تبیان، دستیار زندگی

تاریخ مشترک زبان فارسی در ایران و هند بررسی شد

گروهی از کارشناسان زبان فارسی بر لزوم بازشناسی تاریخ مشترک زبان و ادبیات فارسی در ایران و هند تاکید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تاریخ مشترک زبان فارسی در ایران و هند بررسی شد

در یک سمینار سه روزه که در شهر سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر در حال برگزاری است گروهی از اساتید درباره 'ظهور ارزش های اخلاقی در ادبیات ایرانی-هندی' به بحث و گفتگو پرداختند.
این سمینار به همت گروه فارسی دانشگاه کشمیر برگزار می شود.
خورشید اقبال اندرابی معاون این دانشگاه در مراسم آغاز کار این گردهمایی ادبی در سخنان خود بر اهمیت برگزاری چنین سمینارهایی به عنوان محل تلاقی آرای و تبادل تجربیات دانشمندان و کارشناسان تاکید کرد.
کارشناسان و ادیبانی از چند کشور جهان ازجمله ایران، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان علاوه بر هند در این سمینار شرکت دارند.
وی همچنین بر اهمیت شناخت دلایل برگزاری این سمینار با هدف ارتقا همکاری ها در آینده تاکید کرد.
اساتید دیگر گروه فارسی این دانشگاه از جمله پروفسور حسین قاسمی و عبدل خالق رشید نیز با ارائه مقالاتی بر لزوم تبیین ریشه های مشترک ادب فارسی در دو کشور تاکید کردند.
فارسی برای بیش از هشت سده، زبان دیوانی و رسمی هند بوده است. هر چند تلاش استعمارگران انگلیسی برای حذف این زبان به عنوان حامل نشانه های تمدن باشکوه اسلامی در شبه قاره، به بار نشست و فارسی جای خود را به زبان اردو و بعد به زبان انگلیسی داد اما هنوز این زبان حضوری سترگ و پویا در این کشور دارد.
با توجه به سابقه درخشان زبان فارسی در هند، استادان و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی در هند در طول سالهای گذشته تلاش های فراوانی برای حفظ و احیای زبان و ادبیات فارسی در شبه قاره هندوستان انجام داده اند تا از سرعت روند نزولی آن کاسته و از بروز ضایعه ای جبران ناپذیر جلوگیری کنند.
زبان فارسی در هندوستان از کشمیر تا کرالا و در اقصی نقاط این کشور زبانزد مردم است بنابراین حضور استادان ایرانی، برای انتقال، فهم و گسترش زبان فارسی در این کشور دارد می تواند تاثیر بسزایی در گسترش زبان فارسی در شبه قاره داشته باشد. تاثیر زبان فارسی در تمام زوایای فرهنگ و تاریخ هند مشاهده می شود و مردم این کشور بدون زبان فارسی نمی توانند شناخت کاملی از تاریخ کشور هند داشته باشند.
دو موسسه تحقیقاتی و ادبی ایران و هند بهمن ماه سال گذشته در زمینه حفظ و اشاعه زبان و ادبیات فارسی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

منبع : خبرگزاری ایرنا