تبیان، دستیار زندگی
امروز ششم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 12 جمادی الثانی1428 قمری و 27 ژوئن 2007 میلادی رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (6 تیر)

امروز در تاریخ (6 تیر)

امروز ششم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 12 جمادی الثانی 1428 قمری و 27 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

**

شکست چینی ها از مسلمانان

1256 سال پیش در چنین روزی در سال 751 میلادی و یك سال پس از روی كار آمدن عباسیان، چینی های مناطق غربی آن سرزمین پهناور كه پس از سقوط سلسله ساسانی و از هم پاشیدن امپراتوری ایران بر بخارا، سمرقند و تاشكند مستولی شده بودند در كنار رود تالاس ، از واحدهای نظامی مسلمان مركب از ایرانیان و اعراب شكست خوردند و از منطقه ورارود (ماوراء النهر) عقب نشینی كردند.

در دوران سلسله های از هخامنشی تا ساسانی، چینی ها به ندرت جرأت فراتر نهادن پای از دره رود تاریم را به خود می دادند و مرزهای شرقی تاجیكستان امروز كه مردم آن همچنان فرهنگ و تمدن ایرانی را حفظ کرده اند توسط پادگانهای مرزبانی ساسانی حراست می شد. پس از عقب نشینی چینی ها، دیری نپایید كه قرقیزها سرزمین ایغورها را كه اینك در قلمرو چین است تصرف كردند و سالهای سال بر آن مسلط بودند.

**

درگذشت ابوالحسن علی بن عبد‌ الصمد شافعی

785 سال پیش درچنین روزی در سال643هجری قمری ، « ابوالحسن علی بن عبد‌ الصمد شافعی » عالم فقیه، لغت شناس و مفسّر شهیر قرن7هجری قمری درگذشت. او در سخا قریه ای از قرای مصر متولد شد از این رو به سَخاوی مشهورشد.

وی از مشاهیر ادبا و نحویین و قرّاء، فقها، لغویین، اصولیین و مفسرین و درشمار پیشوایان نحو، تفسیر، لغت وقرائت قرار دارد و به شیخ القرّاء نیز معروف است.

سخاوی پس ازتحصیل علوم مقدماتی به منظور تكمیل محفوظات و یافته هایش به سوریه رفت و در دمشق سكونت كرد. حاصل عمر پربار سخاوی كتابهای متعددی در تجوید، اصول دین و حدیث است كه «جَواهِر، سَفَرُ السَّعاده و شَرحُ المُفَصَل» از جلمه آنها بشمار می روند.

**

نخستین تقسیم لهستان بین دولتهای قدرتمند

235 سال پیش در چنین روزی در سال 1772 میلادی ، قرار داد تقسیم لهستان میان سه قدرت بزرگ اروپای قرن هجدهم میلادی به امضاء رسید .

لهستان كه امروز از كشورهای مستقل اروپای شرقی است با امضای قرار داد مزبور از سوی نمایندگان روسیه ، اتریش و نمایندگان شاه پروس تقسیم شد . سردمداران این امپراتوری ها بنام حفظ مملكت لهستان از فساد و اضمحلال ، هر یك بخش هایی از خاك این كشور را تصرف كردند و بدین ترتیب نقشه لهستان از قاره اروپا محو شد . گفتنی است این نخستین قرارداد تقسیم لهستان بود . این کشور در بیست و سوم ژانویه  سال 1793 میلادی ،  آلمان و روسیه  کشور «لهستان» را  برای دومین بار تقسیم کردند.

لهستان همواره در طول تاریخ از نظر ژئوپولتیك دچار بدشانسی بوده است. در سمت شرق این كشور روس ها كه خود را پدرخوانده همه اسلاوهای اروپا می دانستند، همواره می خواستند بر لهستان اسلاونژاد مسلط شوند ، و درواقع می خواستند به نام طرفداری از نژاد اسلاو اتحاد همه اسلاوهای اروپا تحت نظر روسیه را تحقق بخشند.

این وضعیت از 1772 یعنی از زمان كاترین دوم ملكه روسیه آغاز شد. اما آلمان ها و پروسی ها كه از قدیم خود را نژاد برتر می دانستند، نمی گذاشتند ملكه روسیه لهستان را به تنهایی تصرف كند بلكه بخش غربی آن را برای خود می خواستند، لذا ملكه روسیه راضی شد كه خاك لهستان را با فردریك دوم پادشاه پروس و ژوزف دوم پادشاه اتریش تقسیم نماید. زیرا امرا و شاهزادگان توتونیك ژرمن نژاد می خواستند كه از خاك لهستان به عنوان یك منطقه حائل برای جلوگیری از حملات احتمالی روس ها به خاك اصلی آلمان استفاده كنند. توافق فردریك دوم، ژوزف دوم و كاترین دوم را اولین تقسیم بندی لهستان بین همسایگانش می دانند.

کشور لهستان در سالیان بعد چندین بار بین دولتهای قدرتمند آن زمان تقسیم شد . به این ترتیب که در سال 1793 بین روسیه و پروس ، در سال 1795 بین روس ها، ژرمن ها و اتریشی ها ، در سال 1807 به طور کامل تحت سیطره ناپلئون ، در سال 1815 بین روسیه، پروس و اتریش ، تقسیم شد . سرانجام در سال 1918 ، کشور لهستان ، توسط  ژوزف پیلسودسكی ؛ ژنرال لهستانی،  احیا شد .

**

اعدام ماكسیمیلیان روبسپیر، انقلابی معروف فرانسه

213 سال پیش درچنین روزی در سال 1794 میلادی ، ماكسیمیلیان روبسپیر انقلابی معروف فرانسه در دوران انقلاب كبیر پس از 36 سال زندگی در جریان مبارزات انقلابیون بوسیله گیوتین اعدام شد .

روبسپیر ، یكی از رهبران انقلاب كبیر فرانسه، در سال 1757م در شهر آراس فرانسه به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات خود، به وكالت پرداخت. وی در جوانی وارد فعالیت‏های سیاسی شد و با ورود به مجلس طبقات عمومی فرانسه، مخالفت رسمی خود را با مفاسد لویى شانزدهم، پادشاه این كشور ابراز داشت. روبسپیر در همین اوان، حزب ژاكوِبْن را بنیاد نهاد و با ایراد نطق‏های مهیج و بیانات آتشین، مردم محروم و طبقه زحمتكش فرانسه را علیه دستگاه ظالمانه دربار تحریك كرد. هنگامی كه لویى شانزدهم از طرف انقلابیون توقیف شده بود، روبسپیر با نفوذ خود توانست نمایندگان مجلس را مجبور كند تا لویى را محكوم به مرگ كنند.

پس از اعدام لویى شانزدهم، روبسپیر اختیاردار فرانسه شد و راه‏اندازی كمیته نجات ملی و با تشكیل دادگاهای انقلابی برای اعدام‏های دسته جمعی، دوره ترور یا وحشت را در فرانسه به راه انداخت. این دوره یك ساله هنگامی آغاز شد كه به دستور مجلسِ كنوانسیون كه اداره امور فرانسه را پس از پیروزی انقلاب بر عهده داشت، دادگاهی برای مبارزه با مخالفین حكومت داخلیِ انقلاب فرانسه تشكیل شد. اما روبسپیر كه قصد داشت قدرت را به طور كامل در این كشور در دست گیرد، با سوء استفاده از این موقعیت، بسیاری از مخالفانِ خود را به تیغ گیوتین سپرد. در دوره وحشت بیش از 17 هزار نفر، بدون محاكمه كشته شدند كه در بین آن‏ها اشخاصی هم‏چون آنتوان لاوازیه شیمی‏دان، آندره شنْیِه شاعر معروف فرانسه و حتی دانتون، هم‏رزم و دوست نزدیك روبسپیر نیز وجود داشتند. به همین دلیل، این دوره باعث نارضایتی مردم فرانسه و مخدوش شدنِ چهره انقلاب این كشور گردید.

سرانجام، در نتیجه خشونت و بی‏رحمی روبسپیر نسبت به مخالفان و بسیاری از همكاران و همفكران سابق خود، نقشه‏ای برای از میان برداشتن این رهبر تندرو چیده شد و پس از آنكه او را در 27 ژوئیه 1794 میلادی دستگیر كردند، بی‏درنگ به تیغ گیوتین سپردند.

**

درگذشت فریدریش روكرت شاعر و ادیب آلمانی

فریدریش روكرت

145 سال پیش درچنین روزی در سال 1862 میلادی ، فریدریش روكرت شاعر ، ادیب و فیلسوف آلمانی در قرن نوزدهم میلادی پس از 74سال زندگی درگذشت .

این شاعر بزرگ آلمانی كه متون ادبی عربی و فارسی بسیاری را به نظم ترجمه كرد، در سال 1788 در اشواینفورت به دنیا آمد و در مدارس آن به تحصیل اشتغال داشت. در سال 1805 وارد دانشگاه ورتسبورگ شد و در سال 1808 به دانشگاه هیدلبرگ رفت و در رشته حقوق تحصیل كرد. سپس در زبان شناسی تخصص یافت و دكتری خود را در 1811 اخذ كرد. در 1826 به استادی زبانهای شرقی در دانشگاه ایرلنگن برگزیده شد. در سال 1841 در برلین كارشناس ویژه دولت شد و استادی كرد.

از سال 1849 پس از استعفا از كار خود، وقتش را به ترجمه اشعار عربی و فارسی به نظم اختصاص داد. روكرت از برجسته ترین شاعران آلمان شمرده می شود و به خاطر غنای فكری و چیرگی شگفتش بر آلمانی برجستگی یافت. وی از عهده بیشتر اسلوبهای شعری برآمد: بحور شعری یونانی كه یازده سیلابی است، شعر شمالی قدیم مبتنی بر جناسات، مثنوی كهن آلمانی، سروده های ملی آلمان، غزلیات فارسی و انواع شعر شاعران معروف شرق و غرب را تجربه كرد.

وی از ادبیات عربی و فارسی آثار زیر را ترجمه كرده است:

" مقامات حریری ،  امروِالقیس: شاعر و پادشاه ، حماسه یا قدیمی ترین سروده های محلّی عربی ، ترجمه سوره ها و آیات برگزیده قرآن ،  داستان رستم و سهراب ، داستان هندی: نال و دما جنتی ، داستانهای براهمایی ،  حكمت براهمایی ، هفت كتاب درباره اساطیر و حكایات شرقی ،  پندها و نكاتی از كشورهای شرقی ، زندگی عیسی، براساس روایاتی موثق از انجیل و ..."

**

زادروز هلن كلر ، نابغه نابینا و ناشنوای آمریكایی

127 سال پیش در چنین روزی در سال 1880 میلادی ، خانم هلن كلر نابغه نابینا و ناشنوای آمریكایى در آمریکا متولد شد .

او در 19 ماهگی بر اثر بیماری، شنوایى و بینایى خود را از دست داد. در 6 سالگی، پدر و مادرش او را به نزد الكساندر گراهام بل، مخترع تلفن، بردند و از او یاری خواستند. گراهام بل، او را به یك معلم معرفی كرد و این معلم با جدیت به آموزش هلن به صورت‏های مختلف پرداخت. سرانجام از راه لمس انگشتان توانست با هلن ارتباط برقرار كند و چون هلن هوش و استعداد سرشار داشت، به زودی خواندن و نوشتن و حتی سخن گفتن خیلی ناقص را فراگرفت. او چنان در این زمینه‏ها ترقی كرد كه مایه شگفتی همگان شد و حتی زبان فرانسه و آلمانی را نیز فراگرفت. هلن كلر توانست در 20 سالگی مقاله بنگارد و در 24 سالگی، برنده درجات علمی گردد. هلن كلر كشف كرد كه بسیاری از مردم او را دوست دارند. از این رو تصمیم به نوشتن زندگی‏نامه خود گرفت و علاوه بر آن بیش از چهل كتاب، مقالات متعدد و رساله‏های بی‏شمار درباره نحوه تفكر و تحصیل نوشت. او از دنیای خاموش خود برای تفكر و تصنیف آثار علمی، استفاده فراوان بُرد و از درآمد كارهای خویش، آموزشگاه‏های متعددی در آمریكا و دیگر كشورها برای نابینایان تأسیس كرد.

وی معتقد بود "هر چیز شگفتی‏های خود را دارد حتی تاریكی و سكوت. من با لطف خدای خود آموختم در هر حالتی كه هستم از آن خشنود باشم". هلن كلر سرانجام در سال 1968 میلادی ، در هشتاد و هشت سالگی درگذشت در حالی كه او را دانشمندترین كور و كر دنیا لقب داده بودند.

**

ورود نخستین واحد نظامی آمریکا به اروپا ، برای شركت در جنگ جهانی اول

واحد نظامی آمریکا

90 سال پیش در چنین روزی در سال 1917 میلادی ، نخستین واحد نظامی آمریكا برای شركت در جنگ جهانی اول بر ضد آلمان، وارد خاک فرانسه شد.

با ورود این واحد به فرانسه، در عین حال انزوای طولانی آمریكا نیز پایان یافت و طولی نکشید که وارد میدان بازی جهان شد كه پس از ورود به جنگ جهانی دوم به صورت ابر قدرت درآمد . ورود ایالات متحده در هر دو جنگ بزرگ جهانی قرن بیستم، از اواسط هر دو جنگ آغاز شده بود.

**

ورود سید ضیاء ، عامل انگلیس به تهران و پیوستن او به رضا خان میرپنج

سید ضیاءُ الدّین طباطبایی

89 سال پیش درچنین روزی در سال 1339 هجری قمری ، اردوی سید ضیاءُ الدّین طباطبایی عامل انگلیس وارد تهران شد و بعد از مدتی به سربازان رضاخان میرپنج پیوست. قوای رضاخان هم ازقزوین به طرف تهران حركت كرده بود. سید ضیا پس ازكودتا درتهران و شهرستانها حكومت نظامی اعلام كرد. درپی این حوادث بیشتر علما و افراد صاحب نفوذ توقیف یا تبعید شدند و مجلس شورای ملی تعطیل شد. درنخستین روزها، دولت كودتا معاهده مودت ایران و روس را امضا كرد و قرارداد 1919 ایران و انگلیس را لغو كرد و نوید اصلاحات اجتماعی فراوانی را به مردم داد. اما چندی بعد كابینه كودتا كه به كابینه سیاه مشهور بود سقوط كرد و سید ضیاء به بغداد گریخت.

**

امضای قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول

88 سال پیش در چنین روزی در سال 1919 میلادی ، قرارداد صلح ورسای بین متفقین و متحدین در پایان جنگ جهانی اول امضا شد .

با شكست آلمان و متحدان آن در جریان جنگ جهانی اول، مقدمات امضای قرارداد پایان جنگ و ترک مخاصمه بین طرف‏های درگیر مهیا گردید. كارشناسان مالی و اقتصادی كه پس از پایان جنگ اول جهانی، به حساب هزینه‏ها و خسارات وارده بر كشورهای متخاصم رسیدگی كرده بودند، خسارات جنگ را بیش از 330 میلیارد دلار برآورد كردند و برای جبران این خسارت، شرایط سنگینی را بر شكست خوردگان تحمیل نمودند.

در نهایت، شرایط صلح و غرامت جنگی كشورهای مغلوب، در كنفرانس صلح پاریس كه از روز 18 ژانویه سال 1919م تا بیستم ژانویه سال 1920م تشكیل شد، تعیین گردید. اولین و مهم‏ترین قراردادی كه در جریان كنفرانس صلح پاریس، تنظیم و امضا شد پیمان صلح وِرسای بود كه شرایط صلح با آلمان را تعیین می‏كرد.

هنگام تصویب قرارداد ورسای در كنفرانس صلح پاریس، آلمان به یك كشور جمهوری تبدیل شده بود و یك رئیس جمهور سوسیالیست در رأس آن قرار داشت. هم‏چنین صدراعظم آلمان نیز یك سوسیالیست بود و وقتی كه او از مضمون آن قرارداد اطلاع یافت از مقام خود استعفا داد و هیچ یك از وزیران ارشد آلمان نیز حاضر به امضای این قرارداد نشدند. در نتیجه دو عضو درجه دوم دولت آلمان در روز 28 ژوئن 1919م، قرارداد صلح را در كاخ ورسای امضا كردند. با امضای این قرارداد در كاخ ورسای در حومه پاریس، جنگ جهانی اول به طور رسمی به پایان رسید و نمایندگان آلمان، تمامی مفاد قرارداد 440 ماده‏ای ورسای را پذیرفتند.

به موجب این قرارداد، آلمان متعهد شد كه تعداد افراد ارتش خود را در سقف یك‏صد هزار نفر حفظ كند، تسلیحاتِ خود را كاهش دهد و بخشی از اراضی متصرفاتش را به كشورهای پیروز مانند فرانسه و انگلیس واگذار نماید. هم‏چنین متفقین، آلمان را به پرداخت مبلغ هنگفتی به عنوان غرامت مجبور كردند. از دیگر مفاد پیمان تاریخی ورسای، تأسیس جامعه ملل بود كه پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت سازمان ملل متحد درآمد. با این حال، هیچ یك از این بندهای قرارداد، در سال‏های بعد، مانع از قدرت‏گیری مجدد آلمان و آغاز جنگ جهانی دوم نگردید و دو دهه بعد، دنیا بار دیگر، جنگ جهانی دوم را به خود دید.

**

تعطیلی دبیرستانهای نظام ایران ، به دستور متفقین

65 سال پیش در چنین روزی در سال 1321  شمسی ، به خواست متفقین كه ایران را اشغال نظامی كرده بودند و نمی خواستند كه وطن ما بعدا هم یك نیرویی دفاعی چشمگیر داشته باشد ، دستور داده شد كه دبیرستانهای نظام كه برای دانشكده افسری ارتش ایران دانشجو آماده می ساختند منحل شوند.

دانش آموزان این دبیرستانها از آغاز سال تحصیلی بعد به دبیرستان های معمولی انتقال یافتند. از طریق دبیرستانهای نظام جوانان مستعد حرفه های سپاهیگری جذب ارتش می شدند. به علاوه، از طریق این دبیرستانها یک فرد از سالهای نوجوانی با رفتار و زندگی نظامی آشنا می شد و به آن خو می گرفت.

**

منشور سازمان ملل متحد به امضا رسید

62 سال پیش در چنین روزی در سال 1945 میلادی ، منشور ملل متحد در نشست سانفرانسیسكو به امضای نمایندگان 50 كشور از جمله ایران رسید .

اما به سبب وجود نقص هایی در این منشور از جمله ندادن اختیارات به مجمع عمومی و قرار دادن اختیارات اجرایی در دست شورای امنیت 15 نفره و به ویژه دولتهای پنجگانه فاتح جنگ جهانی دوم که حق رد قطعنامه های پیشنهادی را دارند؛ این سازمان همانند جامعه ملل پیش از آن در پیشگیری از جنگ و خونریزی، حفظ صلح جهانی و حراست از حاكمیت و تمامیت اعضای خود و رعایت حقوق بشر در کشورهای عضو موثر واقع نشده است .

منشور ملل متحد درواقع سندی است که هدف‌ها و سازمان و نحوه کار سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن را تعیین می‌کند. این سند در حکم اساسنامه سازمان ملل است.

امروز 191 کشور آن را امضا کرده‌اند و رعایت مفاد آن برای همه اعضای سازمان ملل متحد الزامی است. در متن منشور صریحا تاکید شده که مفاد منشور بر هر قرارداد بین‌المللی دیگری مقدم است.این منشور از یک یادداشت مقدماتی، یک دیباچه و 19 فصل تشکیل شده است.در یادداشت مقدماتی افزوده‌ها به منشور و تاریخ آن‌ها ذکر شده است.

در دیباچه (که به‌طور کلی از دیباچه قانون اساسی ایالات متحده آمریکا گرفته شده است) اهداف کلی سازمان ملل متحد آمده است. فصل یک اهداف سازمان ملل و اقدامات آن برای تامین صلح و امنیت در جهان را بر می‌شمرد. فصل دو شرایط عضویت در سازمان ملل متحد است. فصل‌های سه تا پانزده مجموعه‌ای از اسناد مربوط به ارکان و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل و شرح وظایف آن‌ها است. فصل‌های شانزده و هفده ترتیبات ترکیب و ادغام مقرارات سازمان ملل با دیگر عهدنامه‌های موجود بین‌المللی را شرح می‌دهد. فصل‌های هجده و نوزده شامل ترتیب افزوده‌های منشور و نحوه تصویب آن‌ها است.

**

سوء قصد به جان حضرت آیت الله خامنه ای

حضرت آیت الله خامنه ای

26 سال پیش درچنین روزی درسال 1360 شمسی ،منافقین کوردل ، حضرت آیت الله خامنه ای را در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد قرار دادند . در این سوء قصد ایشان از ناحیه دست دچار جراحت شدند .

در ششم تیر ماه 1360 حضرت آیت الله خامنه ای که به منظور ایراد سخنرانی در مسجد ابوذر در غرب تهران حضور داشتند، در حین پاسخ گویی به پرسشهای حاضرین، بر اثر انفجار بمبی که توسط منافقین در یک دستگاه ضبط صوت کار گذاشته بود از ناحیه کتف، گردن و دست به شدت زخمی شدند و به بیمارستان منتقل گردیدند. اما ایشان به طور معجزه آسایی زنده ماندند . البته کینه توزی های منافقین همچنان ادامه یافت و فردای آن روز با منفجر کردن دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی جنایتی دیگر را ورق زدند.

بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران، توطئه های استکبار جهانی علیه حکومت نوپای اسلامی فزونی گرفت و با تجهیز و تقویت گروهک ها و جریانات ضد انقلاب، در صدد نابودی نظام اسلامی برآمد. در همین راستا، عوامل ضد انقلاب که تا چندی قبل، با حیله و تزویر، خود را انقلابی معرفی می کردند، نقاب از چهره برداشتند و با سوء استفاده از موقعیت بوجود آمده، به سلب آسایش و امنیت مردم مشغول شدند.  یکی از این گروهک ها، سازمان منافقین خلق (مجاهدین خلق) بود که با ترور شخصیت های اسلامی و انقلابی، سعی داشت به اهداف پلید و شوم خود دست یابد.

امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره) پس از وقوع این حادثه در پیامی ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال برای سلامت جان حضرت آیت الله خامنه ای به بیان شخصیت ایشان پرداخته و تحلیلی از رسوایی منافقین و ضعف تحلیل های سیاسی دشمنان انقلاب ارائه نمودند که به شرح زیر است:

"جناب حجت الاسلام خامنه ای، دامت افاضاته، خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هرچه نقشه کشیدند و توطئه چیدند وهرسخنرانی که کردند ، ملت فداکار را منسجم تر و پیوند ها را مستحکم تر نمود و مصداق "لازال یوید هذا الدین بالرجل الفاجر" تحقق پیدا کرد.

... اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم (ص) و خاندان حسین ابن علی (ع) هستید و جرمی جزخدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار درجبهه جنگ و معلمی آموزنده درمحراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز درصحنه انقلاب می باشید ... با سوء قصد به شما عواطف میلیونها متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه دار نمودند اینان آنقدر از بینش سیاسی بی نصیبند که بی درنگ پس از سخنان شما درمجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایت دست زدند و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است ...

من به  شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه ها ی نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم ".

**

اعتراض ایرلندی ها به دیدار رئیس جمهوری آمریکا از آن کشور و مسئله عراق

3 سال پیش در چنین روزی در سال 2004 میلادی ، پیش از ورود جورج بوش به ایرلند یك سوم نیروی انتظامی این كشور كوچك اروپایی، مركب از شش هزار تن، برای محافظت از جان او  و كنترل تظاهرات ضد آمریكایی فرا خوانده شده بودند.

با وجود این، بیش از ده هزار ایرلندی در خیابانهای دوبلین بر ضد سیاست بوش در عراق تظاهرات كردند و متجاوز از ششصد ایرلندی پس از این كه شنیدند كه بوش به جای فرودگاه دوبلین از طریق فرودگاه «شنون» وارد آن كشور می شود با شتاب زیاد خود را به آنجا رسانیدند و برضد او شعار دادند. ایرلندی های معترض، بر ضد دولت خود شان هم شعار می دادند كه چرا اجازه داده است هواپیماهای آمریكایی در سر راه خود به عراق، از فرودگاه شنون برای بنزین گیری استفاده كنند.

همزمان با ورود جورج بوش به ایرلند، «پت كاكس» رئیس پارلمان اروپا از دادگاه عالی اروپایی خواست كه موافقت اتحادیه مبنی بر انتقال اطلاعات مسافران هوایی را به امریكا غیر قانونی اعلام دارد و تحقیق از مسافران در فرودگاههای اروپا را موقوف سازد. با این عمل، كاكس به نوبه خود از ورود رئیس جمهوری آمریكا به اروپا استقبال منفی كرد.

ایرلند كه در زمان دیدار جورج بوش ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را برعهده داشت در عین حال میزبان سران این اتحادیه بود و بوش با هدف جلب كمك اروپاییان به مسئله عراق كه دارد چهره یك جنگ داخلی به خود می گیرد به ایرلند رفته بود. این دیدار پیش از تكیل نشست سران ناتو در استانبول انجام گرفت.

مفسران اروپایی ضمن بررسی وضعیت حكومت بوش در آمریكا نوشته بودند كه عراق به جای منبع سرشار درآمد و قدرت برای آمریكا به رهبری بوش، برای او منبع دردسر بزرگ شده است و اكثریت آمریكاییان، دیگر سیاست خاورمیانه ای وی را تایید نمی كنند و بنابراین، اشغال نظامی عراق یك قمار بد برای بوش بوده است.

دانستنی است كه میلیونها آمریكایی كاتولیك « ایرلندی زاده » هستند و حزب جمهوریخواه آمریكا را مخالف خود می پندارند. كندی، نیكسون و ریگان سران پیشین آمریكا ایرلندی تبار بودند.

**

منابع:

1- صدا و سیما

2– مهر

3- روزنامه شرق

4- مبلغ

5- روزنامک

6- روزنامه اطلاعات

7- irib

8- ویکی پدیا