تبیان، دستیار زندگی

کتاب‌های تازه برای کودکان و نوجوانان

چند کتاب تازه برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب های کودک و نوجوان

  جلد چهارم رمان «دشت پارسوا: دو ریسمان جادویی» نوشته مریم عزیزی در ۲۹۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۲هزار تومان در نشر افق منتشر شده است.

در نوشته پشت جد کتاب می‌خوانیم: ماندانا گفت: «من جسدش را پیدا کردم، کنار دریاچه، از اون مهم‌تر این‌که رازیان برگشته. همه نژادهای جادویی متحد شدن و امشب قراره لایه‌های زمانی یکپارچه بشن.»

-ماندانا، هیچ‌کدوم از این‌ها حقیقت نداره. اینجا دنیای واقعی نیست.

این حرفش مسخره بود. ماندانا به خنده افتاد.

کیانیک گفت: «اینجا دنیای ایده‌آل من نیست، ولی حاضرم برای همیشه همین‌جا بمونم.»

مریم عزیزی (متولد ۱۳۶۲، تهران) دانش‌آموخته رشته شیمی محض است. او در اولین مجموعه شش‌جلدی‌اش «دشت پارسوا» می‌کوشد علاوه بر عناصر فانتزی، از ویژگی‌های ادبیات وحشت بهره برد و با خلق فضایی سحرآمیز و شخصیت‌هایی به‌یادماندنی، نگاه علاقه‌مندان جهان فانتزی را به سوی سرزمینش ایران بکشاند.

همچنین رمان «یک تکه زمین کوچک» نوشته الیزابت لِرد با ترجمه پروین علی‌پور در ۲۹۶ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۱هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است. این کتاب برنده جایزه «همپشایر» شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: در زندگی‌ام می‌خواهم چی بشوم؟

بهترین فوتبالیست دنیا

پسری خیلی باحال، خوش‌تیپ و قدبلندتر از برادرم جمال

بزرگ‌ترین طراح بازی‌های رایانه‌ای

و مخترع اسیدی خیلی قوی که فولاد تانک‌های اسرائیلی را آب کند.

الیزابت لِرد در نیوزلند به دنیا آمد و در انگلستان بزرگ شد. او تاکنون پنج‌بار نامزد «مدال  کارنگی» و برنده جوایز بسیاری چون «جایزه کتاب کودک انگلستان» شده است.

«یک تکه زمین کوچک» داستان زندگی در سایه ترس و ستمی هرروزه است؛ رمانی متفاوت درباره جنگ و صلح از نگاه یک نوجوان فلسطینی.

دیگر رمان منتشرشده در نشر افق ، «تابستان اردک ماهی» نوشته یوتا ریشتر با ترجمه کتایون سلطانی است که در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۱۰هزار تومان در دسترس نوجوانان قرار گرفته است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده‌ است: یادتان نرود! همه برای یک نفر، یک نفر برای همه! تابستان امسال مثل هیچ تابستان دیگری نیست. پشت کرکره‌های پایین‌کشیده، گیزلا، مادر دانیل و اوکاس، در بستر بیماری افتاده و نفسش بالا نمی‌آید. دانیل فکر می‌کند اگر اردک‌ماهی‌ را صید کند، دوباره حال مادرش خوب می‌شود اما دوستش آنا می‌داند که چنین چیزی دروغ است و دلش می‌خواهد جلوی حرکت زمان را بگیرد.

یوریا ریشتر از تأثیرگذارترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان آلمان است. پتر هرتلینگ نویسنده مشهور آلمانی در مورد «تابستان اردک‌ماهی» نوشته است: «داستانی پر از جمله‌های تابستانی؛ جمله‌هایی که از میان واژه‌هایش سرخ‌باله‌ها و اردک‌ماهی‌های شگفت‌انگیز برق‌آسا عبور می‌کنند؛ داستانی درباره اندوه، ترس، تلاش و امید.»

یوریا ریشتر برای این کتاب برنده جایزه ادبی«لوکس»(۲۰۰۴) و جایزه «ادبیات کودک و نوجوان کلیسای کاتولیک»(۲۰۰۵) شد.

همچنین کتاب «تاریخ ترسناک جهان» نوشته تری دیری با ترجمه پیمان اسماعیلیان و با تصویرگری مارتین بروان در ۱۰۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰هزار نسخه و قیمت ۲۸۵۰۰ تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: تاریخ هرگز این‌چنین ترسناک نبوده است!

تاریخ و سرگذشت جنایتکاران جنگ‌آفرین و ناکسان نابکار!

«تاریخ ترسناک‌ جهان» قصه‌هایی حال به‌هم زن، ولی جذاب را درباره انسان‌ها- از نئاندرتال‌های مغرخوار گرفته تا سربازان نوجوان وحشت‌زده حاضر در جنگ‌های قرن بیستم - بازمی‌گوید.

حالا آیا می‌خواهید بدانید که...

چرا اسکندر کبیر ریش بلند کردن را ممنوع کرد؟

بازی بوگندوی سامورایی‌ها چه بود؟

چه‌کسی می‌خواست با کیکی که با آب حمام پخته شده بود، دشمانش را به آن دنیا بفرستد؟

پس کتاب را بخوانید تا از این ماجراهای هولناک سر در بیاورید و بعد هم خودتان را آماده کنید تا با ده‌ها تن از ناکس‌ترین نابکاران تمام دوران در انتهای «تاریخ ترسناک‌ جهان» روبه‌رو شوید.

 رمان  «هرکول خانم بیست‌درصدی» نوشته فریبا کلهر نیز  در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و بهای ۲۴هزار تومان در نشر افق برای کودکان راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: می‌دانم توی سرت چی می‌گذرد!

هرکول خانم گفت: :وای برنا... چرا لباست خونی است؟ اتفاقی افتاده؟»

برنا از ترس داد زد: «او از کجا می‌داند؟ از کجا فهمیده؟»

هرکول خانم صدایش را شنید و گفت :«خب عزیزم، من جادوگرم و به جای دوتا چشم، هشت‌تا چشم دارم.»

همچنین در معرفی نویسنده از زبان خودش می‌خوانیم: توی خانواده‌ای بزرگ و پرجمعیت به دنیا آمدم؛ بچه هفتم از هشت تا بچه. هرکاری می‌کردم کسی بهم توجه نمی‌کرد. خیلی وقت‌ها الکی گریه می‌کردم، الکی مریض می‌شدم ولی فایده نداشت. حالا بعد از سال‌ها، دوتا لیسانس گرفتم، و فوق‌ لیسانسم را ناتمام رها کردم، نویسنده شدم، سردبیر مجله شدم، برای قصه‌هایم جایزه گرفتم و یک پسر دارم....

و حالا صدها نفر قصه‌های من را می‌خوانند و خیلی وقت‌ها یادم می‌رود که بچه هفتم هستم.

دیگر رمان منتشر شده برای کودکان، «روزی که یاد گرفتم عنکبوت‌ها را اهلی کنم» نوشته یوتا ریشتر  با ترجمه کتایون سلطانی  است که در ۱۲۰ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: ما مثل هم نیستیم اما با هم دوستیم....

رفیق شدن با کسی مثل راینر هم خوب است و هم بد. از طرفی بدون آن‌که مسخره‌ات کند به حرف‌هایت گوش می‌دهد و تو می‌توانی با خیال راحت از ترس‌هایت برایش حرف بزنی. از طرف دیگر، هیچ‌کس راینر را دوست ندارد، نه بزرگ‌ترها و نه بچه‌ها. باید هرچه سریع‌تر تصمیمت را بگیری...

یوتا رییشتر از تأثیرگذارترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان آلمان است. او بعد از مدتی تحصیل در رشته‌های زبان و ادبیات آلمانی و روزنامه‌نگاری، تصمیم گرفت نویسنده شود و برای کودکان و نوجوانان بنویسد.

ریشتر در کتاب «روزی که یاد گرفتم عنکبوت‌ها را اهلی کنم»، تنهایی، دوستی و شجاعت آدم‌ها را به تصویر می‌کشد. این کتاب برنده جایزه «ادبیات کودک و نوجوان آلمان» شد.

همچنین جلد ۱۰ «استینک و حمله کپک غولی» نوشته مگان مک دونالد با ترجمه ریحانه جعفری و ترجمه پیتر اچ. رینولدز در ۱۱۲ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و فیمت ۱۰هزار تومان در نشر افق منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: می‌خزد، یواش می‌آید! پخش می‌شود!

استینک خیلی دلش می‌خواهد یک کپک لجنو داشته باشد و آن را توی اتاق خودش بزرگ کند، اما اگر این کپک مثل همان کپک غولی شود که استینک در فیلم دیده، چی؟ استینک می‌ترسد غذای آقای مک‌گو بشود....

وووووووی، کپک غولی برای خوردنت آهسته می‌خزد!

مگان مک‌دونالد نویسنده مجموعه پرطرفدار «جودی دمدمی» است. خودش می‌گوید:«روزی به دیدن بچه‌های مدرسه‌ای رفته بودم. پایم را که گذاشتم توی کلاس، بچه‌ها یکصدا گفتند: استینک! استینک! استینک! همان وقت بود فهمیدم استینک خودش می‌تواند کتاب بشود.»

مگان تا امروز بیش از ۵۰ کتاب برای کودکان نوشته که ماجرای اغلب آن‌ها را از خاطرات کودکی‌هایش الهام گرفته است.

مجموعه سه‌جلدی «پهلوان پشه» نوشته  محمدرضا  شمس با تصویرگری سحر خراسانی  دیگر کتاب‌های تازه منتشرشده نشر افق است که با این عنوان‌ها همراه است: «غول بیابونی» در ۷۲ صفحه، «سرزمین دیوها» در ۸۸ صفحه و «دختر شاه فرنگ» در ۸۸ صفحه. هرکدام از این کتاب‌ها با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان در بازار کتاب عرضه شده‌اند.

در نوشته پشت جلد کتاب «غول بیابانی» می‌خوانیم: حسن کچل همین که زیر درخت دراز می‌کشد، هفت تا پشه از راه می‌رسند و یکی‌یکی روی سر کچلش سر می‌خورند. حسن هم صبر می‌کند پشه‌ها بنشینند و بعد می‌کوبد توی صورتش :«آخ!» پشه‌ها شکمشان را می‌گیرند و وِزوِز می‌خندند. حسن هم عصبانی می‌شود و شترق با یک حرکت هر هفت‌تا را می‌کشد. بعد داد می‌زند:«عجب! من همچین آدمی بودم و نمی‌دونستم؟ با یه مشت هفت‌تا رو کشتم!» و از بخت بلندش همان موقع حاکم و سربازانش سر می‌رسند....

در پشت جلد «سرزمین‌ دیوها» هم عنوان شده است: دیو سفید وقتی تعریف پهلوانی‌های حسن کچل را می‌شنود، کمی می‌ترسد، اما به روی خود نمی‌آورد. سنگی از روی زمین برمی‌دارد و می‌گوید: «خوشت اومد؟» حسن هم دست می‌کند توی تنور و تخم‌مرغی را درمی‌آورد و آن‌قدر محکم فشارش می‌دهد که زرده و سفیده‌اش با هم بیرون می‌ریزد. دیو با دهان باز نگاهش می‌کند و می‌گوید: «خوب زوری داری پهلوون!»

در پشت جلد «دختر شاه فرنگ» دیگر داستان «پهلوان پشه» آمده: حسن کچل با این‌که خیلی جاها رفته و ببر درنده و اژدهای شاخدار و لشکر دشمن را یک‌تنه شکست داده، اما انگار هنوز نمی‌خواهد دست از تنبلی بردارد. حسن هی غذا می‌خورد و چاق می‌شود و مادرش بی‌بی گلنسا هِی عصه می‌خورد و ذره ذره لاغر می‌شود. حالا همسایه‌ها جمع شده‌اند و می‌خواهند حسن را بفرستند دنبال یک کار و بار درست و حسابی، اما گویا حسن کچل قصه ما تنبل‌تر از این حرفاست....

 از محمدرضا شمس تاکنون بیش از پنجاه عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. او در سه‌گانه «پهلوان پشه» افسانه‌های حسن کچل را با نگاهی خلاقانه و طنزآمیز بازنویسی کرده. حسن کچل  در قصه‌های او، هم تنبل است و هم قهرمان، هم ساده است و هم زبر و زرنگ و خلاصه حسن کچلی است که تا قصه‌اش را نخوانید سر از کارش در نمی‌آورید.

 همچنین  کتاب «می‌توانم یک منِ دیگر بسازم؟» از مجموعه «فیلسوف کوچک» نوشته شینسوکه یوشی تَکه با ترجمه رضی هیرمندی و تصویرگری نویسنده در ۳۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و بهای ۱۰هزار تومان از سوی نشر افق در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: حوصله پسر کوچولو بدجوری از مشق‌ نوشتن و مرتب کردن و مسواک زدن سر رفته. برای همین با پول توجیبی‌اش یک روبات می‌خرد تا کارهایش را انجام دهد ولی تازه اول ماجراست...

کودکان بهتر از آدم بزرگ‌ها دنیای اطرافشان را می‌بینند و بیشتر سؤال می‌کنند از این جهت فیلسوف‌هایی کوچک‌اند.

مجموعه کتاب‌های «فیلسوف کوچک» به دنیال تقویت روحیه پرسشگری  و رشد تفکر خلاق در کودکان به کمک داستان است. کودکی که بهتر می‌بیند و بیشتر می‌پرسد، برای چالش‌های دنیای آینده راه حل‌هایی خلاقانه‌تر پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا