تبیان، دستیار زندگی

نور خورشید بیمارتان نکند

باروهای نادرست در خصوص اشعه ماورای بنفش

اشعه ماورای بنفش (UV) همیشه از خورشید ساطع می‌شوند و باورهای درست و غلط زیادی در خصوصشان وجود دارد. این اشعه‌های خطرات خود را دارند و عدم آگاهی کافی در خصوصشان ممکن است سلامتی را با مشکل مواجه کند. بنابراین بهتر است باورهای غلط را به خوبی بشناسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اشعه ماورای بنفش

در هوای ابری اشعه ماورای بنفش بی‌خطر هستند

اشعه‌های ماورای بنفش در هر نوع آب و هوایی خطرات خود را دارند و بدین معنی نیست که در هوای ابری این اشعه مضر وجود نداشته باشند. لایه‌های ابر در ارتفاعات پایین صرفاً 30 تا 70 درصد اشعه‌های ماورای بنفش را پوشش می‌دهند. بدتر اینکه در برخی شرایط جوی مانند بارندگی، برف یا ساحل دریا انعکاس نور می‌تواند شدت اشعه‌های ماورای بنفش را بیشتر کند و چشم‌ها در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد. بهتر است بدانید این اشعه‌ها ارتباطی با گرمی هوا ندارند و در فصل زمستان نیز به اندازه یک بعد از ظهر تابستانی خطرناک هستند. بنابراین باید در هر فصلی از سال خودتان را از این اشعه‌ها محافظت کنید.

برخی افراد تصور می‌کنند اشعه ماورای بنفش فقط برای پوست مضر است و با استفاده از ضدآفتاب مشکل حل می‌شود. اما باید گفت که این اشعه‌ها با نفوذ به داخل چشم‌ها به بافت‌ها، آسیب زده و باعث پیری سلولی به‌ویژه در ناحیه قرنیه و جلیدیه می‌شود

کودکان نیازی به محافظت از اشعه ماورای بنفش ندارند

قبل از 12 سالگی چشم کودکان نسبت به اشعه‌های خورشید بسیار حساس است. بنابراین قرار گرفتن مداوم یا طولانی مدت در معرض خورشید می‌تواند در سنین بزرگسالی باعث بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولای چشم و غیره شود.
برای محافظت از کودکان باید آن‌ها را از تماس مستقیم و طولانی با نور خورشید دور کرد. کلاه لبه‌دار، سایه‌بان برای کالسکه یا عینک‌های مخصوص کودکان انتخاب‌های مناسبی برای این کار است.

اشعه ماورای بنفش برای چشم‌ها مضر نیستند

برخی افراد تصور می‌کنند اشعه ماورای بنفش فقط برای پوست مضر است و با استفاده از ضدآفتاب مشکل حل می‌شود. اما باید گفت که این اشعه‌ها با نفوذ به داخل چشم‌ها به بافت‌ها، آسیب زده و باعث پیری سلولی به‌ویژه در ناحیه قرنیه و جلیدیه می‌شود. در نتیجه تماس مکرر و طولانی با اشعه‌های ماورای بنفش زمینه بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ورم قرینه را فراهم کرده و حتی باعث بروز نابینایی می‌شود.


تمام عینک آفتابی‌های موجود در بازار برای محافظت از چشم‌ها مناسب هستند

این باور اشتباه است. انتخاب عینک آفتابی باید با دقت انجام شده و معیارهای لازم در نظر گرفته شود. از عینک‌های استاندارد و اصل استفاده کنید. در حین خرید، عینک‌هایی انتخاب کنید که 99 تا 100 درصد اشعه‌ها را جذب کند. این شاخص با کمک دستگاه‌هایی که در عینک فروشی‌ها وجود دارد به سادگی قابل بررسی است.
حتماً از عینک‌هایی با شیشه‌های باکیفیت استفاده کنید. بدانید عینک‌های ارزان‌قیمت کنار خیابان تأثیری در حفظ چشمانتان در برابر این اشعه‌ها ندارد. بنابراین به مراکز معتبر مراجعه کرده و عینک‌های استانداردی انتخاب کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.