تبیان، دستیار زندگی

منطقه ییلاقی درازنو، روستایی بر فراز ابرها

ییلاقات شمال ایران، از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور هستند که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید از آن ها به خطه شمالی کشور سفر می کنند. شاید کمتر کسی نام ییلاق های استان گلستان را شنیده باشد. این در صورتیست که ارتفاعات این استان از نظر زیبایی هیچ چیز کمتر از ارتفاعات مازندران و گیلان ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منطقه ییلاقی درازنو

تا به حال از درون یک هواپیما به مناظر اطراف خود نگاه کرده اید؟ بسیاری از ما دوست داریم تا بر روی صندلی های کنار پنجره در هواپیما بنشینیم تا از مناظر حیرت انگیز بیرون لذت ببریم. امروز قصد داریم مکانی را معرفی کنیم که از بلندای آن می توان همان صحنه هایی را دید که از درون یک هواپیمای در حال پرواز می توان مشاهده کرد. نام این مکان شگفت انگیز، روستای درازنو از توابع شهرستان کردکوی است.

در ابتدا قصد داشتیم تا به منطقه حفاظت شده جهان نما برویم و شبی را در روستای زیبای جهان نمای گلستان کمپ کنیم. به این منظور وارد جاده ای جنگلی شدیم که هر چه در آن پیش می رفتیم به ابرها نزدیکتر می شدیم. در میانه های راه به روستای درازنو رسیدیم. این روستا و مناظر اطرافش آنقدر زیبا بودند که تصمیم گرفتیم شبی را در همین روستا و در کنار آتش سپری کنیم.
منطقه ییلاقی درازنو

روستای درازنو کجاست؟


درازنو یکی از دهکده های ییلاقی استان گلستان است که در بلندترین ارتفاعات کردکوی قرار گرفته است. این روستا آنقدر مرتفع است که از بلندای آن می توان منظره حیرت انگیز بیش از ۱۰ شهر و ده ها روستا در استان های گلستان و حتی مازندران را می توان مشاهده کرد. چشم انداز انتهای شرقی دریای مازندران و خلیج گرگان از این روستا بدون اغراق یکی از زیباترین منظره هایی خواهد بود که تا به حال دیده اید.

درازنو حدود ۴۰ کیلومتر با شهر کردکوی فاصله دارد و در همسایگی آن قله درازنو با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است. برای دسترسی به این منطقه ییلاقی زیبا، ابتدا باید به شهر کردکوی گلستان بروید و از آنجا مسیر جاده جنگلی درازنو را در پیش بگیرید. این جاده شیب دار و پر پیچ و خم، از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) عبور می کند. پس از حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در این مسیر بسیار زیبا، جاده خاکی می شود و به یک دو راهی خواهید رسید. اگر مسیر سمت راست را ادامه دهید، پس از حدود یک ساعت و سی دقیقه رانندگی در یک جاده سنگلاخ به منطقه جهان نما خواهید رسید و اگر مسیر سمت چپ را در پیش گیرید پس از حدود ۱۰ دقیقه به روستای درازنو خواهید رسید.

زیبایی های روستای ییلاقی درازنو


از همان ابتدای راه که پای در پارک جنگلی امام رضا (ع) و جاده روستای درازنو می گذارید، چشمانتان به مناظر اطراف خیره خواهد شد. جاده کردکوی – درازنو یکی از زیباترین جاده های جنگلی کشور است که با پیچ و تاپی زیاد، شما را به سمت ارتفاعات کوه درازنو هدایت خواهد کرد. پس از طی این مسیر زیبا، به روستای درازنو خواهید رسید. در همان ابتدای ورود به روستا، خانه های کاهگلی و چوبی زیبا و البته ویلاهای نوسازی که ثروتمندان این ناحیه برای خود ساخته اند، جلب توجه می کند.

کمی که جلوتر بروید، به یک چمنزار و دشت وسیع خواهید رسید که زیبا ترین مناظر منطقه را می توان از آن مشاهده کرد. این دشت در لبه پرتگاهی قرار گرفته است که می توان از آن چندین شهر و روستا، انتهای شرقی دریای خزر و خلیج گرگان و حتی بخش هایی از کشور ترکمنستان را مشاهده کرد. اگر کمی هم خوش شانس باشید و ابرها به سمت روستا بیایند، می توانید پدید زیبای اقیانوس ابر را زیباتر از هرجای دیگر مشاهده کنید.

خانه های کاهگلی این منطقه که همگی بالکن هایی بزرگ و با صفا به سمت چشم انداز پائین دارند، جلوه خاصی به این روستا بخشیده است. اگر قصد اقامت در یکی از این خانه های محلی را داشته باشید، میتوانید به تنها سوپر مارکت روستا که در مرکز آن قرار دارد، مراجعه کنید.

طبیعت بکر روستای درازنو دیگر ویژگی منحصر به فرد این منطقه است. در این مکان هم جنگل های انبوه را خواهید دید و هم مراتع سرسبز و چمنزارهای زیبا. به دلیل نزدیک بودن این روستا به منطقه حفاظت شده جهان نما، احتمال کمی وجود دارد که اگر از روستا فاصله بگیرید و به ارتفاعات بالاتر آن بروید، خرس های قهوه ای مشاهده کنید.

این مکان همچنین بهشتی است برای علاقه مندان به پرواز با پاراگلایدر. گروه های حرفه ای و آموزش دیده بسیاری برای انجام این ورزش هیجان انگیز خودشان را به ارتفاعات این روستا می رسانند و از پرواز بربلندای جنگل های امام رضا و شهر کردکوی لذت می برند.

غار یخچال نیز در نزدیکی روستا و زیر قله دکالی قرار دارد که اگر علاقه مند به تماشای آن بودید، می توانید سراغ آن را از مردم محلی روستا بگیرید. در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری این روستا نیز میل معروف رادکان گلستان قرار دارد که تماشایش خالی از لطف نیست.
منطقه ییلاقی درازنو

امکانات موجود در روستا


در دل روستا یک سوپر مارکت کوچک وجود دارد که تقریبا هر چه نیاز داشته باشید برایتان فراهم خواهد کرد. از انواع و اقسام مواد غذایی بگیرید تا هیزم مورد نیاز برای روشن کردن آتش، در این مغازه به فروش می رسد. روستا دارای آب و برق است و آب آن از چشمه مجاور روستا تهیه می شود.

برای اقامت در این روستا، هم می توانید سراغ خانه های محلی آن را از سوپر مارکت روستا بگیرید و هم در چمنزار رو به روی روستا که بهترین چشم انداز به منطقه را دارد، بساط کمپ خود را بر پا کنید. در میانه های مسیر کردکوی به درازنو، در دل جنگل های امام رضا هم سوئینت های جنگلی زیبایی ساخته اند که می توانید با قیمت نسبتا مناسبی آن ها را اجاره کنید.


بهترین فصل سفر به ییلاق درازنو


اینجا مکانیست که برخی از مردم کردکوی برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان به آن پناه می برند. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد، در این منطقه زمستان ها بسیار سرد و برف گیر است. بهترین فصل سفر به روستای درازنو از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

سخن نهایی


روستای درازنو یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشورمان است که از بلندای آن یکی از بهترین مناظر عمرتان را خواهید دید. مهم ترین معضلی که در حال حاضر این روستا را تهدید می کند، زباله هایی است که برخی گردشگران نا آگاه در طبیعت و گوشه و کنار روستا رها می کنند. در گوشه و کنار روستا، سطل هایی برای جمع آوری زباله تعبیه شده است. ولی بهتر است تا زباله های خود را به همراهتان به شهر برگردانید تا به چشم انداز زیبای روستا، خدشه ای وارد نشود. در سفر به این منطقه ییلاقی، همواره لباس گرم به همراه داشته باشید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت