تبیان، دستیار زندگی
نخستین نشست نقد و بررسی كانون فیلم «تاریخ» با نمایش فیلم «ستارخان» علی حاتمی همراه بود. پنج شنبه ـ 7 خرداد ماه ـ موزه سینمای ایران شاهد نمایش فیلم «ستارخان» بود كه سی‌و پنج سال قبل در سال 1351 توسط علی حاتمی سلخته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستارخان حاتمی به‌نمایش درآمد

ستارخان حاتمی به‌نمایش درآمد

‌انتظامی: هنوز كسی نتوانسته همچون «علی حاتمی» بنویسد .

نخستین نشست نقد و بررسی كانون فیلم «تاریخ» با نمایش فیلم «ستارخان» علی حاتمی همراه بود.

پنج شنبه ـ 7 خرداد ماه ـ موزه سینمای ایران شاهد نمایش فیلم «ستارخان» بود كه سی‌و پنج سال قبل در سال 1351 توسط علی حاتمی سلخته شده است.

عزت‌الله انتظامی، بازیگر «ستارخان» در این برنامه گفت: برای ساخته شدن «ستارخان» مشكلات زیادی را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: فیلم‌برداری در تیر ماه 51 شروع شد و در زمستان به پایان رسید و سه ماه در تبریز و بقیه زمان در تهران مشغول بودیم و با امكانات آن دوره بسیار شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتیم و متاسفانه آنجور كه باید به این فیلم بها داده نشد.

این بازیگر پیشكسوت «ستارخان» را روایتی از علی حاتمی دانست و اظهار داشت: در شرایطی كه كسی به تاریخ نمی‌پردازد همین‌كه حاتمی این قدم را برداشته بسیار قابل احترام است و قطعا اگر فیلم را كارگردان دیگر می‌ساخت به‌گونه‌ی دیگری ساخته می‌شد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم این فیلم در زمان فیلمفارسی ساخته شده و از فیلم‌های الان هم بهتر است. درباره‌ی مشروطیت روایت‌های گوناگون است و علی حاتمی با مطالعه‌ای كه داشته این فضا را انتخاب كرده است و معتقدم هنوز كسی نمی‌تواند مانند حاتمی بنویسد.

خسرو دهقان منتقدی حاضر در این جلسه هم با بیان اینكه به خاطر ساخت چنین آثاری به علی حاتمی مدیون هستیم ادامه داد: مصور كردن آنچه در ذهن داشتیم كار ارزنده‌ای بود كه حاتمی انجام داد و با دیدن این آثار تصور دیگری از آنچه در ذهن داشتیم پیدا می‌كنیم.

محمد حسین رجبی استاد تاریخ نیز فیلم «ستارخان» را یكی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما دانست و اظهار داشت: بخصوص درباره تاریخ مشروطه تاكنون فیلمی با این قدرت درباره آن ساخته شده است، اگر تولیدات تاریخی را در دهه 40 و اوایل دهه 50 در نظر بگیریم می‌توان گفت حاتمی كاملا موفق بوده است.

وی با بیان اینكه شخصیتی كه از «ستارخان» در این فیلم نشان داده می‌شود كاملا قابل قبول است گفت: از مشروطیت روایت‌های مختلفی شده و بعد از گذشت 100 سال هنوز روایت مطلقی از آن نمی‌توان ارایه كرد.

در ابتدای این جلسه عبدالله اسفندیاری مدیر كانون فیلم تاریخی از ادامه این برنامه هر دو هفته یك بار خبرداد و اظهارداشت: در هر جلسه یك فیلم تاریخی از ایران و تاریخ جهان به نمایش درخواهد آمد و جلسه نقد وبررسی آن با حضور اساتید فن از سینما و تاریخ برگزار خواهد شد.

در جلسه آینده این نشست‌ها كه با همكاری بنیاد سینمای فارابی موزه سینما و فیلمخانه ملی برگزار می‌شود فیلم خارجی «پادشاهی بهشت» به نمایش درمی‌آید.

مطالب مرتبط:

در باره علی حاتمی که ایرانی ترین بود

اخباری از سینما و تئاتر ایران

نمایش و مرور آثار علی حاتمی

به بهانه پخش فیلم کمیته مجازات و به یاد علی حاتمی