تبیان، دستیار زندگی

اجرا توسط ستاره سینما چه دستاوردی دارد؟

خطر بیخ گوش گلزار

محمد رضا گلزار شكار بزرگ مدیران تلویزیون است كه اجرای برنامه «مسابقه باش» توسط او آورده مالی و معنوی چشمگیری برای شان به همراه خواهد داشت. دستاورد گلزار از این برنامه چه خواهد بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد رضا گلزار
او كه به ندرت مهمان برنامه ها می شد و آخرین حضور تلویزیونی اش به 10 سال پیش باز می گردد،‌چرا اجرای یك مسابقه را پذیرفته؟ این، با آداب ستارگی منافات ندارد؟ هفته ای دو بار روی آنتن بودن،‌مخاطب را دلزده نمی كند و روی گیشه فیلم هایش اثر منفی نمی گذارد؟


گلزار چه جایگاهی دارد؟

محمد رضا گلزار از معدود ستاره های سینمای ما است که غالب فیلم هایش فروش داشته و حتی فیلم خاص پسندی چون «مادر قلب اتمی» یا «خشكسالی و دروغ» بواسطه نام او كف فروش را داشته اند. نكته دیگر این كه گلزار بعد از مدت ها دورخیز برای بازی در فیلم های خاص، مزد تلاش خود را در «مادر قلب اتمی»گرفت و نشان داد می تواند وجهی دیگر از خود نشان دهد. او حالا سوپراستاری است كه هم گیشه دارد و هم می تواند مورد توجه سخت پسندها باشد.

رابطه گلزار و سیما

یك تفكر بین بازیگران مطرح نهادینه شده كه نباید «زیاد» در تلویزیون حاضر شوند. این تفكر ربطی به رابطه بعضا شكرآب سینما و تلویزیون ندارد و نمی توان آن را «پز» دانست. دلیل این است:‌وقتی یك بازیگر زیاد در معرض دید باشد،‌جذابیت خود برای مخاطب را از دست می دهد. محمد رضا گلزار از جمله استارهایی است كه به این مانیفست پایبند بوده و به ندرت در تلویزیون حاضر شده. اتفاقا احسان علیخانی در برنامه «ماه عسل» گفت و گو را از همین زاویه شروع كرد:« ضیق وقت دارم و به دلایلی دیر به دیر در تلویزیون حاضر می شودم. از  سال 87  كه در  برنامه سال تحویل رضا رشیدپور به تلویزیون آمدم دیگر نیامده ام.» (نقل به مضمون)

نه گلزار دلایلش را توضیح داد و نه علیخانی صلاح را در پرسیدن دانست. چون مشخص است كه رضا گلزار مدیوم تلویزیون را وسیله مناسبی برای ارتباط با هوادارنش نمی داند. او در صفحه شخصی و اكران های خصوصی فرصت ارتباط با طرفداران را دارد و با حضور در تلویزیون خود را در معرض قرار نمی دهد. او حتی دعوت برنامه تخصصی هفت را هم رده كرده بوده.

یك مسابقه تكراری

آن همه سختگیری برای حضور در تلویزیون حالا از بین رفته و محمد رضا گلزار پذیرفته در مقام مجری ، فضای تازه ای را تجربه كند. كاری سخت در پیش دارد كه درباره اش در باكس بعد نوشته ایم. گلزار هدف این مسابقه را ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه و بالا بردن سرانه مطالعه در کشور دانسته و گفته و مسابقه ای بسیار پر هیجان و شادی خواهد بود. او صادقانه گفته مسابقه «برنده باش» از یك مسابقه پربیننده خارجی الگوبرداری كرده تا در زمان پخش متهم به كپی برداری نشود. منظور گلزار مسابقه انگلیسی «چه کسی می‌خواهد یک میلیونر باشد؟» است كه از سال ۱۹۹۸ روی آنتن است. «برنده باش» نیز به شركت كننده ای كه 15 سوال گلزار را درست پاسخ بدهد 100 میلیون جایزه خواهد داد.

از آن طرف مدل این مسابقه در كشورمان تولید شده كه مورد تازه اش را در شبكه پنج شاهدیم:‌«پنج ستاره». در این مسابقه اشكان خطیبی از شركت كننده ها سوال هایی می پرسد و در ازای آن مبلغی جایزه می دهد. گلزار حاضر به اجرای یك مسابقه شده كه شكل آن فاقد نوآوری است و او را در معرض قضاوت با مجریان دیگر قرار می دهد.


قدرت خودت را بدان

خودش می داند چه كار سختی در پیش رو دارد. احسان علیخانی هم واقف است اجرا چه كار سختی است و با یك سوال گلزار را به چالش می كشد: «سعی ام را می كنم؛ سخت است ولی فكر كنم از پس آن بر بیایم . فعلا تمرین می كنم.» همه سختی ها اما مربوط به اجرا نمی شود؛ بالاخره برنامه ضبطی است و گلزار می تواند با برداشت مجدد،‌بخش هایی هایی كه دوست ندارد را دور بریزد. چالش واقعی ، ‌حضور مداوم او روی آنتن و اجرای یك مسابقه تكراری است. محمد رضا گلزار همچنان سوپر استار و حالا حالاها در سینما خریدار دارد.

او سال ها از جایگاهی كه داشته محافظت كرده و بخوبی آداب ستاره بودن و ستاره ماندن را بجا آورده است. گلزار با یك مسابقه استعداد خود در اجرا را محك می زند؛ طبعا برای مجریان كاركشته اجرای مسابقات می تواند بر محبوبیت آن ها بیفزاید اما برای گلزار ریسك است. اگر مهران مدیری با «دورهمی» احیا می شود، ‌بخاطر سال ها تجربه او در اجرای استندآپ و شناخت كامل بیننده تلویزیونی است. اما گلزار به چه تكیه دارد؟

به كام مدیران

حضور محمد رضا گلزار در شبكه سه به كام تلویزیون است. یعنی هر چه قدر می توان نگران جایگاه سوپر استار بود،‌مدیران به خود مباهات می كنند كه توانسته اند او را شكار كنند. حتما گلزار می تواند طیف زیادی از بیننده ها را پای مسابقه «برنده باش» بكشاند و این مسابقه را تبدیل به برنامه ای پر مخاطب كند. نتیجه؟ از نظر معنوی تلویزیون و شبكه سه صاحب بیننده های زیادی می شوند. از نظر مادی هم اسپانسر «برنده باش» سود هنگفتی نصیب تلویزیون خواهد كرد؛‌یك برنامه دو سر سود برای تلویزیون. شكار محمد رضا گلزار برای مدیران سیما آن قدر اهمیت دارد كه حاضر می شوند، بِرند خود را خرج آن كنند. حدود بیست دقیقه از «ماه عسل» به رونمایی این مسابقه اختصاص می یابد و گلزار از جزئیاتش می گوید.

می بینید؟ تلویزیون حاضر است برند خود را فدای گلزار كند و شان «ماه عسل» را در حد «شما و سیما» و «گلخانه» پایین بیاورد. محمد رضا گلزار كه در بازیگری پا به مسیری تازه گذاشته بود، وارد حوزه ای پرریسك شده. نتیجه چه خواهد شد؟ كمی منتظر می مانیم.

 منابع: هفت صبح/ تبیان