تبیان، دستیار زندگی

با بی رحمی زمان نمایش را کم کردم

کارگردان نمایش «همه چیز درباره آقای ف» اعلام کرد که برای رضایت مخاطب، مدت زمان این اثر نمایشی را که در تماشاخانه ایرانشهر در حال اجرا است، بی رحمانه کم کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 نمایش «همه چیز درباره آقای ف»

 آرش عباسی نویسنده و کارگردان نمایش «همه چیز درباره آقای ف» که این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، با بازی احمد مهرانفر در حال اجرا است طی یادداشتی ، توضیحاتی را درباره تغییراتی که در حین اجرا اعمال کرده است، ارایه داد.

در یادداشت نویسنده و کارگردان «همه چیز درباره آقای ف» چنین آمده است: «تئاتر برای من یعنی امکان تغییر، امکانی که کمتر هنری می تواند این قابلیت را در خود نهفته داشته باشد. فیلم یک بار تمام می شود، نقاشی یک بار کشیده می شود، مجسمه یک بار ساخته می شود، نوازنده یک گام پایین و بالا برود همه چیز بهم می ریزد اما جادوی نمایش این است که هیچ چیز ثابت نیست. هیچ اجرایی وجود ندارد که با قبل و بعدش به طور کامل یکی باشد و این جذاب ترین بخش تئاتر است.

من برای مخاطب نمایش کار می کنم، هر لحظه خود را جای او می گذارم. در چند اجرای اول هر نمایشی لحظه لحظه برخورد تماشاگر را زیر نظر می گیرم و تا امروز همیشه اجرای سوم به بعد نمایش هایم دچار تغییر شده است، آنچه را مخاطب دوست نداشته کم می کنم، با بی رحمی هم کم می کنم.

در اجرای «همه چیز درباره آقای ف» برای اولین بار نتوانستم از خیر بازی و خلاقیت احمد مهرانفر و لحظات نابی که خلق کرده بود بگذرم، برای همین مدت زمان نمایش از آن مدت زمان ایده آلی که همیشه اصل اول و آخر برایم بوده یعنی ۷۰ دقیقه بالاتر زد اما خیلی زود فهمیدم که باید از همان بی رحمی لذتبخش که گذشتن از لحظات دوست داشتنی است استفاده کنم برای همین بعد از اجرای اول شروع به بازنویسی کردم و بعد از هر اجرا تغییر دادم تا به زمان ایده آل برسم.

پایان این تغییرات آخرین شبی است که نمایش به صحنه می رود و این برای من همان جادوست؛ جادوی هنری که تا این اندازه قابلیت دارد و دستم را باز می کند. تئاتر این چنین هنر شگفت انگیزی است.»

منبع: مهر