تبیان، دستیار زندگی
شارژ كارتریج چه فرقی با عوض كردن آن دارد؟ برای کدام مارک از پرینترها خوب است؟ آیا کیفیت چاپ بعد از شارژ کارتریج افت می‌کند؟ آیا شارژ کارتریج تاثیری در استهلاک چاپگر دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار کارتریج‌های چاپگر

شارژ کردن یا نکردن؟مساله این است

خرید یا شارژ کارتریج از موضوعات بحث برانگیز در بین کاربران چاپگرهای حرفه‌ای و یا خانگی می‌باشد. یکی از پرسش‌های متداول افرادی که از این وسایل استفاده می‌کنند، شارژ کارتریج، اصلی‌ترین قطعه چاپگرها است. سوالاتی مانند این که شارژ كارتریج چه فرقی با عوض كردن آن دارد؟ برای کدام مارک از پرینترها خوب است؟ آیا کیفیت چاپ بعد از شارژ کارتریج افت می‌کند؟ آیا شارژ کارتریج تاثیری در استهلاک چاپگر دارد؟

اچ پی، اپسون، سامسونگ، کانن، برادر و زیراکس از مارک‌های موجود در بازار چاپگر هستند که در بین آنها اچ پی، اپسون و کانن از محبوبیت‌های بیشتری در بین مصرف‌كنندگان برخوردارند.

به گفته فروشندگان بازار چاپگر، سود اصلی فروش در این محصولات بیشتر مربوط به مواد مصرفی که همان کارتریج‌ها و در موارد حرفه‌ای‌تر کاغذهای مخصوص است، خلاصه می‌شود.

به عنوان مثال قیمت یک مدل از چاپگر‌های اچ پی به همراه کارتریج 45‌هزار تومان است. حال آنکه پس از مصرف، خرید مجدد کارتریج همان دستگاه حدود 40‌هزار تومان برای کاربر هزینه دارد. در بین فروشندگان بازار چاپگر اصطلاح خیلی معروفی وجود دارد با این عنوان که دستگاه‌های چاپگر به همراه آدابتور آن در حقیقت هدیه (اشانتیون) شرکت‌های سازنده بر روی مواد مصرفی و یا همان کارتریج‌ها است.

اما درحالی که نحوه و روش‌های موجود در زمینه شارژ کارتریج در بین کاربران مختلف مطرح می‌شود، بسیاری از فروشندگان بازار این محصولات با شارژ کارتریج مخالف هستند.

یک فروشنده چاپگرهای کانن در بازار کامپیوتر پایتخت در این باره معتقد است: مارک‌هایی مانند اچ پی و کانن که مواد مصرفی دارند معمولا دستگاه را هدیه می دهند که بعدها مواد مصرفی آن توسط کاربران خریداری شود.

او درباره قیمت مواد مصرفی چاپگرها می‌گوید: قیمت‌ها در ایران تقریبا نصف قیمت‌های جهانی است.

این فروشنده از مخالفان سرسخت شارژ کارتریج است. او می‌گوید هیچ کارتریجی از مارک‌های موجود در بازار برای شارژ مجدد ساخته نشده است چرا که فرمول جوهر‌های شرکت‌های سازنده در حقیقت رازی است برای همان شرکت و این شرکت‌ها نیز هیچ وقت جوهر کارتریج خود را به صورت جداگانه به بازار عرضه نمی‌کنند.

کارتریج پرینتر رنگی

او در مورد کارتریج‌های برندهایی همچون کانن و اچ پی معتقد است که چون کارتریج‌های اورجینال از کیفیت بسیاری بالایی برخوردارند زمانی که دوباره شارژ می‌شوند دیگر آن کیفیت اصلی را ندارند. در کارتریج‌های جوهرافشان یک زائده اسفنج مانندی وجود دارد که در حقیقت کار اصلی آن نگه داشتن جوهر است. در بیشتر روش‌های شارژ از طریق همین اسفنج و با کمک یک سرنگ، جوهر به داخل کیت کارتریج تزریق و در حقیقت کارتریج شارژ می‌شود.

مخالفان شارژ می‌گویند، به دلیل آنکه فرمول‌های شیمیایی رنگ‌های اصلی با رنگ‌های مشابه موجود در بازار تفاوت دارد،‌ ترکیب این دو نوع جوهر در کوتاه مدت باعث از بین رفت بافت اسفنجی شده که این امر منجر به چاپ با کیفیت بسیار پایین و نیز خرابی در هد دستگاه می‌شود.

به گفته فروشندگان بازارچاپگر، بسیاری از متقاضیان این وسایل بیشتر به دنبال دستگاه‌هایی می‌گردند که از کیفیت بالایی در چاپ برخوردار باشند. اما پس از آنکه کارتریج دستگاه مصرف می‌شود به دلیل بالا بودن قیمت کارتریج اصلی به دنبال شارژ کارتریج می‌روند که این کار باعث می‌شود دستگاه آنها کیفیت ابتدایی خود را از دست بدهد.

فعالان بازار معتقدند که شارژ کارتریج باعث مستهلک شدن دستگاه می‌شود. به گفته آنها مهم‌ترین قطعه در دستگاه‌های جوهر افشان هد دستگاه است که شارژ کارتریج باعث خرابی این قطعه شده که هزینه تعمیر آن به مراتب بسیار بالاتر از خرید یک کارتریج است و به همین دلیل توصیه اولیه به کاربران چاپگرهای خانگی خرید کارتریج اورجینال به جای شارژ آن است.

البته مساله شارژ کارتریج در بین چاپگرهای سیاه و سفید لیزری با چاپگرهای جوهر افشان رنگی بسیار تفاوت دارد. در چاپگرهای سیاه و سفید لیزری هر کارتریج توانایی چاپ تا 2‌هزار صفحه را دارا است. از سویی دیگر به دلیل آنکه مورد استفاده این چاپگرها بیشتر متن است و کیفیت در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نیست در نتیجه شارژ کارتریج‌های سیاه و سفید دستگاه‌های لیزری به صرفه‌تر است.

به گفته مسوولان فروشگاه‌هایی که بیشتر به کار شارژ کارتریج در بازار مشغول هستند، شارژ کارتریج یک چاپگر لیزری سایه و سفید حداقل 12‌هزار تومان برای کاربر هزینه دارد که این رقم در مقابل چاپ حداقل 2‌هزار صفحه مقرون به صرفه است.

در چاپگرهای جوهر افشان رنگی هر کارتریج به‌طور متوسط توانایی چاپ حداقل 150 برگ را دارد. شارژ کارتریج دستگاه‌های رنگی بین یک سوم تا یک چهارم قیمت اصلی کارتریج برای کاربر هزینه دارد.

افرادی که به شارژ کارتریج در بازار مشغول هستند معتقدند که کارتریج‌های موجود را حداقل تا دوبار می‌توان شارژ و مجددا استفاده کرد.

یکی از فروشندگان در بازار پایتخت که بیشتر در زمینه شارژ کارتریج‌های اچ پی فعال است در این باره می‌گوید: هد کارتریج‌هایی که بیشتر از دو بار شارژ می‌شوند دیگر قابل استفاده نیست و باعث می‌شود که کاربر افت بسیار شدیدی را در چاپ داشته باشد. بسیاری از کاربران دستگاه‌های جوهر افشان نحوه استفاده صحیح از چاپگرهای خود را نمی‌دانند.

او می‌گوید: بسیاری از مشتری‌های ما فکر می‌کنند که اگر ماهی یک یا دو برگ چاپ رنگی از چاپگرهایشان بگیرند می‌توانند حداقل تا دو سال از کارتریج شان استفاده کنند و این در حالی است که اگر از پرینترهای رنگی حداقل دوبار در هفته استفاده نشود جوهر آنها خشک شده و حتی شارژ کردن آنها نیز بی‌نتیجه است.

البته ناگفته نماند که با فراگیر شدن فروش جوهر‌های لیتری چاپگرهای جوهر افشان در بازار، در حال حاضر بسیاری از کاربران با خرید وسایل بسیاری جزیی خود به شارژ کارتریج‌های خود مشغول هستند.

حتی انجمن‌های تخصصی ای هم در این زمینه در محیط وب به وجود آمده که کاربران حرفه‌ای در آن به ارائه شیوه‌های جدید در شارژ کارتریج مدل‌های مختلف دستگاه‌های چاپگر می‌پردازند.

در حال حاضر در بازار لوازم جانبی چاپگر، سه لیتر جوهر رنگی به قیمت تقریبی 73‌هزار تومان به فروش می‌رسد. کاربران حرفه‌ای بازار می‌گویند، با این مقدار جوهر می‌توان تا 300 مرتبه یک کارتریج را با کیفیت بسیار بالا شارژ کرد. البته همین کاربران برای خشک شدن جوهر کارتریج نیز شیوه‌های متفاوتی را ارائه داده‌اند. شیوه‌هایی مانند استفاده از بخار کتری و یا قرار دادن در یک ظرف پر از وایتکس!

به هر حال بنا به گفته فروشندگان محصولات اصلی، شارژ کارتریج، کیفیت چاپ را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد. ‌تقریبا فعالان شارژ کارتریج در بازار نیز معتقدند که بیشتر از دو بار شارژ نه تنها باعث افت کیفیت می‌شود، بلکه استهلاک دستگاه را نیز افزایش می‌دهد. به هر حال پیشنهاد می‌شود همیشه از قطعات اصلی استفاده کنید به خصوص در زمینه مواد مصرفی.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

بلوتوث؛ تکنولوژی امروز

استفاده از فاكس ویندوزXP

چاپ از صفحات وب

چگونه فایلهای PDF بسازیم؟

دریافت ایمیل بدون داشتن رایانه