تبیان، دستیار زندگی

جوانان! مبادا در بی‌طرفی بمیرید که علی‌اکبر در راه اسلام شهید شد

شهید رحمان میرزا زاده در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد:« ای جوانان مبادا در غفلت بمیرید که علی (ع) در محراب عبادت شهید شد و مبادا در حال بی‌طرفی بمیرید که علی اکبر در راه اسلام شهید شد.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید رحمان میرزا زاده


 روزگاری رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) در مورد وصیت نامه شهدا می‌فرمود: «این وصیت‌نامه‌‏هایى که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید. 50 سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکى از این وصیت‌نامه‏ ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید.» چند سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هم در یکی از دیدارهای رسمی‌شان به خواندن وصایای شهدا توصیه داشتند.

ایشان در این زمینه فرمودند: «این وصیت‌نامه‌هایی که امام می‌فرمودند بخوانید، من به این توصیه‌ ایشان خیلی عمل کرده‌ام. هرچه از وصیت‌نامه‌های همین بچه‌ها به دستم رسیده - یک فتوکپی، یک جزوه - غالباً من اینها را خوانده‌ام؛ چیزهای عجیبی است. ماها واقعاً از این وصیت‌نامه‌ها درس می‌گیریم. این‌جا معلوم می‌شود که درس و علم و علم الهی، بیش از آنچه که به ظواهر و قالب‌های رسمی وابسته باشد، به «حکمت معنوی» - که ناشی از  نورانیت الهی است - وابسته است. آن جوان خطش هم بزور خوانده می‌شود، اما هر کلمه‌اش برای من و امثال من، یک درس راهگشاست و من خودم خیلی استفاده کرده‌ام...وقتی معنویت هست، دلها مجذوب آن می‌شود. وقتی دل‌ها مجذوب شد، نیروها به دنبال دل‌ها و اراده‌ها حرکت می‌کند. وقتی این‌طور شد، بزرگ‌ترین قدرت‌ها نمی‌توانند یک ملت را شکست بدهند. برادران! این واقعیت در ایران اتفاق افتاد؛ بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا نتوانستند ایران را شکست بدهند.» اعجازهای نهفته در کلام این مردان خدا گنجینه‌ای از حکمت آن‌هاست که میدان جهاد در راه خدا به آن دست یافتند. مرور خطوط این وصایا ضروری است.

شهید رحمان میرزا زاده آخوندی متولد سال 47 بود و در حالی که 18 سال بیش نداشت 25 فروردین 65 در عملیات والفجر 8 در فاو به درجه رفیع شهادت نائل شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در قطعه 53 گلزار شهدای بهشت زهرا(سلام الله علیها) تهران به خاک سپرده شده است.در ادامه وصیت نامه شهید میرزا زاده را می‌خوانید:

«شما اکنون در حال پاسخگویی به ندای «هل من ناصر حسینی» هستید و آن حضرت در انتظار پاسخ کوبنده شماست.

ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل ا.. امواتاً بل احیاء عندربهم یرزقون «قرآن کریم»

هرگز مپندارید کسانیکه در راه خدا کشته شده‌اند مردگانند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.

به تمام فامیل‌ها و کسانی که این وصیتنامه بدست آنان می‌رسد، وصیت می‌کنم که به هوش باشید و به ریسمان محکم الهی چنگ بزنید و از هم جدا نشوید. «وحدت» که رسول­ خدا(ص) می‌فرماید که صلح میان افراد از نماز و روزه دائم بهتر و برتر است کسانی که وصیت نامه مرا می‌خوانند و یا می‌شنوند به نکات زیر توجه و عمل کنند.

وصیت به جوانان: ای جوانان مبادا در رختخواب ذلت بمیرید که حسین(ع) در میدان نبرد شهید شد و ای جوانان مبادا در غفلت بمیرید که علی (ع) در محراب عبادت شهید شد و مبادا در حال بی‌طرفی بمیرید که علی اکبر در راه اسلام شهید شد. «ای پدر و مادر» مبادا از رفتن فرزندتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا در محضر خدا نمی‌توانید جواب «زینب (ع) را بدهید که تحمل 72 شهید را نمود.

برادران: استغفار و دعا را از یادتان نبرید که بهترین درمان برای تسکین دردهاست و همیشه به یاد خدا باشید و در راه او قدم بردارید.

« ای خواهر» حجاب سیاه تو کوبنده تر از خون رنگین من است حجاب را حفظ کن. «وصیت به مردم» به مردم وصیت می‌کنم که از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب استفاده کامل را کنید، چون اول خدا و بعد فرمایشات رهبر کبیر انقلاب بود که این ملت را هدایت کرد و از ظلمات طاغوت به نور اسلام رساند و این فرمایشات رهبر کبیر است که ما را از بیراهه رفتن باز می‌دارد و ما را از حیله‌ها و نیرنگهای دشمن نجات داده است و دعاهایمان این باشد که خدا این رهبر را طول عمر عطا فرماید و او را تا انقلاب حضرت مهدی (عج) برای این ملت حفظ فرماید به خویشان، پیوستگان توجه کنید و به آنها محبت نمایید تا حساب قیامت برشما آسان گردد، به همسایگان خود نیکی کنید که پیغمبر(ص) درباره آنها خیلی سفارش کرده ­است.

قرآن را زیاد بخوانید و توجه داشته باشید که دیگران در عمل به قرآن از شما جلوتر نیفتند. ماه مبارک را محترم بشمارید برای اینکه ماه مبارک رمضان شما را از آتش جهنم دور می‌سازد. و در راه خدا با مال و جان خود جهاد کنید تا عزت شما از بین نرود، زکات مال خود را در موقع خود بپردازید تا عذاب خدا از شما دور گردد، به فقرا و مساکین کمک کنید.

به زیردستان خود کمک کنید. مستقیم بایستید و از سرزنش ملامتگران نترسید چون خدا شما را از شر آنها دور خواهد کرد. با مردم به خوبی حرف بزنید آنطور که خدا گفته است. امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید زیرا اثر ترک امر بمعروف اینست که بدترین افراد زمام امور شما را در دست می‌گیرند آنگاه هرقدر شما دعا کنید به هدف اجابت نرسد. صله­رحم و جود و بخشش را فراموش نکنید و هیچوقت گناه نکنید و همکار گناهکاران نباشید از سخت‌ترین شکنجه‌های خدا بترسید خدا شما را بعنوان افراد صالح حفظ کند و شما را توفیق دهد که نام پیغمبر را حفظ کنید.

شما را به خدا می‌سپارم. رحمت خدا برشما باد.

خدایا، خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار. از عمر ما بکاه و بر عمر رهبر افزا. رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما.»

منبع:تسنیم