تبیان، دستیار زندگی
شهرستان اسفراین با وسعتی حدود 5345 کیلومتر مربع از شمال به شهر های بجنورد و شیروان، جنوب به شهرستان سبزوار در خراسان رضوی، غرب به شهرستان فاروج و شرق به شهرستان جاجرم محدود می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های گردشگری اسفراین

موقعیت جغرافیایی:

دانستنی های گردشگری اسفراین

شهرستان اسفراین با وسعتی حدود 5345 کیلومتر مربع از شمال به شهر های بجنورد و شیروان، جنوب به شهرستان سبزوار در خراسان رضوی، غرب به شهرستان فاروج و شرق به شهرستان جاجرم محدود می شود.

شهر بلقیس:

در 3 کیلومتری جاده اسفراین به سبزوار واقع شده ، این بنای عظیم گلی را می توان پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران دانست.

بنا از دو قسمت شهر و ارگ تشکیل شده و دور حصار آن 29 برج قرار داشته است و از محوطه داخلی آن قطعات چینی های سبز رنگ و همچنین چینی های گل و بوته دار لاجوردی بر زمینه سفید مربوط به عصر صفوی به دست آمده است.

بقعه شیخ محمد رشید الدین:

بقعه شیخ محمد رشید الدین در 33 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اسفراین و در حاشیه روستای بید واز قرار گرفته است.

بنای بقعه دارای طرحی هشت ضلعی است که گنبدی بر روی آن استوار شده و در داخل بنا دو ردیف کتیبه گچبری نفیس تعبیه شده است. در بخشی از کتیبه گچبری که باقیمانده شیخ محمد رشید الدین، نواده شیخ همام و نبیره شیخ احمد غزالی برادر امام محمد غزالی معرفی شده است.

دهکده توریستی رویین در 27 کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد و در دره ییلاقی سرسبز رویین قرار دارد. معماری روستا به شیوه پلکانی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هنر عمده بانوان در این منطقه چادر شب بافی است.

پیشینه تاریخی:

دانستنی های گردشگری اسفراین

آریایی ها پس از ورود به سرزمین وسیع ایران در نقاط مختلفی سکنی گزیدند که اسفراین یکی از آن نقاط محسوب می شود.

پس از آن و پس از قدرت گیری قوم پارت اهمیت این منطقه بدلیل سکونت پارتیان در آن دو چندان گردید به گونه ای که در زمان اشکانیان و ساسانیان جزء مهمی از ابر شهر نیشابور محسوب می گشت.

پس از اسلام اسفراین موقعیت و اهمیت خویش را حفظ نمود.

این شهر بارها در هجوم مغولان و تیموریان با نابودی و کشتار مواجه شد اما هر بار پس از گذشت زمانی چند ، مجددا رو به آبادانی نهاد.

اسفراین به دلیل قدمت و پیشینه تاریخی قوی دارای قلعه ها و تپه ها ی باستانی و مساکن قدیمی بسیاری است.

پارک ملی ساریگان:

پارک ملی ساریگان که در کنار منطقه حفاظت شده آن قرار دارد در فاصله کوتاهی از اسفراین واقع شده و با بیش از 200 گونه گیاهی از تنوع مطلوبی برخوردار است و گیاهان دارویی فراوانی در این منطقه رشد می کند. از آن جمله میتوان به بومادران، تاج خروس، پیاز کوهی، چوبک، گل گاو زبان و خرفه اشاره نمود.

پارک ملی سالوک نیز مجاور منطقه حفاظت شده سالوک در شمال غربی اسفراین قرار گرفته و در دره های زاری، جوزی و چهار برج جنگل های پراکنده مشهود است. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات همچون آهو، قوچ، میش، گربه وحشی و پلنگ است .

برخی از جاذبه های گردشگری و تاریخی:

دره ییلاقی بید واز

دره ییلاقی اردغان

آبشار زیبای توی

آبشار زیبای ایزی

مناظر طبیعی سیاه خانه

غار گسك

غار نوشیروان

غار گور پان

کاروانسرای راونیز و...

منبع:

تبیان خراسان شمالی

مطالب مربوط به استان:

نگاهی به اماكن زیارتی بجنورد