشته است.


منبع:
یادداشت تاثیر "مقاومت" در برابر استکبار بر روند "پیشرفت ملی" ؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.