تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی آمار و کاربردها

معرفی رشته کارشناسی آمار و کاربردها:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 رشته کارشناسی آمار و کاربردها

معرفی علم آمار به زبان ساده، پیشگویی بر اساس اعداد و ارقام است. به عبارت دیگر یك آماردان می‌ تواند بر اساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل‌ های ریاضی و مدل‌ های نظریه احتمال، پیشگویی كند. به عبارتی می‌ توان گفت كه علم آمار نتیجه‌ گیری از جزئیات و یا رسیدن از جزء به كل می‌باشد.
امار گران تصمیم می گیرند که از کجا و چگونه داده ها را جمع آوری کنند، نوع و تعداد گروه های نمونه را مشخص می کنند و به تهیه پرسش نامه های تحقیقی یا فرم های گزارشی می پردازند. آن ها هم چنین دستورالعمل هائی برای کارکنانی که بهجمع اوری و جدول بندی اطلاعات می پردازند، تهیه می کنند. در نهایت آمارگران با بکارگیری نرم افزارهای رایانه ای به تجزیه و تحلیل، تفسیر و جمع بندی اطلاعات می پردازند.
فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌ توانند در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، مرکز آمار ایران‌، بانک‌ ها، ادارات‌ بیمه‌، مراکز صنعتی‌ و کارخانجات‌ ، واحدهای‌ آماری‌ وزارتخانه‌ های‌ مختلف‌ همچون‌ جهاد کشاورزی‌، کار، بهداشت‌، اقتصاد و امور دارایی‌، فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و به‌ طور کلی‌ در هر مرکزی‌ که‌ نیاز به‌ جمع‌ آوری‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ آمار و اطلاعات‌ دارد، مشغول‌ به‌ کار شوند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته آمار و کاربردها، معرفی رشته های ارشد و دکتری ریاضی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سر فصل دروس آمار و کاربردها و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها: حداقل 132 واحد
دروس عمومی: 20 واحد
دروس مشترک پایه: 24 واحد
دروس هسته: 60 تا 62 واحد (2 واحد در اختیار دانشجو)
دروس اختیاری: 30 واحد (2+ یا 2- واحد در اختیار دانشجو)

گرایش های ارشد آمار (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 93) :
آمار ریاضی
آمار اقتصادی اجتماعی
بیم سنجی

گرایش های دکترای آمار (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
آمار 


مطالب مرتبط:
ریاضـیات و کاربردها ـ مهندسی انرژی


منبع: http://iranianpath.com