تبیان، دستیار زندگی

یک استاد دانشگاه از سرّ دلبران گفت؛

نمایش یک روحانی فراتر از تصویر مرسوم تلویزیونی

حجت‌الاسلام حائری‌زاده شخصیت سید سلیم (برزو ارجمند) در «سرّ دلبران» را فراتر از تصویر مرسوم از روحانیت در تلویزیون دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نمایش یک روحانی فراتر از تصویر مرسوم تلویزیونی

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده شخصیت سید سلیم (با بازی برزو ارجمند) در سریال «سرّ دلبران» را فراتر از تصویر مرسوم از روحانیت در تلویزیون دانست و گفت: آنچه در سید سلیم می‌بینیم، فراتر از تصویری است که به طور مرسوم از روحانیت در سریال‌های تلویزیونی به نمایش در می‌آید. او صرفا یک امام جماعت یا واعظ نیست، به متن زندگی مردم ورود پیدا می‌کند و زمانی که مردم فکر می‌کنند چنین شخصیتی بهتر از هر کس دیگری می‌تواند مسائل شان را بهبود بخشد، به کار مردم می‌رسد و محل التجای مردم می‌شود. این تصویر، تصویر هوشمندانه‌ای است که با ورود مدبرانه او مسائل حل و فصل می‌شود. به نظرم ارائه چنین تصویری برای وجهه اجتماعی روحانیت هم خوب است و باعث جلب اعتماد عمومی می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ارائه چنین تصویری را خروج از محدودیت‌های سمبلیک و ظاهری پیرامون روحانیون دانست و ادامه داد: خروج از برخی کلیشه‌های این چنینی که روحانیون یا ائمه جماعت را محدود به تصاویر محدود وعظ و نماز می‌کند و از زندگی اجتماعی جدا می‌کند، اتفاق مبارکی است که در سرّ دلبران افتاده است؛ چرا که روحانیون در سال‌ها و قرون گذشته چنین رفتار‌هایی داشتند و بسیاری از مسائل محله و اهالی محله را ایشان حل و فصل می‌کردند، یعنی ملجا و ماوا و معتمد محله بودند.

حجت الاسلام حائری زاده ترسیم محوریت مسجد در محله در سریال سرّ دلبران را از دیگر نکات این سریال دانست و گفت: آن چه که در دین ما بسیار مورد تاکید قرار گرفته مسجد محوری است. مسجد محوری چیزی است که خب مردم وقتی شخصیت سید سلیم را می‌بینند، ولو اینکه مسجدی هم نباشند؛ به این فضا احساس علاقه می‌کنند و با سریال‌هایی از این دست و چنین تصویرهایی، کم کم می‌تواند بستر حضور بیشتر مردم و جلب اعتماد بیشتر به این نهاد اجتماعی و مذهبی فراهم شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان ضمن تشکر از عوامل ساخت سر دلبران، تاکید کرد: ساخت آثاری مانند این سریال و ارائه تصاویر جدید از روحانیت و نهاد مسجد و اساسا سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ادامه پیدا کند، چرا که اعتماد عمومی از این رهگذر به دست می‌آید و نباید چنین آثاری محدود و کم تعداد باقی بمانند.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان