تبیان، دستیار زندگی

روایت احمد سلگی از نمایش "کالاندولا"

زخم‌هایی که آثارشان تا ابد بر کودکان می‌ماند

احمد سلگی گفت: تماشاگر "کالاندولا" باید در طول اجرای اثر به تنهایی سفر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 احمد سلگی

نمایش "کالاندولا" براساس نگارش و خلق گروهی به کارگردانی احمد سلگی از 20 خرداد ماه ساعت 17 در تئاتر باران روی صحنه است و بازیگران آن فائزه اشراقی، مهشید باقری، ظهیرالدین جعفری، ملیکا حجیری، عباس خداقلی زاده، اشکان دلاوری، ابوالفضل سلحشور، هانیه صحرانورد، روژین صدرزاده، علی کارگری، نگین محمود زاده، مصطفی نوذریان و ریحانه ورودی هستند.

احمد سلگی  درباره شکل‌گیری اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش براساس کار گروهیِ کارگاه بازیگری شکل گرفته است. در این کارگاه‌ها انواع ابعاد تئاتر، عناصر مختلف و مباحث کلی تئاتر بررسی شد و در نهایت خروجی آن این اثر نمایشی است که موضوعی جذاب دارد.

او درباره موضوع و مضمون نمایش خاطرنشان کرد: "کالاندولا" درباره آسیب‌ها و زخم‌های کودکان در سنین پائین است که تاثیر آن تا ابد با آنها می‌ماند. در راستای اهمیت به روح و روان کودکان قطعات این پازل چیده شده و بر همین اساس نام "کالاندولا" بر آن گذاشته شده است.

کارگردان نمایش "بال پنجم" در ادامه افزود: تماشای "کالاندولا" برای افراد زیر 16 سال پیشنهاد نمی‌شود چرا که تماشاگر با قصه‌ای مواجه خواهد شد که تحملش‌اش ساده نیست. متاسفانه داستان‌های نمایش واقعی است و برگرفته از اتفاقاتی است که در کشور روی می‌دهد.

سلگی ضمن اشاره به اینکه ما تئاتر مستند کار نکرده‌ایم، عنوان کرد: موضوعات این اثر نمایش از نظر آمار و شنیده‌ها حکم بر واقعیت دارد. تجاوزها، طلاق والدین و خشونت جسمی علیه کودکان در این نمایش به تصویر کشیده می‌شود. هر یک از بازیگران نمایش، از داستان زندگی خودشان، اطرافیان و منابع متفاوت، داستانی را پیدا کردند و من نیز از دور بر روند نگارش و قصه‌پردازی نظارت داشتم.

این کارگردان تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "کالاندولا" یادآور شد: نمایش اجرایی محیطی دارد که از کل مجموعه تئاتر باران در این راستا استفاده شده است و تماشاگر باید در طول اجرای اثر به تنهایی سفر کند و از این روی در هر اجرا میزبان تعداد کمی مخاطب هستیم.

او درباره طراحی فضای این اثر نمایشی تصریح کرد: در واقع در این نمایش ما طراحی فضا داریم و چیزی به نام دکور ساخته نشده است. در انتخاب مکان‌ها و نوع استفاده از آن‌ها طراحی صورت گرفته است.

احمد سلگی در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: روند تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید و زحمات بسیاری برای آن کشیده شده است. از ان‌جی‌اُ هایی که در رابطه با خشونت علیه کودکان فعالیت دارند به منظور تماشای این اثر نمایشی دعوت شده است و امیدوارم "کالاندولا" دیده شود. 

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: سرپرست گروه: احمد سلگی، مجری طرح: کمپانی تئاتر باران، گروه کارگردانی: آرزو جلالی، علی کارگری و صبا پیریایی، مدیر اجرا: المیرا آبرون، مشاور لباس: روژین صدرزاده، طراح گرافیک: سینا سرمدی، تیزر: ابوالفضل سلحشور و روابط عمومی و تبلیغات: مریم رودبارانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

منبع: هنر آنلاین