تبیان، دستیار زندگی
حسن بشكوفه درباره نگاه سازندگان این مجموعه به یهودیان گفت: نگاه اسلام به یهودیان به عنوان صاحبان كتاب و دین، نگاهی سرشار از رافت و مهربانی است و چرا ما باید برایمان مسیحی‌ها، یهودی‌ها و سایر ادیان صاحب كتاب متفاوت باشند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدار صفر درجه با نگاه اسلام به یهودیت پرداخت

مدار صفر درجه

تهیه كننده مجموعه تلویزیونی مدار صفر درجه گفت: این مجموعه تلویزیونی با نگاه اسلام و مسلمانان به یهودیت پرداخته است.

حسن بشكوفه درباره نگاه سازندگان این مجموعه به یهودیان گفت: نگاه اسلام به یهودیان به عنوان صاحبان كتاب و دین، نگاهی سرشار از رافت و مهربانی است و چرا ما باید برایمان مسیحی‌ها، یهودی‌ها و سایر ادیان صاحب كتاب متفاوت باشند؟

وی افزود: عملكرد حكومتها ارتباطی با آدمها ندارد. مگر دیدگاه ما نسبت به آمریكایی‌ها چگونه است؟ ما با مردم آمریكا مشكل داریم یا با حكومت آمریكا؟ ما با یهودی‌ها مشكل داریم یا با صهیونیسم‌؟

وی در ادامه با بیان اینكه من پای این سریال ایستاده‌ام و از جزء جزء آن دفاع می‌كنم گفت: سریال مدار صفر درجه حرف حكومت ماست.

مدار صفر درجه

وی افزود: در خارج از كشور تبلیغات بسیاری علیه ایران می‌شود و مثلا می‌گویند جمهوری اسلامی یهودی‌ها را در فشار قرار داده و ... آیا واقعا این گونه است؟ نگاه ما در این مجموعه به این گونه است كه در همه ادیان هم آدمهای خوب وجود دارد و هم آدمهای بد. آیا عملكرد همه مسلمانان در دنیا قابل دفاع است؟

وی اظهار داشت: ما با نگاه انسان‌دوستانه مسلمانان و ایرانی ها به یهودیت پرداخته‌ایم و در این مجموعه هم می‌بینیم كه سر یكی از كلاسها مطرح می‌شود كه كوروش بود كه به شما هویت بخشید.

مدار صفر درجه

وی افزود: مگر كتیبه سازمان ملل كه همچنان به عنوان سند انسان دوستی ماست غیر از این می‌گویدكه ما برای یهودی‌ها حقوقی قائل هستیم؟ و حرف اصلی این سریال همین است.

وی در ادامه گفت: ما دوستان و همكاران یهودی در ایران داریم و با خوبی و خوشی در كنار یكدیگر زندگی می‌كنیم .

وی در ادامه به نو بودن قصه و فضای مجموعه مدار صفر درجه اشاره كرد و گفت: سریال مدار صفر درجه در اندازه‌ای ساخته شده كه فكر می‌كنم دیگر در حد آن در ایران ساخته نشود و زحمتی كه گروه برای ساختن آن كشیده‌اند برای من اصل ماجراست.

وی درباره دوبله این مجموعه نیز گفت: كل این كاربه جهت اینكه در فرانسه و مجارستان انجام شده باید دوبله می شد، ضمن اینكه در این مجموعه از بازیگرانی با زبانهای مختلف استفاده شده است.

وی افزود: وقتی در یك لوكیشن بازیگران به پنج زبان مختلف مانند مجاری، فرانسه، عرب، فارسی و انگلیسی صحبت كرده‌اند، به جز دوبله چه كار دیگری می‌توان انجام داد؟

مدار صفر درجه

بشكوفه ادامه داد: این كار در 30 قسمت ساخته شده و نمی‌توانیم بگوییم كه چهار قسمت را دوبله می‌كنیم و بقیه را دوبله نمی‌كنیم و تعجب می‌كنم از برخی كه از این كار انتقاد می‌كنند. زیرا به نظر من در دوبله این اثر كار نویی صورت گرفته به این معنا كه هم دوبله صورت گرفته و هم نگرفته.

وی افزود: در مدار صفر درجه 18 بازیگر اصلی ما به جای خود حرف می‌زنند. شهاب حسینی، لعیا زنگنه و بسیاری دیگر از بازیگران با صدای خود حرف می‌زنند و اتفاقا صدایشان هم خوب است و كاش یك نفر از اینها صدایش بد بود تا كمی از این انتقادات جای طرح پیدا می‌كرد.

وی ادامه داد: آیا ما واقعا از بهرام زند برای دوبله شخصیت یك افسر پلیس بهتر می‌توانستیم انتخاب كنیم؟ و یا دوبله صدای شخصیت دایی سارا كه یك شخصیت دوست داشتنی است بهتر از ناصر طهماسب می‌توانستیم استفاده كنیم؟

وی ادامه داد: اگر ما در دوبله این اثر از افراد ناشناخته استفاده می‌كردیم یك بحث بود و وقتی هم از بهترین افراد برای دوبله استفاده می‌كنیم یك بحث دیگر پیش می‌آید. نمی‌دانم اشكال دوبله این اثر كجاست؟ چون بازیگران ایرانی كه صدای خودشان پخش می‌شود و بازیگران خارجی هم صدایی كه متناسب با نقششان است برایشان انتخاب شده است.

مدار صفر درجه

وی درباره كارگردانی این اثر نیز گفت: كسی مثل حسن فتحی آدم ناشناخته‌ای در عرصه كارگردانی نیست. این فرد قصه پردازی‌اش به گونه‌ای است كه طراحی‌هایش را می‌‌كند و بعد گره‌افكنی كرده و به تدریج این گره‌ها را باز می‌كند واین اتفاقات در مورد سریال پهلوانان نمیمیرند هم افتاد.

وی ادامه داد: در این سریال در قسمت‌های 24 و 25 بود كه مردم تازه احساس كردند قاتل چه كسی است و تا آن زمان داستان لونرفت و حتی بسیاری به اشتباه پایان ماجرا را حدس زدند. فتحی در مدار صفر درجه هم همین كار را كرد و من نمی‌دانم در حال حاضر مدار صفر درجه با كدام سریال ایرانی مقایسه می‌شود؟

بشكوفه در ادامه درباره شباهت دیالوگ‌های سریال مدار صفر درجه و شباهت‌های آن به دیالوگ‌های فیلم‌ها و مجموعه‌های شادروان علی حاتمی گفت: من دست استاد حاتمی را می‌بوسم و بی‌نهایت دوستش دارم. ولی واقعیت این است كه هر كس یك سبك و سیاقی دارد. ما در فیلمنامه سریال ملاصدرا نیز با همین سبك و سیاق كار كردیم و دیالوگها تقریبا به همین شیوه بود چرا آن زمان هیچ مشكلی به وجود نیامد؟ ولی درباره سریال مدار صفر درجه این همه حرف و حدیث زده شد.

مدار صفر درجه

وی افزود: در ابتدا برخی فكر می كردند كه این مجموعه یك كار سیاسی و سفارشی است و قرار است ما درباره هولوكاست بحث كنیم اما در ادامه و پخش سریال متوجه شدند كه ما یهودی‌ها را خوب دیده‌ایم و هیچ مسلمانی مشكلی با یهودی ها ندارد.

وی با بیان اینكه چهار سال از عمرم را به پای این مجموعه گذاشته‌ام. گفت: شما چند فیلم یا سریال در ایران سراغ دارید كه خارج از كشور تصویربرداری شده‌اند؟ بینندگان اشغال پاریس را در این سریال می‌بینند. ما در زمان ساخت این مجموعه سه تن وسیله و آكسسوار لباس با خود به مجارستان بردیم و لباس شخصیتها با تحقیقات بسیار و رعایت نكته‌ها و ریز‌بینی‌ طراحی و دوخته شده است.

مطالب مرتبط:

از پروژه های سیما چه خبر؟

مدار صفر درجه, دیالوگ‌ها تقلیدی از آثار مرحوم حاتمی

نقدی بر «مدار صفر درجه»

«مدار صفر درجه» به دبیرستان البرز رسید