تبیان، دستیار زندگی
امروز یازدهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 17 جمادی الثانی1428 قمری و 2 ژوئیه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (11 تیر)

امروز در تاریخ (11 تیر)

امروز یازدهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 17 جمادی الثانی 1428 قمری و 2 ژوئیه  2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

**

سالروز تولد هرمان هسه

هرمان هسه

130 سال پیش در چنین روزی در سال 1877 میلادی ،  « هرمان هسه » شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی در شهر «كالو » از شهرهای جنوبی آلمان دیده به جهان گشود.

پدر هرمان هسه مدیر مؤسسه انتشارات مبلغین پروتستان ، و مادرش دختر هند‌شناس معروف، دکتر«هرمان گوندرت» و مدیر اتحادیه ناشران کالو بود. اینگونه بود که کتاب‌خانه بزرگ پدربزرگ و شغل پدر، اولین باب آشنائی هرمان هسه جوان با ادبیات بود. و باعث شد تا این نویسنده بزرگ روزی برنده جایزه نوبل ادبیات شود .

هسه در سال 1912 به سوئیس مهاجرت و در سال 1923 تابعیت آن کشور را پذیرفت. او به عنوان پرخواننده ‌ترین نویسنده اروپائی در قرن بیستم شناخته ‌شد.

هرمان هسه در آثارش مبارزه جاودانه روح و زندگی را ترسیم نموده و با نگرشی هنرمندانه به دنبال ایحاد تعادل بین این دو پدیده قلم فرسوده‌است. داستان نویسی وسیله ای بود كه هرمان هسه برگزید تا فاجعه زندگی مدرن را بنمایاند، فاجعه ای كه از نوجوانی با آن دست به گریبان بوده و شرح مسیر زندگی قهرمانان آثارش چیزی جز پاسخ به دشواری های شخصی اش نیست.

مرگ پدر در سال 1916 ، بیماری سخت پسر كوچكش مارتین، اسكیزوفرونی همسرش و چشم انداز طلاق ؛ اینگونه مشكلات خانوادگی او را به گوشه  گیری، تحمل رنج در تنهایی و انزوای درونی كشاند. به طوری كه دیگر هیچ دستاویزی به جز اعصاب در هم ریخته اش نداشت و عاقبت نیازمند درمان می شود. و اینگونه بود که در آسایشگاهی بستری می شود.

رمان های هسه ، از «پیتر كامن زیند» گرفته تا «بازی تیله ها»، بیان تمثیلی و بازتاب نمادین دنیای درونی خود نویسنده است. او به خاطر قدرت استعداد نویسندگی و شکوفائی اندیشه و شجاعت ژرف در بیان اندیشه‌های کلاسیک انسان‌مداری و سبک عالی نگارش، به دریافت جایزه نوبل نائل شد  و سرانجام در 9 اوت 1967 میلادی ، در تسین واقع در سوئیس درگذشت.

***

تولد هانس بت

101 سال پیش در چنین روزی در سال 1906 میلادی ، هانس بت فیزیکدان مشهور و بر جسته آلمانی دیده به جهان گشود . وی تنها کسی بود که به راز فرایند داخلی خورشید وسایر ستارگان در سال 1930 پی برد. او در سال 1967 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن  خود کرد .

***

نشست ادیبان برای نوسازی نثر نویسی، ترجمه و روزنامه نگاری ایران

61 سال پیش در چنین روزی در سال 1946 میلادی ، نشست ادیبان و نویسندگان ایران، برای نوسازی روزنامه نگاری، ترجمه و نثرنویسی و اظهار نظر درباره شعر تشكیل شده بود .

این نشست با صدور قطعنامه (توصیه نامه)ای پایان یافت كه تا سالها الگوی نویسندگی بود. در جلسات هفت گانه این نشست (كنگره) ادیبان و نویسندگان از جمله دهخدا، بهار، حكمت، فروزانفر و علی شایگان شركت داشتند و روش های روزنامه نگاری و نثر نویسی اروپایی در این جلسات بررسی شد و سبكهایی برای ترجمه از زبانهای دیگر مورد موافقت قرار گرفت که رعایت آنها به مترجمان توصیه شد.

نوسازی واقعی روزنامه نگاری ایران از سال 1335 و تاسیس نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران و دعوت دو استاد روزنامه نگاری از آمریكا از جمله دكتر ویلسون رئیس وقت گروه روزنامه نگاری دانشگاه یوتا و سپس ایجاد دوره های خبرنویسی و ادیت در دانشگاه تهران برای روزنامه نگاران شاغل و تدریس استادان و روزنامه نگاران معروف جهان در آنجا آغاز شد.

***

روزی که «همینگوی» خودکشی کرد

ارنست همینگوی

46 سال پیش در چنین روزی در سال 1961 میلادی ، ارنست همینگوی داستان نگار بلند آوازه آمریکایی در خانه اش در منطقه كوهستانی كچوم واقع در ایالت آیداهو آن کشور با گلوله تفنگ شکاری خودکشی کرد.

ارنست همینگوی در سال 1898 میلادی در اوك پارك ایلینویس به دنیا آمد. پدرش کلارنس یک پزشک و مادرش گریس معلم پیانو و آواز بود.

همینگوی در مدرسه‎های عمومی اوك پارك شركت كرد و داستان‎ها و شعرهای اولیه‎اش را در روزنامه دبیرستان منتشر كرد. پس از فارغ‎التحصیلی در 1917، همینگوی به مدت 6 ماه به عنوان گزارشگر Cansas City Star كار كرد. سپس به طور داوطلبانه به واحد آمبولانس سیار در ایتالیا در جریان جنگ جهانی اول پیوست. در 1918 به سختی از ناحیه پا مجروح شد و دو بار توسط دولت ایتالیا به او مدال داده شد.

در اروپا همینگوی با نویسندگانی مثل گرترود استاین و اسكات فیتزجرالد همکاری کرد كه بعضی از متون او را ویرایش كرده و به عنوان نماینده‎اش عمل كردند.

سبک ویژه او در نوشتن او را نویسنده‌ای بی‌همتا و بسیار تأثیرگذار کرده بود. همینگوی جایزه نوبل ادبی سال 1954 را برد اما به دلیل گذران دوران نقاهت ناشی تصادف هواپیما هنگام شكار در اوگاندا نتوانست در مراسم اهدای جایزه شركت كند.

همینگوی نویسنده داستانهای «نیروی عاطفه» «خورشید همیشه می درخشد»، «پیر مرد و دریا»، «زنگها برای كه به صدا در می آیند» و ... ظاهرا از فرا رسیدن پیری، روزهای سخت سالخوردگی و از كار افتادگی که در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود كه تحت تاثیر همین ترس سرانجام دست به خودكشی زد. وی هنگام مرگ 62 ساله بود.

***

شهادت آیت الله صدوقی

شهادت آیت الله صدوقی

25 سال پیش در چنین روزی در سال 1361 ه.ش ، آیت الله صدوقی به درجه رفیع شهادت نایل آمد. این شهید بزرگوار در یزد دیده به جهان گشود. خانواده شهید  صدوقی از نواده‌های مرحوم شیخ صدوق می‌باشند و پدر او یكی از روحانیون معروف یزد بود.

آیت‌الله صدوقی دورانی از تحصیلات خود را در یزد و اصفهان گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت كرد. وی به مدت 21 سال در قم به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و از محضر عالمان نامداری همچون شیخ عبدالكریم حائری یزدی، سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت كوه كمره‌ای و حضرت امام خمینی (ره) بهره برد.

پس از درگذشت آیت‌الله شیخ عبدالكریم حائری، مؤسس و مدیر حوزة علمیه قم، اداره قسمتی از حوزة علمیه به شهید صدوقی واگذار شد.

با رسیدن سال 1330 شمسی و فوت عالم بزرگ دینی یزد، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به آیت‌الله صدوقی، ایشان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت.

شهادت آیت الله صدوقی

این عالم ربانی از آغاز مبارزات حضرت امام خمینی (ره) چه پیش از قیام 15خرداد و چه پس از آن، همواره از یاران و مروجان افكار متعالی حضرت امام محسوب می‌شد.

وی خدمات اجتماعی و علمی بسیاری به جامعه اسلامی ارایه کرد ، که از میان آنهامی توان به تاسیس و تعمیر نوزده مدرسه علوم اسلامی اشاره کرد .

آیت الله صدوقی به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ، پس از ادای  آخرین نمازجمعه خود ، در یازدهم تیر 1361 به دست منافقین کوردل و بر اثر انفجار نارنجک به درجه رفیع شهادت نایل آمد . نام  ایشان  به عنوان سومین شهید محراب در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.

***

درگذشت محمد علی زاویه

17 سال پیش در چنین روزی در سال 1369 ه.ش ، محمد علی زاویه ، نگارگر معاصر درگذشت. او از اهالی تهران بود و در پایان تحصیلات مقدماتی در مدرسه صنایع مستظرفه زیر نظر استاد هادی تجویدی مشغول تحصیل و آموزش شد.

نخستین آثار ایشان كه با درجه ممتازی در رشته مینیاتور فارغ التحصیل شده بود جایزه بزرگ نمایشگاه نقاشی بروكسل را به خود اختصاص داد.

استاد زاویه علاوه بر سالهای تدریس در هنرستان تهران آثار نفیس و ارزنده ای به یادگار گذاشته اند كه اغلب آنها زینت بخش موزه ها و مجموعه های خصوصی در ایران و سایر نقاط جهان است .

از جمله آثار استاد محمد علی زاویه می توان چوگان بازی ،خسرو وشیرین ،شاه عباسی و رضا عباسی اشاره كرد كه جملگی در موزه هنرهای ملی سازمان میراث فرهنگی كشور نگهداری می شود. وی درسن 78سالگی درگذشت .

***

منابع:

1- مهر

2-روزنامک

3- صداوسیما

4- سایت ماندگار

5- irib

6- سایت میهن بلوگ

7- سایت خوابگرد

8- ویکی پدیا

9- ایرانگار

10- سینما سینماست

11- روزنامه شرق