تبیان، دستیار زندگی

نکات سفر به مناطق روستایی ایران

یکی از بهترین، جذاب ترین و پرطرفدارترین مناطق و مکان هایی که اکثر افراد علاقمند به سفر و بازدید از آن ها هستند، مناطق روستایی ایران است. با رعایت نکات سفر به مناطق روستایی ایران به سالم ماندن آن ها کمک می کنید. امروزه در طول سال و مخصوصاً در تعطیلات آخر هفته هر کدام از ما وسوسه می شویم که به دیدن یکی از روستاهای زیبای ایران برویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مناطق روستایی

 مناطق روستایی ایران


زندگی یکنواخت و به دور از طبیعت شهری گاهی ما را بسیار افسرده می کند. بنابراین به دنبال جاذبه های مناطق اطراف شهر روانه خارج شهرهای بزرگ می شویم. به دنبال صدای آب، جویبارها، دریاچه ها و طبیعت بکر می گردیم. صدای پرندگان بر روی درختان در باغ ها ما را تسکین می دهد و چیدن میوه از درختان می تواند حسی تازه ببخشد. فصل تابستان که شروع می شود بسیاری از روستاییان شروع به چیدن میوه های تابستان از باغ ها و مزارع خود می کنند.

شرکت کردن در این برنامه ها نه تنها کمکی برای روستاییان خواهد بو بلکه به عنوان یک صنعت توریستی، امروزه بسیار پرطرفدار شده است. تجربه شرکت و کار گروهی در یک مزرعه در هنگام برداشت محصول می تواند خاطراتی به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند. اما اگر قصد سفر به مناطق روستایی ایران و جاذبه های طبیعت گردی آن را دارید سعی کنید تا نکات زیر را رعایت کنید. به این ترتیب آسیب کمتری به محیط زندگی روستایی و مردم آن ناحیه وارد می کنید  البته خود نیز با امنیت بیشتری سفر خواهید کرد.

پول نقد به همراه داشته باشید


اگر چه امروزه تکنولوژی در همه نقاط ایران رخنه کرده است اما در مناطق روستایی ایران کمتر پیش می آید که به عابربانکی برخورد کنید. اگر می خواهید به این مناطق سفر کنید، همیشه از قبل برنامه ریزی خود را انجام داده و برای احتیاط کمی بیش از مقداری که برنامه ریزی کرده اید با خود پول نقد بردارید. همیشه ممکن است که صنایع دستی یا محصولی جذاب را در این مناطق ببینید و قصد خرید آن را داشته باشید. اما پول کافی به همراه خود نبرده باشید. پس برای جلوگیری از پشیمانی همیشه پول نقد به اندازه کافی همراه داشته باشید.

یک نکته دیگر راجع به این موضوع این است که پول های خود را در جای امنی نگه دارید. به همراه داشتن آن ها در یک کیف مخفی که از دوشتان یا در زیر لباستان آویزان است بسیار مناسب است. در ضمن اگر پول کم آوردید به هیچ عنوان نگران نباشید. می توانید از مردم مهربان روستا درخواست کمک کنید، مطمئن باشید که درخواست شما بی پاسخ نخواهد ماند. یکی از بهترین کارهایی که در این مواقع می توانید انجام دهید نیز، کمک به مردم مناطق روستایی در کارهای روزانه آن هاست. به این صورت وارد یک رابطه برد-برد می شوید. هم شما از تجریه جدید خود لذت می برید و هم مردم آن منطقه از کمک شما قدردان خواهند بود.

برای سفر خود برنامه ریزی کنید


قبل از حرکت به سمت مناطق روستایی ایران بهتر است که برنامه سفر خود را مخصوصاً اگر بدون تور و به تنهایی سفر می کنید، بچینید. بدانید که با چه وسیله ای می خواهید سفر کنید و به کجا می خواهید بروید. مقصد خود را مشخص کنید. اگر چه ندانستن مقصد سفر یکی از لذت های سفر است اما به شما توصیه می کنیم که بدون برنامه ریزی قبلی سفر خود را شروع نکنید. از نکات سفر به مناطق روستایی این است که به گونه ای وسیله نقلیه بگیرید که در ساعات اولیه روز به آن منطقه وارد شوید.

از اهالی بومی منطقه راجع به وسایل حمل و نقل عمومی که به روستا وارد یا خارج می شوند سوال کنید تا ساعات حرکت آن ها را بدانید. در این صورت اگر بدون وسیله نقلیه شخصی به این مناطق رفته اید، می توانید زمان برگشت خود را با وسایل حمل و نقل عمومی تنظیم کنید.

مکان اقامت خود را رزرو کنید


اگر قصد اقامت برای شب را در این نواحی دارید در نکات سفر به مناطق روستایی به شما پیشنهاد می کنیم که از قبل اقامتگاه یا مهمانسرای خود را رزرو کنید. در این صورت با خیال آسوده تری به گشت و گذار در آن نواحی خواهید پرداخت. اگر از قبل نتوانستید جایی رزرو کنید سعی کنید تا هنگامی که هوا روشن است وارد روستا شوید. سپس اولین کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن مکانی برای اقامت در شب است. به این صورت اگر جایی برای اقامت پیدا نکردید می توانید تا هوا روشن است از آن منطقه خارج شوید. به هر حال پس از پیدا کردن محل اقامت، می توانید وسایل خود را در آنجا گذاشته و سبک بار در طبیعت اطراف روستا بگردید.

با طلوع خورشید بیدار شوید


یکی از توصیه های مهم در نکات سفر به مناطق روستایی بیدار شدن با طلوع خورشید است. به هیچ عنوان طلوع زیبای خورشید را در طبیعت روستا از دست ندهید. همانند مردم روستایی صبح زود بیدار شوید. می توانید از آن ها بخواهید تا شما را بیدار کنند و در کارهای صبحگاهی آن ها شرکت داشته باشید.

بی خیال راحت نشستن و تماشای ستاره ها تا پاسی از شب شوید


اگر برای تماشای ستارگان و نجوم شناسی وارد روستا نشده اید، پس بی خیال شب نشینی های طولانی شوید. سعی کنید زودتر از همیشه بخواهید. یادتان باشد که منابع نوری در روستاها کم است و به جز این به دلیل مشغله زیاد کاری در طول روز مردم روستا در ساعات اولیه شب می خوابند. زمان زندگی خود را با آن ها تنظیم کنید تا هم تجربه متفاوت داشته باشید و هم مزاحم کسی نشوید.

خرید کنید


یادتان باشد که ارتزاق مردم روستایی از فروش محصولاتی است که به سختی به عمل آمده است. اگر از زندگی سالم روستا لذت می برید، پس حتماً از آن ها خرید کنید. از نکات سفر به مناطق روستایی خرید صنایع دستی و محصولات غذایی محلی آن ها است. اگر چه بسیاری از این محصولات را با قیمتی بسیار گران تر در شهر پیدا می کنید، اما خرید آن ها از دستان یک کشاورز یا تولیدکننده اصلی، آن هم با قیمتی بسیار پایین تر از فروشگاه های شهری لذت بیشتری دارد. حتماً از غذاهای محلی آن منطقه نیز امتحان کنید.



منبع: مجله گردشگری الی گشت به نقل از  theculturetrip.com