تبیان، دستیار زندگی

پژمان بازغی چگونه مجری «کودک شو» شد

کارگردان مسابقه «کودک شو» درباره ایده اولیه ساخت این برنامه، علت انتخاب مجری، حضور مردم در استودیو، نمونه های خارجی این مسابقه و دیگر جزییات برنامه صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه «کودک شو»

رضا مهرانفر کارگردان برنامه «کودک شو» که شب ها از شبکه نسیم پخش می شود، درباره ایده اولیه این مسابقه و تغییر و تحولات آن  بیان کرد: ذهنیت اولیه ما تولید یک برنامه جذاب و سرگرم کننده خانوادگی بود. معمولا برنامه های ساخته شده با این مضمون در تلویزیون یا مخصوص گروه کودک هستند و یا به بزرگسالان اختصاص دارند اما هدف ما حضور همزمان بزرگترها و فرزندانشان یعنی پدر، مادر و کودک در برنامه ای مفرح و سرگرم کننده بود.

وی ادامه داد: تحقیق مفصلی انجام داده و مولفه های مختلفی را در نظر گرفتیم تا در نهایت تصمیم به ساخت برنامه در این شکل و قالب گرفته شد. البته چند مساله برای ما مهم بود، اول بازی کردن و لذت بردن کودکان، دوم درگیرنشدن بچه ها در رقابت بزرگترها و سوم بار آموزشی مسابقه برای خانواده ها به شکل غیرمستقیم.

این کارگردان درباره علت انتخاب پژمان بازغی و اینکه چرا از یک مجری کودک یا فرد شناخته شده دیگری در حوزه اجرا استفاده نشد، بیان کرد: در ابتدا با تیم برنامه ساز «کودک شو» چندین گزینه را در نظر داشتم و با همه گفتگوهای مفصلی انجام شد که در نهایت با در نظر گرفتن همه ویژگی ها پژمان بازغی انتخاب نهایی ما بود. حالا هر چه بیشتر جلو می رویم و بازخوردهای خوب برنامه را می بینیم بیشتر مطمئن می شویم که بی شک بهترین انتخاب را انجام دادیم.


برنامه کودک نمی سازیم پس احتیاجی به مجری کودک نداریم


مهرانفر ادامه داد: البته واضح است که ما برنامه کودک نمی سازیم پس احتیاجی به مجری کودک نداریم. از سوی دیگر در این مورد اساسا نمی خواستم برنامه با کسی که به عنوان مجری حرفه ای برنامه های تلویزیونی شناخته می شود، ساخته شود بلکه دوست داشتم اجرای «کودک شو» به دور از کلیشه های موجود باشد به طور مثال واکنش های واقعی و به دور از تصنع معمول اجرا مدنظر من و گروه برنامه ساز بود.

وی با اشاره به جایگاه بازغی به عنوان یک پدر و همسر نیز یادآور شد: این موضوع برای ما مهم بود چون کسی که که قرار است درباره این موضوعات صحبت کند باید خودش نسبت به آنها شناخت و تجربه داشته و هر روز درگیر این مسایل باشد.

کارگردان «کودک شو» درباره اهداف ساخت این مسابقه تصریح کرد: هدف ما ایجاد یک فضای گرم خانوادگی بود تا به خانواده ها در مدت حضور در برنامه خوش بگذرد و این احساس شادی به مخاطب هم منتقل شود. اگر در این مسیر موفق عمل می کردیم آن وقت در انتقال پیام به بیننده هم موفق بودیم که با توجه به بازخوردها فکر می کنم تا حد زیادی موفق بوده ایم.

مهرانفر درباره حضور مردم در استودیو گفت: این موضوع سختی کارگردانی را دوچندان می کند و نیازمند هماهنگی های بسیار است اما قطعا یکی از عوامل موفقیت برنامه است. حضور تماشاگر در استودیو با تمام سختی هایی که به روند تولید کار اضافه می کند اما چند حسن دارد که مجابمان کرد تا این تصمیم را بگیریم؛ اول بالا بردن هیجان و گرمای برنامه، دوم دخیل کردن تعداد زیادی از مخاطبان در روند ساخت و در نهایت ارتباط نزدیک با مخاطب که به ما کمک کرد تا مقدار زیادی از ضعف هایمان را بشناسیم و آنها را اصلاح کنیم.

این برنامه ساز در این باره که آیا برخی بخش های برنامه از جمله اتاق بازی نمونه خارجی هم دارد یا خیر، تصریح کرد: برای این قسمت سعی کردیم تا از تجربیات موفق در زمینه بازی و سرگرم کردن کودکان استفاده کنیم. بازی های اتاق کودک طوری طراحی و انتخاب شدند تا برای خانواده ها در منزل نیز قابل اجرا باشد. در این بخش نویسنده برنامه و گروه اتاق کودک هم زحمات زیادی کشیدند که باید از آنها تشکر کنم. البته بعضی از این بازی ها در سری اول برنامه نمونه های خارجی هم دارند اما در سری دوم به طور کلی تیم «کودک شو» کار طراحی بازی ها را انجام دادند.

اینجا همه کودک می شوند


مهرانفر درباره دلایل انتخاب این اسم برای برنامه بیان کرد: مشکلی که بسیاری از پدر و مادرها در مواجهه با فرزندانشان دارند این است که نمی توانند با کودک مثل خودش یعنی کودکانه رفتار کنند در نتیجه همیشه از کودک انتظار دارند مانند بزرگترها رفتار کند و این از دلایل انتخاب عنوان «کودک شو» بود که در طول قسمت های مختلف مجری اشاراتی به این موضوع داشته است. مقصود اسم ما شو و نمایش درباره کودک نیست بلکه یک شوی کودکانه است، جایی که همه در آن کودک می شوند و لحظاتی رها و فارغ از روزمرگی ها، زندگی را می گذرانند آن هم با توجه به سختی ها و مشکلاتی که بسیاری از خانواده ها برای گذران زندگی این روزها با آن دست به گریبان هستند.

کارگردان «کودک شو» در پایان عنوان کرد: در سال‌هایی که مشغول به کار بودم اشکال گوناگونی از تکنیک ها و فرم های برنامه سازی را تجربه کردم که هرکدام جذابیت و سختی خاص خودشان را داشته اند اما در «کودک شو» به دلیل حضور کودکان انرژی ویژه ای همراه ماست و علی رغم سختی‌هایی که به جهت همراه کردن بچه‌ها با برنامه و هماهنگی‌های لازم برای آیتم‌ها وجود دارد، شور و حال خوبی در تمام برنامه و زمان ضبط ایجاد می شود.

منبع: مهر