تبیان، دستیار زندگی

درباره موزیك ویدئوی«اومدیم روسیه»

گنده هاشون كیان؟ راموس و كاستا؟

موزیك ویدئوی«اومدیم روسیه» كه هفته پیش در برنامه خندوانه رونمایی شد، بارها دست به دست چرخیده و تحسین خیلی ها را برانگیخته است. با این حال شائبه کپی موسیقی آن مطرح شده؛ شائبه ای که وقتی صحبت ترانه سرا را مرور می کنیم، فاقد اصالت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اومدیم روسیه
سینما روزان با طرح یک شائبه نوشته:«در ابتدای قطعه بخشهایی از موسیقی «روزی روزگاری غرب» از ساخته های «انیو موریکونه» را می‌شنویم و بعد هم موسیقی معروف «کانتری رودستر» ساخته «کنراد پلاکنر» و «مایک فراجریا» که به عنوان موسیقی بازیهای جام جهانی۹۰ ایتالیا بارها شنیده شده است که مدام تکرار میشود! چرا؟چرا برای ساخت قطعه‌ای ویژه جام جهانی به سراغ ساخت قطعه ارژینال نرفتند؟»

توضیح ترانه سرا

امیر سلطان احمدی را بیشتر به عنوان عروسک‌گردان می شناسیم كه پسرعمه زا یكی از شاخص ترین شان است. او از دوران دانشجویی با محمد بحرانی رفیق بوده و حالا كلی كار مشترك دارند. سلطان احمدی ترانه «اومدیم روسیه» را سروده و آن را به همراه بحرانی خوانده است. او در گفت و گو با همشهری جوان توضیح داده که چرا از موسیقی جام جهانی نود بهره برده است:«توی دی ماه گفتم این دفعه قبل از این كه جام جهانی داغ شود و توی سرعت و عجله برای سرودن ترانه بیفتیم،كار را زودتر استارت بزنم. بعد از صعود تیم ملی، موزیك جام جهانی نود را از طریق ماشین یك نفر شنیدم و این ایده پس ذهنم بود.» سلطان احمدی تصمیم می گیرد در كنار موسیقی خاطره انگیز، از موارد نوستالژیك استفاده كند:«منتها محمد می گفت كه اگر قرار است موزیك جام جهانی نود ترجیع بند ترانه شود،‌ ممكن است صلابت كافی را نداشته باشد كه گفتم اگر همه با هم بخوانند جواب می دهد.»

پای خندوانه به میان می آید

سلطان احمدی و بحرانی كارشان را دلی شروع می كنند ولی بعدا خندوانه تهیه كنندگی این موزیك ویدئو را به عهده می گیرد:« محمد وقتی می آید دنیای جنوب را با خودش می آورد و با جناب خان نشان داده كه چقدر عاشق جنوبی ها است. فكر كردیم موسیقی جنوب كجای این كار كه توی ذهن من بسته شده بود،‌قرار گیرد. » كه خب حالا مشخص شده موسیقی جنوب چه جایگاهی در كلیپ دارد:« می خواستیم كار را شروع كنیم كه مصادف شد با رفع مشكل جناب خان و نظر محمد این بود كه ترانه های جنوبی را او بخواند. از طرفی چون جناب خان متعلق به خندوانه است از طریق این برنامه ورورد كردیم.»

گرم گرم گرم

بخش بندری موزیك ویدئوی «اومدیم روسیه» گرمای كار را بالا برده و جناب خان به این حرارت افزوده:«من بخاطر فشار كار و بدخوابی خیلی خسته بودم. بوشهر هم كه رسیدیم هوای شرجی بود ولی گروه احسان عبدی پور بقدری خونگرم بودند كه همه خستگی ها را جلوی دوربین فراموش كردیم .حال مان از تهران بهتر بود.»

كری برای راموس و كاستا

در این ویدئو موزیك برای بازیكنان سرشناس تیم های حریف كری های اساسی خوانده می شود. این اتفاق به اصرار بحرانی بوده است:‌«حضور محمد باعث شد مخاطب عام را بیشتر جدی بگیریم. روی پارت سوم رپ من سفت و سخت ایستاد و گفت اسم بازیكن ها را بیشتر بگوییم. من از كل كل ها پرهیز كرده بودم اما محمد می گفت بنظرم برای این كه مخاطب عام را داشته باشیم پارت آخر را عوض كن و من بعدا به این نتیجه رسیدم كه چقدر بهتر شد.»سلطان احمدی كری های دخیا و رونالدو را نوشته بوده ولی بیت «گنده هاشون كی ان؟ راموس و كاستا؟» بعدا اضافه می شود.

چرا رپ؟

در بخش رپ این اثر، نوع خواندن و ترانه ها  از كلیشه ها بهره می برد. كلیشه هایی كه شاید برای مخاطب تین ایجر جذاب نباشد:«ما اگر بخواهیم فقط تین ایجرها را در نظر بگیریم آن ها این فرم را به عنوان رپ نمی شناسند ولی به هر حال برای ترانه ای که می خواهد کری بخواند، این سبک مناسب تر است. و الا این فرم دیگر دارد كهنه می شود. احساس كردم اگر كار ترجیع بند داشته باشد(ملودی جام جهانی نود) و از آهنگ جنوبی بهره ببرد، مخاطب راضی تر و گسترده تر خواهد بود.»كه خب پیش بینی سلطان احمدی محقق شده است.

در زمانی كوتاه

سعید كریمی‌ كارگردانی بخش اول كلیپ را برعهده دارد كه در شهر ری تصویر برداری شده است.محمد بحرانی و امیر سلطان احمدی ،‌از دوستان قدیمی كریمی هستند،حدود سه هفته پیش طرح شان را با كریمی مطرح می كنند: «تماس گرفتند و گفتند چنین تصمیمی داریم. صحبت كردیم و به این جمع بندی رسیدیم كه بخش رپ را من كارگردانی كنم و بخش بندری را احسان عبدی پور بسازد.» بعد از قرار و مدار اولیه، بحرانی، سلطان احمدی،امیر زاغری (طراح صحنه و لباس) و كریمی دورهم جمع می شوند و درباره كار صحبت می كنند:«اولین چیزی كه از امیر خواستم این بود كه یك متن به من بدهد كه در آن تصویر ذهنی خود را هنگام سرودن این شعر مشخص کند . چندین جلسه حرف زدیم و ایده ها را روی كاغذ آوردیم.در نهایت به این نتیجه رسیدیم كه یك فضای نوستالژیك طراحی كنیم كه در بخش اول شعر هم هست. این فضایی است كه همه تجربه كرده ایم؛‌فوتبال گل کوچیک روی آسفالت با توپ پلاستیكی دو لایه و ... »

امان از كمبود وقت و بودجه

ایده آل كریمی و دوستان این بوده كه فضای دهه شصت را بازسازی كنند ولی كمبود زمان و بودجه اجازه نمی دهد:« برای به تصویر کشیدن دهه ۶۰‌ باید وارد مكان هایی می شدیم كه همه المان های شهری منطبق با آن دوران را داشته باشد. رسیدن به این مطلوب مستلزم زمان و هزینه بیشتری بود. بنابراین رسیدیم به گل کوچیک در سال ۹۷؛‌كما این كه هنوز توی خیلی از محله ها بچه هایی را می بینیم كه توی كوچه بازی می كنند. من خودم بچه شهرری هستم و وقتی به آن جا سر می زنم هنوز فوتبال با توپ دولایه برقرار است.»

از پیش تولید تا دكوپاژ

از كریمی درباره پیش تولید و طول فیلمبردای هم می پرسیم: «حدود یك هفته پیش تولید داشتیم كه البته بیشتر مشاوره و حرف زدن درباره كاری بود كه می خواستیم انجام بدهیم.» بعد از این كه كلیت كار نهایی می شود، بلافاصه نوبت فیلمبردای است كه یك صبح تا شب به شكل فشرده انجام می شود:« كلیپ را دكوپاژ كردم تا بدانیم قرار است چه اتفاقاتی بیفتد و چه تصاویری ببینیم. ساخت این نوع كلیپ ها، به کار بردن ریتم خوب در دکوپاژ و مونتاژ را می طلبد و این كه در عین حال یك سری تصاویر مفهومی و تاثیرگذار را منتقل كنی.»

آدم هایی واقعی به جای هنرور

فكر می كردیم جمعیت حاضر در كلیپ هنرور هستند ولی كریمی روایتی دیگر دارد:«چند جلسه به محله نظامی كه ازتوابع شهرری است رفتیم. این منطقه پر از بچه های با استعداد است اما امكانات كمی در اختیارشان قرار می گیرد. ما چند پسر بچه انتخاب كردیم كه همان جا فوتبال بازی می کردند. تعدادی با کفشهای ورزشی، تعدادی با دمپایی و یکی دو نفر هم پا برهنه. برای چند نفر لباس ورزشی تهیه کردیم و یك عده را با لباس های خودشان جلوی دوربین آوردیم.»

منبع: همشهری جوان/ سینما روزان/ تبیان