تبیان، دستیار زندگی

کاخ بالچیک، اقامتگاهی سلطنتی در نزدیکی وارنا

وارنا یکی از زیباترین شهرهای ساحلی بلغارستان است که در امتداد دریای سیاه قرار گرفته است. این شهر به دلیل حجم انبوه گردشگران در فصل تابستان، به پایتخت تابستانی و دریایی بلغارستان هم شهرت پیدا کرده است. اگر به شهر وارنا بلغارستان سفر کردید پیشنهاد می کنیم به جز خود شهر، از جاذبه های گردشگری اطراف هم دیدن کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاخ بالچیک

یکی از زیباترین مکان ها در نزدیکی شهر وارنا، کاخ بالچیک و باغ گیاهشناسی است که در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر وارنا قرار گرفته است. این کاخ در واقع اقامتگاه تابستانی ملکه رومانی بوده است و تا سال ها مورد استفاده خانواده سلطنتی قرار می گرفتهاست. تنها با ۴۵ دقیقه می توانید به این کاخ زیبا و تاریخی برسید و از چشم انداز بی نظیر دریای سیاه و آرامش و خلوت دلنشین این کاخ لذت ببرید.

تاریخچه کاخ بالچیک


در امتداد دریای سیاه کشور بلغارستان، در یک باغ بسیار زیبا و سرسبز کاخی باشکوه قرار گرفته که کاخ بالچیک نام دارد. این کاخ در واقع، اقامتگاه تابستانی ملکه رومانی بوده است و توسط همسرش برای استراحت ملکه ماری ساخته شده است. کاخ بالچیک بین سال های ۱۹۲۶ و ۱۹۳۷ و در دوران کنترل رومانی بر این منطقه ساخته شده است. جالب است بدانید که ملکه رومانی، در واقع پرنسس ادینبورگ، اسکاتلند و نوه ملکه ویکتوریا بوده است. او پس از ازدواج با پادشاه رومانی، فردیناند اول در سال ۱۸۹۳ ملکه رومانی شد.
 
ملکه ماری در سال ۱۹۲۱ از این منطقه دیدن کرد و از آب و هوای مطبوع و موقعیت آن بسیار خوشش آمد. به همین دلیل از همسرش، شاه فردیناند درخواست کرد اقامتگاهی تابستانی در این منطقه بسازد. در معماری کاخ از معماری بالکان و شرقی تاثیر گرفته شده و دو معمار ایتالیایی به نام های آگوستینو و امریکو ساخت کاخ را برعهده گرفته اند. طراحی و فضاسازی باغ هم کار هنرمندی برجسته از کشور سوئیس است که به زیبایی هرچه تمام تر این باغ را طراحی کرده است.

امروزه بسیاری از ویلاهای سلطنتی و ساختمان دیگر مجموعه برای اقامت توریست ها در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورتی که زمانش را دارید می توانید شب را در یک کاخ سلطنتی سپری کنید و از فضای زیبای باغ و چشم انداز دریای سیاه لذت ببرید. برخی دیگر از ساختمان ها به رستوران و کافه تبدیل شده اند تا جوابگوی نیاز خیل عظیم گردشگران باشند.
کاخ بالچیک

قسمت های مختلف کاخ بالچیک


کاخ بالچیک از قسمت های مختلفی مثل چندین اقامتگاه، حمام، عبادتگاه و به ویژه یک باغ زیبا تشکیل شده که امروزه به باغ گیاهشناسی مشهوری تبدیل شده است. اقامتگاه تابستانی ملکه ماری ساختمانی ساده و متواضعانه است که در بخشی از باغ قرار گرفته است. این کاخ مشرف به دریای سیاه است و از تراس این کاخ چشم اندازی خیره کننده از دریا خواهید داشت.

کاخ بالچیک مشرف بر دریای سیاه و تنها در ارتفاع ۱۷ متری از سطح دریا قرار گرفته است. باغ گیاهشناسی این کاخ بسیار حائز اهمیت و منحصربفرد است و بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاه و درخت در این باغ نگهداری می شوند. این باغ به خوبی رسیدگی می شود و همچنان که در لابلای باغ قدم می زنید می توانید آبنماها، آبشارهای مصنوعی و چشمه مقدس را ببینید که بر زیبایی این باغ اضافه کرده اند. تمام این زیبایی ها در دورنمایی از دریای سیاه قرار گرفته اند و فضایی دلنشین و لذتبخش را ایجاد کرده اند.

باغ گیاهشناسی


در سال ۱۹۴۰ در فضای سبز کاخ، باغ گیاهشناسی در مساحتی بالغ بر ۶۵۰۰۰ متر مربع ساخته شد. در این باغ بیش از ۲۰۰۰ گیاه از ۸۵ خانواده و ۲۰۰ گونه وجود دارند. یکی از جذاب ترین بخش های باغ، کاکتوس های غول پیکری هستند که در فضای باز و فضای به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع کاشته شده اند.

چشمه مقدس در واقع خیلی قبل از ساخت کاخ بالچیک در این مکان وجود داشته است. مردم محلی اعتقاد دارند که این چشمه مقدس است و آب آن می تواند بیماری ها و ارواح بد را دور کند. حتی یک افسانه محلی و فولکلور در این مورد وجود دارد که می گوید زمانی دختر نابینایی آرزوی دیدن این مکان را داشته است. دختر نابینا سرانجام به این چشمه می رسد و پس از شستن صورتش با آب چشمه بینایی خود را بازمی یابد. هرچند این روایت بیشتر برگرفته از باورهای محلی است و مستند نیست اما به هر حال نمی توان منکر شد که این چشمه زیایی خاصی به باغ و کاخ بالچیک داده است.
کاخ بالچیک

یکی دیگر از قسمت های جالب کاخ بالچیک یک پل کوچک است که در وسط باغ قرار گرفته است. اگر در سفر به وارنا به این کاخ بروید افراد زیادی را خواهید دید که با سرعتی بسیار کند و با چشمان بسته در حال عبور از این پل هستند! در مورد این پل هم روایات جالبی وجود دارد: مردم محلی معتقدند که اگر با چشمان بسته از روی این پل رد شوید و آرزو کنید می توانید به آرزوی خود برسید.

این کاخ آنقدر جذابیت دارد که به راحتی یک روزتان را می توانید در آن سپری کنید. در این مکان رستوران ها و کافه های مختلفی هم وجود دارند و پس از چند ساعت گشت و گذار در باغ و کاخ بالچیک می توانید گلویی تازه کنید و غذا بخورید. علاوه بر این، یک ساحل زیبا در کنار کاخ بالچیک وجود دارد که پس از بازدید از کاخ می توانید سری به آنجا بزنید و از تفریجات آبی هم لذت ببرید.

نکته جالب دیگر در مورد این کاخ و باغ این است که کارگردان مشهور، فرانسیس فورد کاپولا برای فیلمبرداری فیلم جوانی بدون جوانی (Youth Without Youth) یازده روز را در این کاخ سپری کرده است. بنابراین اگر از طرفداران سینما و آثار کاپولا هستید بازدید از لوکیشن این فیلم هم می تواند برایتان جذابیت بیشتری داشته باشد.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  eatstaylovebulgaria.com