تبیان، دستیار زندگی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌ها، رعایت برخی نكات بهداشتی را توصیه كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار وزارت بهداشت در تابستان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌ها، رعایت برخی نكات بهداشتی را توصیه كرد.

تغذیه در تابستان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌های واگیردار و مسمومیت‌های غذایی و با توجه به وضعیت جغرافیایی كشور از نظر مهاجرت و تردد همسایگان، و بومی بودن بعضی از بیماری‌های خطرناك از جمله شبه وبا، وبا و گاهی حصبه، وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای رعایت نكات بهداشتی لازم را به هموطنان توصیه كرد.

بر اساس این اطلاعیه به مردم توصیه شده است:

* از خریداری و مصرف محصولات لبنی فاقد مجوز و پروانه‌های بهداشتی یا محصولاتی كه بدون درج تاریخ تولید و انقضا و یا خارج از یخچال عرضه می‌شوند، جداً خودداری شود و در منزل نیز با توجه به تاریخ انقضا تا هنگام مصرف، بایستی در داخل یخچال نگهداری شود.

* همچنین سبزی ها و میوه‌ها حتماً باید قبل از مصرف ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی كردن آنها آسان ترین روش، استفاده از پركلرین به میزان یك قاشق مرباخوری در 5 لیتر آب و شستشوی كامل است.

* ضمناً بعضی از میوه‌جاتی كه احتمالاً حاوی بقایای سموم دفع آفت نباتی بوده و موجب تغییر طعم آنها شده، بهتر است قبل از مصرف در محلولی حاوی یك قاشق غذاخوری بی كربنات سدیم در 5 لیتر آب، به مدت 15 دقیقه گذارده و پس از شستشو مصرف شود.

از مصرف ساندویچ‌هایی كه قبلاً تهیه شده و در شرایط معمولی در اغذیه‌‌فروشی‌ها نگهداری می‌شوند و نیز از مصرف ساندویچ‌هایی مانند دل و جگر مرغ یا مغز یا سالاد الویه كه احتمال آلودگی‌های اولیه یا آلودگی‌های هنگام تهیه آنها بسیار است، خودداری کنید.

* از نگهداری مواد غذایی طبخ شده در شرایط نیمه گرم بین 20 تا 40 درجه سانتی‌گراد جداً خودداری شود و باقیمانده غذاهای تهیه شده، باید پس از سرد شدن در داخل یخچال برای مدت محدود یا در فریزر نگهداری شود.

* همچنین از مصرف انواع مواد پروتئینی كه در خارج از یخچال نگهداری و اطمینان لازم از كنترل و نظارت بهداشتی آن موجود ندارد، خودداری نمایید.

* بستنی‌هایی كه صرفاً در كارخانجات دارای پروانه‌های بهداشتی تولید شده و در روی بسته‌بندی آن شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا مصرف قید شده مصرف شوند. سایر بستنی‌هایی كه غیر پاستوریزه بوده یا در پیاده‌روها به صورت قیفی عرضه می‌شوند و گاهی با افزودن بعضی از مواد رنگی به عنوان میوه‌ای و غیره عرضه می‌شوند، مورد تأیید نمی‌باشد.

* همچنین شیرینی‌های تر و خامه‌دار به خصوص در فصل گرما باید حتی از هنگام تهیه تا مصرف در یخچال در دمای بین 2 تا 4 درجه سانتی‌گراد و در زمان محدود نگهداری شوند و در صورت نگهداری در حرارت معمولی خطر ایجاد مسمومیت غذایی بسیار متحمل خواهد بود.

* هرگز از مواد غذایی مانند: آب زرشك یا آلبالو، شربت های خاكشیر و این قبیل مواد كه توسط فروشندگان دوره‌گرد یا مراكزی كه در میان خیابان ها هستند عرضه می‌شود، استفاده نكنید.

* مطالب مرتبط :

مراقب آب و میوه مصرفی باشید

تعداد بازرسان بهداشت كافی نیست، مردم نظارت كنند

پیشگیری از مسمومیت غذایی در تابستان

چگونگی نگهداری و مصرف غذا در تابستان (1)  و (2)

توصیه های غذایی برای مسافران در تابستان

بیماری وبا، خطری در تابستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.