تبیان، دستیار زندگی
شروع زندگی مشترك  زناشویی در استان كهكیلویه و بویر احمد از زمانی است كه پس از پسند دختر، بستگان درجه اول پسر، موضوع خواستگاری را به صورت سربسته عنوان می كنند. چنانچه طرفین ازدواج به سرگیری آن وصلت رضایت دهند ، تعدادی ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقد و عروسی

در كهكیلویه و بویر احمد


شروع زندگی مشترك  زناشویی در استان كهكیلویه و بویر احمد از زمانی است كه پس از پسند دختر، بستگان درجه اول پسر، موضوع خواستگاری را به صورت سربسته عنوان می كنند. چنانچه طرفین ازدواج به سرگیری آن وصلت رضایت دهند ، تعدادی از بستگان داماد به منزل عروس رفته و رسماً دختر را خواستگاری می نمایند. در این زمان پس از صحبتهای اولیه و مقدماتی و زمینه چینی، یكی از بزرگان و ریش سفیدان خانواده ی داماد رسماً علت آمدن خود را كه خواستگاری باشد عنوان می نمایند. پس از اعلام رضایت پدر دختر وخود دختر چند روز پس از مراسم خواستگاری، عده ای از زنان و نزدیكان داماد به خانه ی عروس آینده ی خود رفته و او را« نشانه بندان» می كنند. هدایای « نشانه بندان» عبارتند از: یك دست لباس محلی، طلاجاتی همچون انگشتر ، النگو، گردنبند و نیز ساعت كه زنان خویشاوند با داماد ، آنها را با صلوات به عروس آینده خود می دهند. بعد از پایان «نشانه بندان» از پدر عروس اجازه گرفته میشود كه از طرف پدر داماد هزینه و مخارج عروسی به خانه پدر عروس فرستاده شود. كه این« باروزی» نامیده می شود.

«باروزی» شامل قند و شكر، گوسفند، چای، پیاز، برنج، سیب زمینی، حبوبات و آرد می باشد كه میزان آن متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده ها ی مختلف، متفاوت خواهد بود.

پس از اتمام «باروزی» تعدادی از ریش سفیدان دو طایفه ی عروس و داماد دور هم جمع شده و «با شلاق بران» انجام می شود. در این استان رسم بر این بوده كه جهیزیه ی عروس درقالب «با شلاق بران» تهیه شود یعنی كه پدر داماد مبلغی را به پدر عروس یا ولی عروس پرداخت نماید. او كالاها و اجناسی را كه توسط خانواده ی دختر تعیین و مشخص می شود خریداری نموده و پس از صورت برداری تحویل خانواده ی عروس می دهد.

قبل از شروع جشن عروسی و طبق یك سنت، مادر عروس تعدادی تسبیح، جوراب و دستمال جیبی را در داخل جهیزیه ی دختر خود می گذارد تا او پس از رفتن به خانه ی شوهر و با مشورت مادرشوهر خود به اقوام و نزدیكان شوهرش اهداء نماید.

در استان كهكیلویه و بویر احمد، مدت جشن و پایكوبی برای یك عروسی سه الی هفت روز تعیین می شود. در طول این مدت خانواده های طرفین به طور جداگانه و مستقل ، از اقوام و آشنایان خود پذیرایی می نمایند. در آخرین روز این مراسم خانواده ی داماد همراه با كاروانی به خانه ی عروس رفته و طی مراسم شادی و پایكوبی كه همراه با ساز و آواز و دهل  است عروس را به خانه ی بخت می آورند. پس از اینكه عروس به خانه ی بخت رفت به مدت سه روز با كسی دیدار نمی كند. با گذشت این سه روز تا یك هفته ، مادر عروس به همراه تنی چند از زنان آشنایان و بستگان به منزل داماد رفته  دختر و داماد خود را به خانه ی خود دعوت می كند. این رسم كه به آن «واطلبون» گفته می شودعروس و داماد پس از اقامتی چند روزه به خانه ی خود باز می گردند. لازم به ذكر است مدت این اقامت كمتر از هفت روز خواهد بود.

آیین خواستگاری و ازدواج در استان كهكیلویه و بویراحمد معمولاً برای برقراری روابط خوب و حسنه در میان طوایف مختلف مطرح بوده  باعث صلح و صفا و صمیمیت می شده، در عین حال نوعی ازدواج تحمیلی در اینجا وجود داشته كه اكنون با بالا رفتن سطح دانش و بینش و نگرش و پیشرفت فرهنگ عمومی بندرت گزارش می شود. این نوع ازدواج كه «خون بس» نام دارد با هر قتلی كه میان طوایف و ایلات اتفاق می افتاده، دختری از طایفه ی قاتل ، به عقد پسری یا یكی از پسران منسوب به طایفه ی مقتول در می آمد . این نوع ازدواج با این دید صورت می گرفت تا صلح و سازش میان خانواده ها و ایلات برقرار شود و هرگز به آینده و فرجام آن دختر توجه و اندیشه نمی شد!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.