تبیان، دستیار زندگی

جاذبه های یک شهر

خوانسار، سرزمین چشمه های عسل

تصویر بهشت گمشده ایران برای گردشگران، قاب عکسی زیبا از طبیعت بکر و چهارفصل، میراث تاریخی، مشاهیر فرهنگی و سوغاتی های شیرین است که طعم خوش سفری کوتاه را دو چندان می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوانسار
اگر اهل سفرهای یک روزه هستید و جاده های خلوت و طبیعت بکر را به ترافیک جاده های شمال و ساحل و جنگل پرازدحام ترجیح می دهید، خوانسار به عنوان یک مقصد گردشگری، سفری دلچسب و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.

چرا خوانسار؟

خوانسار را اغلب مردم به نام سوغات معروف و شیرینش یعنی گز و عسل می شناسند، در حالی که این شهر که به دلیل چشمه های آب فراوان به خوانسار مشهور شده، جاذبه های تاریخی، مذهبی و فرهنگی دیگری هم دارد که دیدن آنها بر شیرینی سوغاتش می افزاید.

گردشگران ایرانی هرچند در انتخاب مقصد سفر خود زیاد اهل تنوع نیستند، اما بهرحال ترجیح می دهند جایی را برای مسافرت انتخاب کنند که با سلیقه و علاقه شان همخوانی داشته باشد.

بعضی ها اهل سفر به طبیعت و گردش در کوه و دشت و صحرا هستند. برخی به بازدید از ابنیه تاریخی و فرهنگی توجه دارند و جمع کثیری هم به دنبال سوغاتی ها و خوراکی های رنگارنگ می گردند. خلاصه اینکه هرکس از ظن خود مسافر شهر و دیاری می شود.

یکی از ویژگی های شهرهای مرکزی ایران، توانایی تامین همین نیاز گردشگران است؛ یعنی مقصدی که هم تاریخی باشد، هم فرهنگی و هنری، هم طبیعت بکر و زیبا داشته باشد و هم اقامت و پذیرایی در آن آسان و ارزان باشد.خوانسار در استان اصفهان، تقریبا همه این ویژگی ها را دارد. شهری در 150 کیلومتری غرب اصفهان و  کیلومتری تهران. یک دسترسی آسان و چند ساعته هم برای پایتخت نشینان و هم اهالی مرکز و غرب ایران.

از کجا شروع کنیم؟

اگر قبل از طلوع آفتاب از تهران به سمت خوانسار حرکت کنید، پس از مسیری حدود چهارساعت به خوانسار خواهید رسید. آب و هوای معتدل این شهر که در اوج تابستان به چهل درجه هم نمی رسد، این امکان را به شما می دهد که محدودیتی بین اماکن و جاذبه های شهری و طبیعی قائل نشوید.

 

بقعه و ضریح باباپیر که از بنیانگذاران مذهب جعفری و از استادان شیخ زاهدگیلانی و شیخ صفی الدین اردبیلی است، اهمیت تاریخی این بنای منحصر بفرد را بیشتر کرده است.وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوه پارک ملی سرچشمه نیز بر جذابیت های این منطقه گردشگری خوانسار افزوده است.


آرامگاه شیخ اباعدنان و شش تن از عرفای خوانسار که در کنار پارک ملی سرچشمه این شهر قرارگرفته، اولین پیشنهادی است که به هر تازه واردی می شود تا علاوه بر اینکه خستگی راه را از تن می زداید، از بنایی قدیمی و مقبره ای با معماری زیبا دیدن کند.

بقعه و ضریح باباپیر که از بنیانگذاران مذهب جعفری و از استادان شیخ زاهدگیلانی و شیخ صفی الدین اردبیلی است، اهمیت تاریخی این بنای منحصر بفرد را بیشتر کرده است.وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوه پارک ملی سرچشمه نیز بر جذابیت های این منطقه گردشگری خوانسار افزوده است.

دیدن مسجد جامع خوانسار در قسمت شرقی شهر را پس از استراحت کوتاه فراموش نکنید.بنایی با قدمت 400 سال که بزرگترین و قدیمی ترین بنای تاریخی این شهر محسوب می شود. گچبری ها و کاشیکاری های زیبا و منبت های چوبی این مسجد از ویژگی های مهم آن است.

همانطور که گفتیم خوانسار شهری فعال در حوزه علم و دین بوده و بسیاری از علمای دینی از این شهر برخاستند. ضمن اینکه در دوره صفویه هم مورد توجه شاهان صفوی قرارداشته. مریم بیگم، همسر شاه تهماسب صفوی مدرسه ای در این شهر بنا کرده است که قدیمی ترین مدرسه علمیه است. امروزه نام حوزه علمیه علوی را بر آن نهاده اند.

بیشتر بخوانید:
شهر خون و خوان


از شهر به روستا، سفر تازه شروع شده!

اگر تا به اینجا از سفر به خوانسار خسته نشده باشید، باید در جریان باشید که تازه، قسمت های خوب و هیجان انگیز این گشت و گذار به بهشت چهارفصل ایران آغاز شده است. روستاهای زیبا، باغ ها و سرچشمه های فراوان و یک طبیعت ناب در انتظار کسانی است که چند کیلومتر از شهر دور شوند و به دامان طبیعت پناه ببرند.

اگر از خوانسار به سمت غرب بروید، به روستای دیدنی «ویست» می رسید. روستایی که اسم با مسمایی هم دارد و انصافا هم بیستِ بیست است. مردمانی با زبان فارسی دری، مزارعی پهناور و کوهپایه ای پر از گیاهان دارویی که در بهار چینش آن لذت بخش است، در انتظار شما هستند.

رودخانه ای خروشان در میانه روستا، سد گلپایگانی، بقای قلعه تاریخی ویست و خلاصه آب و هوای ییلاقی زاگرس از دیدنی های ویست است .فرش دستبافت ویست مهم ترین سوغات هنری و دستی این روستاست.

از طبیعت رویایی ویست که دل بکنید، قودجان در شمال خوانسار به عنوان نماد گردشگری مذهبی و آیینی کشور مقصد بعدی شماست.نام قودجان خوانسار با مراسم سنتی تعزیه و حسینیه بزرگ آن عجین شده است. قدمت برگزاری تعزیه در حسینیه قودجان به حدو 250 سال پیش باز می گردد. بزرگترین گردهمایی تعزیه ایران در حسینیه ای دو طبقه با سِن و میدان اصلی و همه اسباب و ارکان یک نمایش مذهبی برگزار می شود.

نوبتی هم اگر باشد، نوبت گلستان کوه است. جنوب خوانسار سرسبز و پوشیده از انواع گیاهان است. گیاهان دارویی و در کنار آنها گونه های متنوع لاله های ایرانی در بهار خوانسار دیدنی و خواستنی است.

سوغاتی های شیرین تر از شیرین

بالاخره به بخش خوردنی سفر به خوانسار رسیدیم. عسل نام آشنای خوانسار، گز انگبین، گردو، بادام، آلو و ترخینه از خوراکی های معروف این دیار است که می توانید از تنها بازار قدیمی به جا مانده یا از فروشگاه ها و روستاهای اطراف خریداری کنید.به غذاها که برسیم، احتمالا اگرگرسنه باشید؛ دل تان ضعف خواهد رفت. خورش هویج، کاله جوش، گُندی، تُفتال جوش، شله سبز، آبگوشت کشک، آش آلو، قیمه نسا، پِتِل پلو و آش لعابی از غذاهای سنتی و محلی خوانسار است که اشتهای شما را دوچندان می کند.

اگر قصد ماندن دارید

سفرهای کوتاه هم ممکن است طولانی شود، خصوصا اگر به شما خیلی خوش گذشته باشد. هتل زاگرس، هتل جهانگرد، خانه پدری با تلفیقی از معماری ستنی و مدرن از اقامتگاه های مناسب این شهر برای گذراندن تعطیلات بهار و تابستان است.