تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با دیدنی های بندر ترکمن

یکی از شهرهای بندری استان گلستان و شاید معروف ترین آن ها، بندر زیبای ترکمن در سواحل شرقی دریای خزر است. سفر به این بندر، تجربه متفاوتی را برایتان خلق خواهد کرد. در اینجا غذاهای متفاوتی می خورید، پوشش سنتی متفاوتی را مشاهده می کنید و جاذبه های گردشگری متنوعی را می بینید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیدنی های بندر ترکمن


سفر به بندر زیبای ترکمن تجربه ای متفاوت برایتان خواهد بود. از همان بدو ورود به این شهر، چیزهای جدیدی خواهدید دید که سفرتان را جالب خواهند کرد. شاید اولین چیزی که توجهتان را در بندر ترکمن جلب می کند، نحوه پوشش محلی و بسیار زیبای زنان سختکوش ترکمن در این شهر باشد. زنان ترکمن لباس های رنگارنگ بلند یا بلوز دامن هایی زیبا به تن می کنند و به جای روسری، شال معروف و بسیار زیبای ترکمن را به سر می کشند.

اگر خواهان چشیدن طعم غذاهای متفاوت هستید، بندر ترکمن یکی از گزینه ها برایتان خواهد بود. جایی که غذاهای خوشمزه ای مثل چکدرمه را پیش رویتان خواهند گذاشت.

موقعیت جغرافیایی بندر ترکمن


بندر ترکمن یکی از شهرهای زیبای استان گلستان است که با مرکز این استان یعنی گرگان، حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در سواحل شرقی دریای مازندران، به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای بندری خطه شمالی کشور شناخته می شود. این شهر از سمت شمال به گمیش تپه، از سمت غرب به دریای مازندران و خلیج گرگان، از سمت جنوب به شهر کردکوی و ارتفاعات جهان نما و از شرق به شهر گرگان محدود می شود.

بندر ترکمن یکی از شهرهای تازه تاسیس کشور است. در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۶ این شهر بنا شد و نام آن را در ابتدا بندر شاه گذاشتند. طراحی این شهر را گروهی از مهندسان مطرح بلژیکی مطابق با جدید ترین اصول معماری و شهرسازی انجام داده اند. اکثریت مردم این شهر ترکمن و سنی مذهب هستند ولی در گوشه و کنار این شهر می توان اقوام دیگری از جمله مردم بلوچ سیستان را مشاهده کرد. در ادامه، به معرفی دیدنی های این شهر خواهیم پرداخت.
جزیره آشوراده

جزیره آشوراده


در قسمت غربی این شهر و در شمال خلیج گرگان، بزرگترین جزیره ایرانی دریای مازندران قرار دارد. این جزیره علاوه بر منظر گردشگری، از نظر اقتصادی هم جزء مهم ترین مناطق بندر ترکمن محسوب می شود. چرا که ۴۰ درصد خاویار ایران را از این منطقه به دست می آورند. در گذشته سه جزیره به هم پیوسته در این منطقه قرار داشته که به مرور زمان دو مورد از آن ها به زیر آب رفته اند. اگر قصد بازدید از جزیره زیبای آشوراده را دارید، باید ابتدا به اسکله بندر ترکمن بروید و از آنجا با قایق های محلی خود را به جزیره برسانید. آشوراده حدود ۱۵ دقیقه با اسکله بندر ترکمن فاصله دارد.

وجود پرندگان مهاجر نادر در این منطقه و چشم اندازهای زیبای آن، این منطقه را به مهم ترین جاذبه گردشگریبندر ترکمن تبدیل کرده است.

اسکله و بازار ساحلی بندر ترکمن


بندر ترکمن در گذشته سه اسکله مهم داشته که اکنون یکی از آن ها باقی مانده است. اسکله بندر ترکمن در غرب این شهر و در ساحل شرقی دریای مازندران قرار دارد. این منطقه که یکی از تفرجگاه های مهم مردم این شهر است. تماشای طلوع یا غروب آفتاب از روی این اسکله، در حالی که دورنمای جزیره آشوراده را هم رو به روی خود می بینید، چشم اندازهای حیرت انگیزی را پیش رویتان خواهد گذاشت. اگر هم بخواهید می توانید با قایق های موتوری یا پدالی چرخی در آب های دریای خزر بزنید و از مناظر آن لذت ببرید.

برای خرید سوغاتی های معروف بندر ترکمن هم حتما باید به اسکله این شهر بروید. بازارچه ساحلی بندر ترکمن، مهم ترین مرکز تجاری این شهر است که در آن می توان انواع و اقسام لباس ها و مانتوهای رنگ و وارنگ ترکمن، شال های معروف ترکمن، نمد ها و قالیچه های ترکمن، زیور آلات، کلوچه ها و شیرینی های محلی و … را خریداری کرد.
جزیره آشوراده

روستای قره قاشلی


اسب های ترکمن شهرتی جهانی دارند. هر ساله در این منطقه مسابقات اسب دوانی ملی و بین المللی برگزار می شود (کورس بهاره بندر ترکمن) و علاقه مندان بسیاری را از اقصا نقاط کشور به این ناحیه می کشاند. اگر از بندر ترکمن به سمت گرگان حرکت کنید، بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستای قره قاشلی خواهید رسید. اگر از علاقه مندان به اسب های اصیل ترکمن و مسابقات اسب سواری هستید، پیشنهاد می کنیم که راه این روستا را در پیش بگیرید.

دوشنبه بازارهای بندر ترکمن


اگر قصد خرید صنایع دستی این شهر را دارید، علاوه بر بازارچه ساحلی، می توانید آن را از دوشنبه بازارهای معروف این شهر تهیه کنید. دوشنبه بازار بندر ترکمن در بدو ورودی این شهر بر پا می شود و در آن زنان و مردان سختکوش ترکمن محصولات بومی خود را با قیمتی مناسب در معرض نمایش و فروش قرار می دهند.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم


اگر از علاقه مندان به پرنده نگری هستید، منطقه شکار ممنوع صوفیکم گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. گونه های پرندگان مهاجر و بومی نادری در این منطقه سکونت می کنند. گونه های مهمی همچون عقاب دریایی دم سفید و اردک سر سفید آفریقایی. در این منطقه زیبا، ۱۳۰ گونه پرنده مهاجر و بومی زندگی می کنند.

قدمگاه بهاء الدین نقشبندی، پل داش کفری و تالاب گمیشان هم از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه هستند.
اسب سواری

سخن نهایی


پیشنهاد می کنیم که برنامه سفر خود به بندر ترکمن را طوری بچینید که از جاذبه های شهر های اطراف را هم بازدید کنید. پیشنهاد دیگر ما به شما این است که حتما غذاهای محلی خوشمزه ترکمنی را امتحان کنید. معروف ترین غذاهای ترکمن، چکدرمه، بوروک، بولامه، اکمک و نان های خوشمزه ای مثل قاوور تماچلی چوروک، بیشمه، باسترمه و قاتلاما هستند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت