تبیان، دستیار زندگی

بیست و نهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه بیست و نهم خرداد 1397 هجری خورشیدی، پنجم شوال 1438 هجری قمری و نوزدهم ژوئن 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
29 خرداد 1356
علی شریعتی نویسنده، پژوهشگر دینی و فعال سیاسی به علت نامشخصی در 44 سالگی در لندن (انگلیس) درگذشت.

29 خرداد 1354
ارتشبد غلامعلی اویسی فرمانده ی نیروی زمینی در صدر گروهی از نظامیان به همراه سرهنگ سلطان محمد اعتماد وابسته ی نظامی ایران در آمریکا برای بازدید از تاسیسات نظامی سانفرانسیسکو وارد پایگاه ارتش 6 این کشور شد.

29 خرداد 1354
سناتور ادوارد کندی در سخنانی در مجلس سنای این کشور از سیاست آمریکا در فروش اسلحه به ایران و کشورهای دیگر منطقه و جذب قسمتی از درآمد نفت در برابر ارسال اسلحه و تقویت هرچه بیشتر موقعیت نظامی آن کشورها انتقاد کرد.

29 خرداد 1353
درخواست صدور پروانه ی ساختمانی برای ساخت زمین هایی در دولت آباد شهر ری ارایه شد. این امر به دلیل تصمیم شورای قانون نظارت بر گسترش شهر تهران شکل گرفت.

29 خرداد 1332
طرح عملیات براندازی محمد مصدق نخست وزیر برای تصویب نهایی در اختیار رییس سازمان سیا، وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت امور خارجه انگلیس قرار گرفت.

29 خرداد 1330
پس از ملی شدن صنعت نفت، گروهی از کارشناسان ایرانی، اداره ی امور اجرایی شرکت ملی نفت ایران را به عهده گرفتتد. با تشکیل این گروه، با پیشنهاد محمد مصدق و آیت‏اللّه کاشانی و تصویب مجلس های شورای ملی و سنای ایران از شرکت نفت انگلیس خلع ید شد.

29 خرداد 1317
قانون خدمت نظام وظیفه شامل 169 ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید. در این قانون به موضوع هایی همچون منطقه های سربازگیری، احضار مشمولان، رسیدگی و نام نویسی، معافیت مزاجی و محدود، متکلفان، دانش آموزان، مشمولان خارج از کشور، چگونگی اجرای مراسم سوگند، احضار تعلیماتی و بسیج، تغییر سن و وظایف حوزه های سربازگیری اشاره شده بود.

29 خرداد 1303
حکومت ایران با شعار دفاع از آسمان وطن، 10 افسر جوان وابسته به نیروی زمینی را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه های شوروی به مسکو فرستاد.

29 خرداد 1300
مجله ی ادبی ارمغان به مدیریت وحید اصفهانی از توقیف درآمد و اجازه ی انتشار یافت.

29 خرداد 1297
کابینه ی نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری تشکیل شد. او که در 10 اردیبهشت 1297 هجری خورشیدی کابینه ی خود را به احمد شاه معرفی کرده بود به دلیل ناهماهنگی فراوان با مشکل روبرو و در همان نخست، مجبور به ترمیم کابینه شد.

29 خرداد 1288
سردار اسعد بختیاری با یک هزار سوار و یک دستگاه توپ به قصد تصرف تهران ، اصفهان را ترک کرد. او در 23 تیر ماه همان سال وارد تهران شد.