تبیان، دستیار زندگی
امروزیازدواز دهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 18 جمادی الثانی1428 قمری و3 ژوئیه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ(12 تیر)

امروزدرتاریخ(12 تیر)

امروز دهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 18 جمادی الثانی 1428 قمری و 3 ژوئیه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند:

***

قتل مازیار به دست خلیفه عباسی

1168 سال پیش در چنین روزی در سال 839 میلادی ، مازیار ؛ حکمران وقت مازندران ، به دست المعتصم خلیفه عباسی به قتل رسید.

مازیار از خاندان اسپهبدان مازندران پسر قارن ، و قارن پسر ونداد هرمز و ونداد نوه سوخرا بود. مازیار در آمل بر اثر خیانت برادرش « كوهیار » كه فریب عوامل خلیفه را خورده بود دستگیر و به سامرا ( سامره ) منتقل و به المعتصم تحویل داده شده بود كه پس از شكنجه بسیار كشته شد. جسد مازیار که زیر شکنجه کشته شده بود در همان محلی که جسد بابک خرمدین بر دار شده بود به دار کشیده شد.

خلیفه قبلا از راه نیرنگ حكومت مازیار بر مازندران را تایید كرده بود. المعتصم دو استقلال طلب معروف دیگر ایران - بابک و افشین - را به همین ترتیب نابود کرد.

***

شهادت مظلومانه‏ی علامه‏ی مجاهد "قاضی نوراللَّه شوشتری" عالم و مؤلف

409 سال پیش در چنین روزی در سال 1019 قمری ، علامه‏ی مجاهد "قاضی نوراللَّه شوشتری" ، به جرم شیعه بودن، مظلومانه به شهادت رسید .

قاضی نوراللَّه بن سید شرف الدین شوشتری، رجالی، فقیه، اصولی، محدث، شاعر و عالم بزرگ عهد صفوی، بود. او در سال 956 ق در شوشتر به دنیا آمد. دروس آغازین را نزد پدر دانشمندش فرا گرفت و در سال 979 راهی مشهد مقدس شد. سیدنوراللَّه در مشهد به درس اساتید بزرگ راه یافت و از بزرگان شهر اجازه‏ی روایت گرفت. او در سال 993 روانه‏ی هند شد و پس از سالیانی،منصب قضاوت را عهده دار گشت. این اندیشمند مسلمان در هند مذهبِ خود را اظهار نمی‏داشت و تقیه می‏كرد تا این كه علمای دربار هند از نفوذ او هراسان شده و در صدد فتنه و برانگیختن شاه، علیه قاضی برآمدند. سرانجام با توطئه چینی، به كتاب مجالسُ المؤمنینِ وی دست یافته و او را به جرم شیعه بودن، مستحق اجرای حَد دانستند.

قاضی نوراللَّه شوشتری، سرانجام در سال 1019 ق در حالی كه حدود 65 سال عمر داشت در زیر شلاق حسودان به شهادت رسید. تصنیفات این بزرگ مرد عرصه‏ی سیاست و نگارش را تا 140 كتاب ذكر كرده‏اند كه  اِحقاقُ الحَقّ، مَجالِسُ المؤمنین، تَفسیر القرآن، تحفَةُ العقول و ده‏ها اثر دیگر از اوست. مزار قاضی شوشتری در آگره‏ی هندوستان، زیارتگاه مسلمانان بسیاری در دلِ شبه قاره‏ی هند است.

***

درگذشت آیت الله العظمی شیخ مرتضی انصاری

147 سال پیش در چنین روزی در سال 1281 هجری قمری ، عالم علی الاطلاق و نابغه فقه شیعه ، آیت الله العظمی شیخ مرتضی انصاری، شیخ الفقها و المجتهدین، دیده از  جهان فروبست.

شیخ مرتضی انصاری فرزند محمد امین، اعلم علما، جامع ترین اساتید فضلا، بهترین مربی فقها و کاملترین شاگرد مکتب اولیاء، که در بین متقدمین از علما سید مرتضی و در بین متأخرین آنها شیخ مرتضی، و این جامعیت متداول بین همه فقها... نسب شریفش به جابر بن عبدالله انصاری؛ همان صحابه بزرگ رسول (ص) منتهی می گردد. او در روز عید غدیر سال 1214 هجری قمری در شهر دزفول در خانواده ای دوستدار علم و ادب متولد شد .

ادبیات عرب و مقدمات علوم را نزد پدرش و دانشوران دزفول فراگرفت و فقه و اصول و دوره سطح را در محضر شیخ حسن انصاری ، عمو زاده اش ، آموخت .  شیخ در سال 1232 ه ق به همراه پدرش رهسپارعتبات عالیات درعراق  شد . او در دوران تحصیل خود  از محضر علمایی جون سید مجاهد ، شریف العلما ، مرحوم کاشف الغطا و حاج ملا احمد نراقی بهره های فراوان برد . شیخ اعظم  در مکتب علمی خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آیت الله آخوند خراسانی ، آیت الله  سید ابوتراب قزوینی ( سکاکی ) ، آیت  اللّه میرزا محمد حسن شیرازى ،  آیت  اللّه شیخ جعفر شوشترى  ،  آیت  اللّه حاج میرزا حبیب اللّه رشتى ،  آیت  اللّه سید حسین کوه کمرى تبریزى ،  آیت  اللّه حاج میرزا محمد حسن آشتیانى ،  آیت  اللّه حاج شیخ هادى تهرانى و سید جمال الدین اسدآبادى اشاره کرد .

شیخ دارای همتی  بلند ، اخلاقی نیکو و زهد و تقوایی بی نظیر بود . او مردی متواضع، متین و باوقار بود. برخوردش با همه کس اسلامی بود. کسی از او رنج و کدورتی در دل نداشت. با همه به عدالت اسلامی رفتار می نمود. شیخ دانشمندی استوار و حلیم و بردبار بود. زهد و تقوای او زبان زد خاص و عام بود. او خود را نمی دید فقط در همه حال ذات اقدس ذوالجلال را می دید و فقط به او می اندیشید و در فکر رضا و رضوان او بود.

از تألیفات مهم شیخ انصاری فرائد و مکاسب است، که این رسائل و مکاسب از کتب درسی اعلام عظام ما بوده و هست و هر مجتهدی قبل از ورود به خارج درس فقه از فراگیری و بحث تحقیقی آن ناگزیر است، که با فهم آن دروس خارج حاصل تا به خواست خدا به اجتهاد کامل رسد، شیخ انصاری رسائلی در تقیه و حاشیه ای بر نخبه و کتابی در اجماع نیز به رشته تحریر برد. و سرانجام در در نجف اشرف وفات نمود.

شیخ انصاری سرانجام در شب شنبه هجدهم جمادی الثانی 1281 ، پس از 67 سال خدمت به اسلام و حوزه های علمیه به دیار حق شتافت . قبر او در حـجــــره ای جنب صحن مرتضوی روحی له الفداء مشهور است و شیخ حسین نجفی تبریزی به کنار او مدفون است.

***

واگذاری امتیاز "رویتر" توسط "ناصرالدین شاه قاجار" به انگلستان

139 سال پیش در چنین روزی در سال 1289 قمری ، ناصرالدین شاه قاجار ، امتیاز رویتر را به دولت انگلستان واگذار کرد .

در نیمه‏ی دوم دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، عده‏ای از خارجیان تقاضای امتیاز بهره‏برداری از معادن و سایر منابع كشور را نمودند. نخستین و مهم‏ترینِ آن‏ها، امتیازی بود كه به موجب آن، انحصار ساختمان راه آهن، استخراج معادن و تاسیس بانك ملی به "بارون جولیوس دو رویتر" سرمایه‏دار انگلیسی اعطا شد. این امتیاز به قدری وسیع بود كه اجرای آن برای رویتر نیز مشكل می‏نمود و دو طرف معاهده به زودی فهمیدند كه این كار بدون مطالعه‏ی دقیق انجام یافته است. بنابراین، این امتیاز بر اثر تاخیر رویتر لغو شد. ولی در سال 1306 ق دولت ایران به پسر رویتر، امتیاز تاسیس بانك را اعطا كرد و وی توانست از بعضی معادن بهره‏برداری كند. این امتیاز در نهایت به تاسیس بانك شاهنشاهی و بانك صنایع و معادن در ایران منتهی گشت.

***

زادروز "فرانتس كافكا" نویسنده بزرگ چك

تاریخ

124 سال پیش در چنین روزی در سال 1883 میلادی ، فرانتس کافکا ، نویسنده بزرگ چك در پراگ پایتخت این كشور به دنیا آمد. پدرش تاجر خشن و سخت‏گیری بود و كافكا از كودكی از او وحشت داشت. كافكا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دكترای حقوق گرفت و پس از آنكه مدتی به كارهای حقوقی مشغول بود راهی پاریس شد. زندگی گذشته كافكا به شدت او را رنج می‏داد و نفرت عجیبی او را در خود فرو می‏برد، به طوری كه با كمتر كسی دوستی داشت و بدبینی خاصی به مردم پیدا كرده بود. همان زمان كه دانشجویى بیش نبود، مطالعه آثار ادبی نویسندگان بزرگ را آغاز نمود و با برخی از نویسندگان عصر آشنایى یافت. وی در طی سال‏های بعد آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید.

در همه آثار كافكا، زندگی و خصوصیت‏های روحیش منعكس است، حتی هنگامی كه قهرمان داستان، جانوران باشند. كافكا نویسنده بزرگی است كه عده‏ای به خاطر پیشگویى‏هایش به وی لقب پیامبر داده‏اند. این پیشگویى‏ها به ویژه در سال 1945م یعنی بیش از بیست سال پس از مرگ كافكا، بسیاری از روشن‏فكران را به حیرت انداخت. كافكا جنبه‏های انكارآمیز و منفی عصر خود و حتی عصر بعد از خود را در وجود خویش ارائه می‏دهد. در آثار كافكا دنیایى از پوچی، تناقض، بی‏هدفی و سرشار از امیدهای واهی به چشم می‏خورد. مسائل خاص كافكا، از میان اشاره‏ها، كنایه‏ها و تمثیل‏هایى به دست می‏آید كه با احساس ظریفی از طنز آمیخته است. آنچه در زندگی عادی به چشم ما امری طبیعی جلوه می‏كند، در نوشته‏های كافكا به صورتی مضحك و پوچ، نمایان می‏گردد. شیوه بیان كافكا به طور برجسته از روشنی و صراحت برخوردار است و به وسیله آن، تلاش آدمی را بر ضد قدرتی بی‏نام و نشان اما مداوم و حاضر در همه جا نشان می‏دهد، قدرتی كه سرنوشت را تعیین و با هرگونه اقدام بشری مخالفت می‏كند. وی در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه‏گیری اختیار كرد هرچند كه در تنهایى بر وسعت فرهنگ خود افزود. كافكا در آخرین لحظات زندگی وصیت كرد كه همه آثارش را بسوزانند تا در گمنامی بمیرد ولی هم اكنون همه، كافكا را با آثار مهمی هم‏چون قصر، دیوار چین، گروه محكومین، مسخ و طبیب دهكده، می‏شناسند. كافكا سرانجام در 3 ژوئن 1924م در 41 سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت. كافكا تا 30 سال پس از مرگ، بر نسل بعد از جنگ جهانی دوم نیز، نفوذ شدیدی داشت.

***

اشغال هائیتی توسط آمریکا

92 سال پیش درچنین روزی درسال 1915 میلادی ، نیروهای نظامی آمریکا کشورهائیتی را به اشغال خود درآوردند . این کشورتا سال 1934 میلادی تحت اشغال آمریکا بود .

***فاشدن

درگذشت میرزاده عشقی

تاریخ

83 سال پیش در چنین روزی در سال 1303 میلادی ، میرزاده عشقی شاعرآزادیخواه و مدیر روزنامه قرن بیستم درگذشت .

سید محمد رضا میرزاده عشقی ، در سال 1272شمسی ، به دنیا آمد . دوران کودکی و مدرسه را در همدان سپری کرد . عشقی ، 15 ساله بود که " احمدشاه قاجار "  به سلطنت رسید ، درهمان سال نامه ای در قالب مثنوی برای احمد شاه ، قاجار نوشت که توسط ملک الشعرای بهار ، به دست شاه رسید . درآن نامه عشقی بدون مدح شاه ازاوخواسته بود تا کمی به اصلاح وضع کشور بپردازد و مانند شاهان پیشین ، ایران را بیشتر به قهقرا نکشاند!

اودر21 سالگی ، نشریه ای به نام " نامه عشقی " درهمدان منتشرکرد که موجب اعجاب همگان شد وسالی بعد به همراهان دیگر آزادیخواهان ازجمله " سید حسن مدرس" به استانبول مهاجرت کرد وسه سال درآن جا ماند. هنگام بازگشت، مدتی درهمدان ماند و پس ازآن به تهران رفت و ازبزرگترین مخالفان قرار داد استعماری " وثوق الدوله - کاکس " که به 1919 مشهوراست پیوست .

عشقی درسن 27 سالگی نخستین  شماره نشریه خود " قرن بیستم " را منتشرکرد. نشریه ای که درآخرین شماره باعث قتل عشقی شد. عشقی در آخرین شماره " قرن بیستم " به شدت به جمهوری قلابی رضا خان تاخت و آن را به  باد استهزا گرفت. به نحوی که روزنامه اودرچند ساعت نایاب شد و تا چند ماه در بازارآزاد به چند ده برابر قیمت به فروش می رسید همین شماره ازنشریه باعث شد که طاقت سردارسپه به سرآید.

اواین بارنه " وثوق الدوله و" قوام الملک" و" قوام السلطنه " که به شخص سردارسپه ، لقب " جارچی " داده بود وطرفدارانش را سگ وماروجغد وموش نامیده بود. درشعری دیگرانگلستان را دزد وهواخواهان جمهوری ، ازجمله رضا خان را چارپای دزد خوانده بود. دربخشی دیگر، کاریکاتوری درباره تشییع جنازه جمهوری کشیده بود و ...همه این عوامل باعث شد تا به دستور  سردارسپه " میرزاده عشقی " شاعری که سراپا قریحه بود  درروز12 تیرماه سال 1303 و درحالی که تنها 31 سال داشت، در خانه خود ترور شود ومرگی باعزت را برگزیند . مرگی که ماهی پیش آن را پیش بینی کرده وبه ملک الشعرای بهارنیزگفته بود .

در روز تشییع جنازه او بالغ بر سی هزار تن شرکت داشتند . از تمام محلات شهر دسته جمعیت به مشایعت کنندگان پیوسته بودند . سرانجام با همان هئیت ، جنازه به «ابن بابویه» برده شد و در شمال غربی آن مدفون شد.

***

درگذشت آندره سیتروئن

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1935 میلادی ، آندره سیتروئن ، مهندس فرانسوی و مخترع و سازنده اتومبیلهای سیتروئن در 57 سالگی در اثر بیماری سرطان درگذشت.

آندره سیتروئن در سال 1919 کمپانی سیتروئن فرانسه را تاسیس نمود که این کمپانی در حال حاضر در سراسر جهان دارای 13900 پرسنل میباشد و نیز از طرفداران زیادی در دنیا برخوردار است. او تاثیر به سزایی در «روش تولید انبوه» با هدف ارزانتر كردن خودروها و امكان استفاده طبقات مختلف مردم از خودرو داشت.

***

شور دفاع نظامی ایرانیان از میهن

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1330 شمسی ، در پی تمركز نیروهای انگلستان در بصره، سلیمانیه، كركوك و اربیل (عراق) برای حمله به ایران كه نفت خود را ملی كرده بود ، یگانهای ارتش ایران در خیابانهای شهرهای مختلف به منظور تقویت روحیه هموطنان رژه رفتند و مردم را به تماشای مانورهای نظامی خود دعوت كردند.

مردم كه به هیجان آمده بودند داوطلبانه به كمك سربازان می شتافتند و به حفر سنگر توپ می پرداختند. فرماندهی دفاع از آبادان به ژنرال كمال سپرده شده بود و نیروی كمكی از شیراز و قزوین و همه واحدهای لشكر هفتم پیاده كرمان به خوزستان اعزام شده بودند. همچنین چند خلبان نیروی هوایی داوطلب عملیات انتحاری و كوبیدن هواپیماهای پر از مواد منفجره به كشتی انگلیسی شده و مردم به تمجید و قدردانی از آنان پرداخته و روزنامه ها به انتشار چاپ عكسهایشان دست زده بودند.

نیروی دریایی باوجود ضعف و نداشتن ناو سنگین به حالت آماده باش درآمده بود. در اینجا بود كه ملت متوجه شد باید نیروی دریایی اش را تقویت كند و تقویت آن را در اولویت قرار دهد. در خوزستان حمل سوخت به دو كشتی لاروب قطع شده بود تا شط العرب با گل و لای بسته شود و به ناو انگلیسی موریشس اخطار شده بود كه ظرف ده روز یا باید از شط العرب خارج شود و یا در جایی كه هست به گل خواهد نشست. در این میان دهها هزار تن از سربازان منقضی خدمت و دیگران به پادگانهای مربوط مراجعه و خود را معرفی می كردند.

***

در گذشت علامه امینی (ره)

تاریخ

37 سال پیش در چنین روزی در سال 1349 شمسی ، علامه عبدالحسین امینی مؤلف كتاب ارزشمند الغدیر دیده از جهان فرو بست.

شیخ عبدالحسین امینی مشهور به علامه امینی در سال 1320 ه.ق مطابق بـا 1281 هـ .ش در تبریز (روستاى "سردها" از تـوابع شهرستان سـراب) در خانواده ای اهل علم، تقوی و فضیلت دیده به جهان گشود.

عبدالحسین در خاندانی عاشق و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، شروع به رشد کرد و از اوان کودکی عشق به خاندان طهارت در او ریشه گرفت . اما او تنها به عشق ورزیدن کفایت نکرد بلکه در صدد فراگیری علوم واحادیث آن بزرگواران بر آمد .

پس مقدمات علوم را درشهر تبریز فراگرفت و در محضر استادان و علمای بنامی چون سید محمد مولانا، سید مرتضی خسرو شاهی و شیخ حسین تلمذ کرد . در همین دوره بود که الفیه ابن مالک ( هزار بیت در باره صرف و نحو ادبیات عرب به زبان عربی ) را حفظ کرد اما آنچه بیشتر ذوق ادیبانه و شور عاشقانه او را اقناع می کرد حفظ اشعارگوناگون درباره امام علی (ع) بود . همین عشق دروجود او بطور گسترده ای نضج یافت تا وی را به سفر به نجف اشرف ترغیب کرد. ایشان بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاهش تبریز، عازم نجف اشرف شد ، و به واسطه بهره گیری از جلسات درس و بحث علمایی چون شیخ عبد الكریم حائری میرزا محمد حسین نائینی اجازه اجتهاد را دریافت كرد.

تالیف آثار گرانبهایی چون  شهداء الفضیله  ، ادب الزائر ، ثمرات الاسفار ، و نگارش حاشیه هایی کلان بر دو کتاب سترگ "مکاسب" و" وسایل" شیخ انصاری ، در این دوره از زندگانی اش روی داد .

علامه امینی از ابتدای تحصیلات علمی خود در فکر ایجاد جامعه ای مبتنی بر اندیشه های والای اسلامی بود . امینی با اندیشه ای والا و اندوخته های علمی بسیار خود به سراغ نگارش کتابی رفت که واقعیتی را به منظور ایجاد وحدت در جامعه اسلامی مطرح سازد . لذا حدیث غدیر را شکافت و واقعه غدیر را باهدف تبیین ولایت جاودان امیر مومنان حضرت علی ع به رشته تحریر در آورد .

وی روش کار خود را رادر تدوین این کتاب بر بررسی موضوعی مساله غدیر وولایت امیرمومنان می گذارد و با مواد و مصالح مختلف تاریخی از جمله آیات قران ، احادیث و قول تابعین و اصحاب و علمای فرق مختلف بویژه مذاهب چهارگانه ، نسبت به اثبات و دفاع از ولایت امیر مومنان همت می گمارد . او برای این منظور با سفر به کتابخانه های کشور های مختلف دنیا از جمله عراق ، هندوستان ، پاکستان ، مغرب ، مصر و...ابتدا به سراغ تحقیق در باره آیات تبلیغ (سوره مبارکه مائده -67 )، اکمال (مائده -5 ) ، آیات یک تاسه سوره مبارکه معارج ، ولایت ( مائده -55) و سوره هل اتی می رود . آنگاه احادیث غدیر ، ولایت ، منزلت ، ثقلین ، انذار العشیره و...را ازمناظر تاریخی و سندی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد . وی سپس در پی اسناد حدیث غدیر ، بیست و چهار کتاب تاریخی ، بیست و هفت محدث ، چهارده مفسر قرآن و هفت متکلم اسلامی را می یابد که به نقد و بررسی حدیث غدیر پرداخته اند . امینی پس از آن، رواه حدیث غدیر از صحابه و تابعین پیامبر را به ترتیب عنوان و در این فهرست به یکصد و ده تن از صحابی و هشتاد و چهار تابعی اشاره می کند . علامه آنگاه 360 تن از رواه حدیث غدیر را از قرن دوم تا قرن چهاردهم بر می شمارد و برای این منظور به کتابخانه های بسیاری ازکشورهای اسلامی سفر می کند . علامه در پایان تحقیق، اشعار شاعران مختلف را در باره این موضوع ذکر می کند و... در این مقوله، قصد او کمک گرفتن از انواع روایات است برای دفاعی تاریخی از ولایت امیر مومنان علی ع برای جهانیان .

چاپ نخست کتاب الغدیر در سال 1324 ه ش در نجف آغاز می شود و این مجموعه تا نه جلد افزیش می یابد . پس از انتشار این کتاب عظیم ، بسیاری از علمای کشورهای مختلف اسلامی ضمن ستایش ، برآن حاشیه می نویسند و آن را مورد بحث و بررسی قرار می دهند . علامه امینی هفت سال پس از انتشار نخستسین جلد الغدیر در اثبات ارادت خود به امیر مومنان علی ع کتابخانه ای با بیش از چهل ودو هزار کتاب خطی و چاپی در باره مولی الموحدین امام علی ع با عنوان مکتبه الامام امیر المومنین تاسیس می کند .

سر انجام این عالم بزرگوار پس از عمری تلاش در راه احیای معارف دینی ، پس از دو سال بیماری وضعف جسمانی ناشی از فعالیت و تحقیق بسیار در کشور های مختلف ، در روزجمعه دوازدهم تیر 1349 دیده از جهان فرو بست و بسیاری را از غم فقدان خود اندوهگین ساخت . پیکر مطهر او پس از تشییعی بسیار شکوهمند ، به نجف اشرف منتقل شد . او را در کتابخانه ای که خود تاسیس کرده بود به خاک سپردند .

***

رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت‏اللَّه "حاج آقا حسین خادمی"

23 سال پیش در چنین روزی در سال 1405 قمری ، فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت‏اللَّه "حاج آقا حسین خادمی" ، دیده از جهان فرو بست .

آیت‏اللَّه حسین خادمی اصفهانی در حدود سال 1317ق در اصفهان به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات و سطح، به نجف اشرف رفته و از محضر اساتیدی چون میرزای نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، خوانساری و شیخ محمد جواد بلاغی بهره‏مند شد. آیت اللَّه خادمی در 26 سالگی به مقام رفیع اجتهاد نائل گشت و سپس به اصفهان مراجعت نمود. ایشان در جریان كشف حجاب، با سخنرانی‏های آتشین خود به مبارزه با رژیم رضاخان برخاست و در ملی شدن صنعت نفت نیز در كنار آیت‏اللَّه كاشانی و شهید نواب‏صفوی فعالیت زیادی داشت. آیت‏اللَّه خادمی از آغاز نهضت امام خمینی، در تشویق و ترغیب مردم در برپایی جنبش اسلامیِ ضد سلطنتی و بیان اهداف امام، در اصفهان نقش ارزشمندی ایفا نمود. این عالم بزرگوار در 20 اسفند 1363 ش در 86 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در آن شهر مدفون گردید.

***

هجوم ناوگان متجاوز آمریكا به هواپیمای مسافربری ایران

تاریخ

19 سال پیش در چنین روزی در سال 1367 شمسی ، در ساعت ده و بیست و چهار دقیقه، یك فروند هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آبهای خلیج فارس مورد حمله موشکی ناوگان متجاوز آمریكا قرار گرفت و سقوط كرد. هواپیمای مزبور حامل 298 مسافر و خدمه بود كه با این حمله متجاوزکارانه و ناجوانمردانه ، همگی آنها جان به جان آفرین تسلیم کردند .

موشكى كه این هواپیما را سرنگون ساخت از ناو آمریكایى «وینسنس» مستقر در خلیج فارس كه نفتكش های كویتی را بدرقه می كرد پرتاب شده بود. این ناو دو موشك به سوی هواپیمای شركت هواپیمایی ملی ایران (هما) پرتاب كرده بود كه یكی از آنها به هواپیما اصابت كرده بود. ارباس «ایران ایر» كه عازم امارات بود در ده كیلومتری ناو آمریكایی و در آبهای ایران به خلیج فارس افتاد. این جنایت از غیر انسانی ترین برخوردها و مقابله ها با ایران اسلامی به شمار می رفت. رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریكا اقدام ناو وینسنس را یك عمل دفاعی ! اعلام كرده بود .

***

منابع:

1- مهر

2- روزنامک

3- صداوسیما

4- مبلغ

5- ویکی پدیا

6- irib

7- سایت پرشین