تبیان، دستیار زندگی

پروفسور عمر یاغی

پروفسور عمر یاغی؛ دانشمند برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 موفق به دریافت جایزه مرزهای علم و دانش در حوزه علوم پایه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
پرفسور عمر یاغی

پروفسور عمر یاغی؛ دانشمند برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 موفق به دریافت جایزه مرزهای علم و دانش در حوزه علوم پایه شد.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)، بنیاد اسپانیایی BBVA، پروفسور عمر یاغی؛ از دانشگاه برکلی را مورد تجلیل قرار داد. یاغی به عنوان اولین فرد در شاخه ­ی جدیدی از علم شیمی پیشگام است که می­ توان بواسطه آن مواد جدیدی را تولید کرد که قادر به حبس دی ­اکسید­کربن و تولید آب از هوا (اتمسفر) است.

بر اساس نظر هیئت داوران این بنیاد، پروفسور یاغی که به تازگی موفق به کسب جایزه بنیاد مرزهای علم و دانش در زمینه علوم پایه شده است، این مواد را با به کارگیری علم شیمیِ مبتنی بر "اجزای سازنده" تولید کرده است که ساختار این مواد به گونه­ ای است که به طرحی کاملا کنترل شده از خود واکنش نشان می­ دهد. این استراتژی منجر به روند رو به رشد تولید موادی شده که پیش از این تنوع وگوناگونی این مواد در شیمی ناشناخته بوده است.

یاغی به عنوان اولین دانشمندی که موفق به کشف این زمینه جدید در علم شیمی شده، آن را شیمی مشبک نامیده است و این شاخه از علم شیمی را اینگونه تعریف می­ کند: "اتصال واحدهای مولکولی به وسیله پیوندهای بسیار محکم و تشکیل یک شبکه بسیار وسیع از این واحد­ها."

هیئت داوران موسسه در تمجید از این استراتژی اظهار دارند که در حال حاضر آزمایشگاه ­های دانشگاهی و صنعتی متعددی در سراسر دنیا از این استراتژی استفاده می ­کنند.

برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 می ­گوید: "اطمینان کامل دارم که طراحی و تولید مواد جدید یکی از مهمترین و اساسی ­ترین اقداماتی است که می ­توان برای حل مشکلاتی که سیاره ما، زمین، با آن روبرو است، انجام داد. به عنوان مثال ایجاد منابع انرژی پاک یکی از این راه کارها است."

یاغی، شیمیدان اردنی، متولد 1965 در امّان است. شاخص ­ترین فعالیت علمی وی طراحی و تولید طبقاتی از ترکیبات با عنوان چارچوب­های فلزآلی (MOFs)، چارچوب­های زئولیت ایمیدزولات (ZIF) و چارچوب های کوالانسی آلی (COFs)است. وی موفق به تولید این مواد از علوم ­پایه تا کاربرد آن­ ها در فناوری ­های انرژی پاک از جمله ذخیره هیدروژن، متان و همچنین حبس و ذخیره­ سازی دی ­اکسید­کربن شده­ است.

جایزه مصطفی(ص) با هدف برداشتن گام­ هایی موثر در راستای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، به دانشمندان مسلمان برگزیده در سراسر دنیا اهدا می­ شود. حمایت مالی این جایزه از طریق منابعی است که به صندوق سرمایه ­گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اهدا می ­شود و براساس منشور جایزه صرف توسعه علم در جهان بخصوص جهان اسلام خواهد شد.

مطالب مرتبط:
حضور دانشمندان جهان اسلام در هفته مراسم جایزه مصطفی(ص)
پروفسور سامی ارول گلنبه
پروفسور محمد امین شکراللهی

منبع: http://fa.mustafaprize.org