تبیان، دستیار زندگی

زنان نمی توانند مجری برنامه فوتبالی باشند؟

حذف پر سر و صدای صمدی

آزاده صمدی همزمان با آغاز جام جهانی برنامه ای با عنوان«زابیواکا» برای یك تلویزیون اینرتنتی اجرا می كند (می كرد) اما مهر توقیف خورد. ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آزاده صمدی
تلویزیون که حالا به شکل همه جانبه مسولیت نظارت بر محتوای تلویزیون های اینترنتی را به دست گرفته ، برای شروع قدرتنمایی اش در این عرصه ، دستور حذف آزاده صمدی از برنامه « زابیواکا » را صادر کرد. این برنامه قاب برنامه پخش مستقیم مسابقات جام جهانی است که از تلویزیون اینترنتی آیو پخش می شود. در روزهایی که تب اجرا در بین بازیگران سینما و تلویزیون داغ شده، آزاده صمدی تصمیم گرفت تا این عرصه به شکلی متفاوت تجربه کند، از همین رو به پیشنهاد تلویزیون اینترنتی «آیو» برای اجرای برنامه فوتبالی«زابیواکا» پاسخ مثبت گفت.

این برنامه همزمان با شروع جام جهانی  با اجرای  صمدی در دسترس کاربران تلویزیون آیو قرار گرفت و اتفاقا مورد استقبال هم واقع شد، اجرای خوب این بازیگر و تسلط نسبی اش روی مسائل فوتبال خیلی زود نظرها را به سمت این برنامه جلب کرد، اما این ماجرا به مذاق تلویزیونی ها خوش نیامد و خیلی زود دستور حذف صمدی را صادر کردند.

واکنش تند کارگردان

حذفی که او واکنش تند حامد جواد زاده کارگردان برنامه « زابیواکا » را در پی داشت. او در گفت و گویی حسابی از خجالت تلویزیون درآمده و گفته اقدام آنها کاملا غیر منطقی است:« من هیچ منطقی در این تصمیم نمی‌بینم؛ هر چه دلیل خواستیم به جوابی نرسیدیم؛ ابتدا برای اجرای باران کوثری استعلام کردیم که مسئولان گفتند با اینکه پیشنهاد نمی شود اما بلامانع است و بعد از آن مجددا گفتند ترجیحا از مجری زن استفاده نکنید که ما در جواب گفتیم اگر استفاده از مجری زن ممنوع بود می‌گفتید ممنوع! اما هیچ دلیلی برای ممنوعیت آن ندارید. بنابراین نگاه شما استفاده نکردن از مجری خانم است اما نگاه ما این نیست و مایلیم از مجری خانم استفاده کنیم.»

جوادزاده در ادامه گفت: بعد از پخش روز اول از برنامه و بازخوردهای بسیار خوب و ثبت رکورد در برنامه‌های اینترنتی، که اتفاق بزرگی محسوب می‌شود، فشار بسیاری به ما وارد شد که از مجری خانم استفاده نکنید حتی به عنوان مجری پارتنر هم اجازه نمی دهند آزاده صمدی در برنامه حضور داشته باشد؛ در واقع اجازه اجرای یک خانم و یک آقا در کنار یکدیگر را هم نمی‌دهند.کارگردان «زابیواکا» با اشاره به اینکه از این به بعد برنامه با حضور بهرنگ علوی ادامه پیدا می‌کند عنوان کرد: با این تصمیم خسارت زیادی به برنامه وارد شد؛ خیلی مایل بودیم که برنامه با حضور خانم صمدی ادامه یابد، البته که از حضور بهرنگ علوی ناراضی نیستیم. این اتفاق در روز چهارم برنامه رخ داد و ما برای مجری جایگزین بیش از ۵۰ تماس با هنرمندان داشتیم که در نهایت و خوشبختانه بهرنگ علوی شرایط حضور در برنامه را داشت و اجرا را پذیرفت.

او افزود: من هیچ منطقی در این ماجرا نمی‌بینم؛ ما توقعمان از سازمان صدا و سیما حمایت از «آی‌تی، تی‌وی ها» بود. اما اصلا آنچه را که توقع داشتیم رخ نداده است. اگر ما خطایی داشتیم آن را گوشزد می کردند؛ ما خطایی نداریم. به بهانه اینکه ممکن است یکباره جایی خطایی رخ دهد که نمی توانند چنین خسارتی به برنامه ما بزنند. نمایندگان سازمان در «زابیواکا» و در آیو اسپرت هیچ مفسده‌ای نمی‌دیدند. نمایندگان سازمان با این تصمیم مدیران ارشد سازمان خیلی مخالف بودند و در این‌باره رایزنی‌های زیادی صورت گرفت اما صرفا با یک سلیقه سفت مواجه شدیم که هیچ توضیحی برای ما ندادند.

واکنش مدیر

اما دقایقی بعد از انتشار این حرف ها، روابط عمومی کل سیما برای اینکه زهر حرف های آقای کارگردان را بگیرد، گفت وگوی کوتاهی از مدیر شبکه آیو را به رسانه ها ارسال کرد. در این گفت وگوی کوتاه، مسیح تفرشی خیلی شیک تلویزیون را از همه تقصیرات مبرا دانسته و گفته اتفاقا آنها با بااجرای مجری زن موافق بودند، اما ما خودمان با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتیم تصمیم به حذف آزاده صمدی گرفتیم.

یک نهیب

حذف آزاده صمدی كه گفته می شود بخاطر مخالفت با اجرای برنامه فوتبالی توسط یك مجری زن!‌است، نهیبی جدی برای شبكه های اینترنتی است. این شبكه ها به خاطر مختصات فضای وب،‌آزادی عمل بیشتری نسبت به شبكه های رسمی دارند و وارد حوزه هایی می شوند كه برای برنامه سازان صدا و سیما ممنوع است. حالا تلویزیون های اینترنتی بیش از پیش باید حواس شان را جمع كنند. این همه ماجرا نیست؛ شنیده می شود برنامه سازان ،‌قبل از ارائه محتوای خود باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مجوز بگیرند؛‌یك مسیر پر پیچ و خم. مسولان شبكه های اینترنتی اما می گویند مجوز را حذف كنید و مسولیت را به خودمان بسپارید...  

منابع: هفت صبح، صبا، تبیان