تبیان، دستیار زندگی
با نمایش مستند فیلمبرداران سینمای ایران، بزرگداشت نعمت حقیقی فیلمبردار پیشكسوت سینمای ایران كه بخشی از فیلم‌های مهم كارگردانان برجسته سینما را در قاب دوربین‌اش تصویر كرده است، برگزار می‌شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت نعمت حقیقی در تهران برگزار می‌شود

نعمت حقیقی

با نمایش مستند فیلمبرداران سینمای ایران، بزرگداشت نعمت حقیقی فیلمبردار پیشكسوت سینمای ایران كه بخشی از فیلم‌های مهم كارگردانان برجسته سینما را در قاب دوربین‌اش تصویر كرده است، برگزار می‌شود.

این برنامه‌ی بزرگداشت كه با نمایش مستند عزیز ساعتی همراه است، روز چهارشنبه 13 تیر ماه سال جاری در فرهنگسرای هنر (ارسباران) با حضور هنرمندان و دست‌اندركاران سینما برگزار شود.

از فیلم‌های این فیلمبردار پیشكسوت می‌توان به بلوچ، چشمه، دشنه، تنگسیر، خاك، نفرین، سازش،‌ شازده احتجاب، گوزنها، همسفر، غزل، سفیر، دادشاه، تویی كه نمی‌شناختمت، عروس، ناصرالدین شاه آكتور سینما، مهاجران، روز فرشته، روز شیطان، فصل پنجم، معجزه خنده، جهان پهلوان تختی، شوكران ومارال اشاره كرد.

فیلم مستند فیلم‌برداران سینمای ایران ساخته عزیز ساعتی، مستندی هفتاد دقیقه‌ای است كه در آن تلاش شده تا تاریخ رشد و تكامل فیلم‌برداری در سینمای ایران به تصویر كشیده شود. این فیلم اولین و تنها سند تصویری موجود درباره این حرفه مهم در سینمای ایران است و به‌گفته‌ی عزیز ساعتی فیلم نتیجه دغدغه طولانی وی در این عرصه است كه بعد از سال‌ها تحقیق و تلاش سرانجام به نتیجه رسیده است.

ساعتی درباره جزییات ساخت این فیلم می‌گوید:‌ مستند فیلم‌برداران سینمای ایران تلاش كرده است تا تصویری دقیق از فیلم‌برداران حاضر در سینمای ایران ارایه دهد. برای ساخت این فیلم تحقیقاتی وسیع و طولانی انجام شد كه این بخش شامل مطالعه تمامی منابع مكتوب موجود در این زمینه بود.

وی ادامه داد: بخشی از مطالب در كتاب‌های تاریخ سینمای ایران موجود بود و بخش دیگر مطالب نیز در مصاحبه‌های این هنرمندان با مجلات و نشریات مختلف فراهم شد. البته در این عرصه چهره‌های مختلفی حضور داشتند اما در این فیلم بیشتر تلاش شده تا بر فعالیت‌های آن دسته از فیلمبردارانی متمركز شود كه در رشد و اعتلای فنی و هنری این حرفه نقش داشتند.

ساعتی در ادامه درباره منابع موجود برای ساخت این فیلم ادامه داد: یكی از مشكلات جدی سینمای ایران كمبود امكانات تصویری از گذشته است، به گونه‌ای كه عملا از سینمای پیش از انقلاب فیلم‌های پشت صحنه وجود ندارد و منابع تصویری هم بسیار اندك است. فیلم‌برداری پشت صحنه عملا از پس از انقلاب و با رواج ویدئو شكل جدی به‌خود گرفت و منابع تصویری ما نیز به‌همان مقطع محدود می‌شود، اما امیدوارم

با رواج ساخت فیلم‌هایی از این دست و فیلم‌های دیگری كه تولید آن مدتی‌است در موسسه توسعه تصویر شهر آغاز شده، بتوان گنجینه ارزشمندی از فیلم‌های پرتره سینمای ایران فراهم كرد.

این فیلمبردار درباره فراهم كردن منابع تصویری برای این فیلم معتقد است: بسیاری از فیلم‌های قدیمی تاریخ سینمای ایران از نظر فنی دچار مشكل بودند، كه برای اینكه كیفیت آنها را به‌حد قابل قبولی برای پخش برسانیم، بر روی این فیلم‌ها كار فنی طولانی مدتی انجام شد. در برخی موارد این فیلم‌ها تنها به مقداری

راش محدود می‌شدند كه برای این بخش از كار، حتی برخی از فیلم‌ها صداگذاری مجدد شد تا آنچه در نهایت حاصل می‌شود از كیفیت خوبی برای نمایش برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، ساعتی با اشاره به‌این مطلب كه نمایش این فیلم بهانه‌ای برای تقدیر از یك عمر فعالیت‌های هنری نعمت حقیقی است گفت: نعمت حقیقی از فیلم‌برداران قدیمی سینمای ایران است كه در طول سال‌ها فعالیت هنری خود، آثار مختلفی را پیش و پس از انقلاب ثبت كرده است، فیلم‌هایی همچون: شازده احتجاب، شوكران، عروس، تنگسیر، چشمه، رد پایی بر شن، مهاجران، بلوچ، خاك و...برخی از آثار نعمت حقیقی در سینمای ایران است، ضمن آنكه وی به جهت تخصص در فیلم‌برداری اسكوپ یكی از چهره‌های مهم سینمای ما است.

گفتنی است ساعتی در این فیلم، حضور فیلم‌بردارانی همچون: میرزا ابراهیم خان عكاس‌باشی، خان بابا معتضدی، ابراهیم مرادی، ابراهیم كوشان، نوری حبیب، مهندس محسن بدیع، بوریس ماتیوف، واهاك، عنایت الله فنی، احمد شیرازی، نصرت الله كنی، مازیار پرتو، نعمت حقیقی، هوشنگ بهارلو، جمشد الوندی، مهرداد فخیمی، علیرضا زرین دست، اصغر رفیعی جم و... را در سینمای ایران به تصویر كشیده است.

این فیلم از تولیدات معاونت هنری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ـ موسسه توسعه تصویر شهر است كه در ادامه برگزاری مراسم نكوداشت برای هنرمندان سینمای ایران توسط این موسسه عصر روز چهارشنبه سیزدهم تیرماه در فرهنگسرای هنر به‌نمایش در می‌آید.

مطالب مرتبط:

رخ به رخ شدن گنجوی با نگاتیو

فیلم خانه خدا پس از 40 سال، بر روی پرده

به یاد هنرمند فقید مهدی فتحی