تبیان، دستیار زندگی

راز شکست کارگردان های مطرح در گفت و گو با یک کارشناس

تاثیر معکوس برجام روی فروش سینما

تا این جای سال سه فیلم از سه کارگردان صاحب نام با شکست در گیشه مواجه شده اند: فراری علیرضا داودنژاد، آن سوی ابرها مجید مجیدی و خوک مانی حقیقی. دلیل این اتفاق چیست؟ با علی سرتیپی مدیر عامل موسسه فیلمیران گپ زده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم سینمایی «خوک»

برای این که بدانیم دقیقا از چه صحبت می کنیم، خوب است نگاهی به آمار فروش این سه فیلم داشته باشیم. فِراری که در اکران اول نوروز روی پرده رفت، فقط 530 میلیون تومان فروخت. کارگردان مقصر این شکست را تهیه کننده می داند. فیلم فراری در جشنواره سی و پنجم فجر موفق به دریافت چهار سیمرغ از جمله جایزه بهترین بازیگری برای محسن تنابنده شده بود. از آن سو کیفیت لازم را داشت ولی در گیشه شکست خورد.

آن سوی ابرها که مجید مجیدی آن را در کشور هند ساخته است، فقط 175 میلیون تومان فروش کرده؛ یک فروش ناباورانه. خوک مانی حقیقی نیز 950 میلیون تومان فروش داشته است در حالی که کمدی قبلی این کارگردان یعنی 50 کیلو آلبالو درسال 95، 13 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کرد. این درحالی است که مصادره،لاتاری و به وقت شام همین امسال بالای 10 میلیارد فروش داشته اند. تازه دومی و سومی هم کمدی نیستند.

پیش از این شاهد فیلم هایی از کارگردان های مطرح بوده ایم که در گیشه شکست خورده اند؛ از جمله داریوش مهرجویی، کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد و پرویز شهبازی. در این باره با علی سرتیپی گپ زده ایم؛ او از پخش كننده های فعال و خوشنام سینمای ایران است كه ریاست كانون پخش كنندگان ،‌مدیر عاملی فیلمیران و مدیریت پردیس سینمایی كورش را برعهده دارد.

آقای سرتیپی، به نظر شما دلیل عدم فروش فیلم كارگردان های مطرح چیست؟‌

بخشی از آن به شانس ارتباط دارد ولی بیشتر حاصل یك اتفاق پیش بینی نشده است. شاید برخی فكر كنند هر چه ساخته می شود حتما گیشه موفقی دارد ولی یك اتفاق غیر قابل پیش بینی شده همه معادلات را به هم می ریزد. این مسیری است كه زیاد در سینما شاهدش بوده ایم و اولین بار هم نیست.

ولی از فیلمی چون خوك یا آن سوی ابرها و حتی فِراری چنین فروش پایینی هم توقع نمی رفت.

شرایط اكران،تبلیغات و تیزرهای فیلم، تبلیغات دهان به دهان و ... خیلی در گیشه فیلم ها تعیین كننده است. فیلمی مثل خوک اگر از شرایط خوبی برخوردار بود حداقل 3 میلیارد را می فروخت.

خاص بودن كمدی خوک یكی از عوامل فروش پایین آن ‌نیست؟

راستش مردم خیلی نتواتسند با این فیلم  ارتباط قرار كنند. مردم سلایق مختلف دارند ولی مهم تر از آن تبلیغات كم و نیز كم شانسی است كه باعث شد فیلمی چون خوك كم بفروشد.

آن سوی ابرها ظرفیت فروش داشت؟

بنظر من فیلم خوبی است و باید می فروخت ولی هر فیلم و اكران آن شرایط خاص خود را دراد. هجمه ای كه علیه آن سوی ابرها شروع شد در این فروش پایین بی تاثیر نیست.


این وسط اسم کارگردان چه می شود؟ دیگر نام كارگردان ملاک فروش فیلم نیست؟

بستگی به شرایط دارد. یك سال هایی مسعود كیمیایی هر چه می ساخت كف فروش را داشت. اما شرایط هر بار عوض می شود؛ حالا فضای مجازی شرایط خاصی بوجود آورده كه نمی شود به یقین درباره فروش یک فیلم حرف زد؛ این قدر اتفاق ها سریع رخ می دهد كه در ماه و سال همه چیز عوض می شود. فیلم ها باید حاشیه ای خاص داشته باشند كه این ها (خوك،‌فراری، آن سوی ابرها) نداشتند. امیدواریم فیلم های جدید جبران كنند و فروش داشته باشند.

با این حساب با قاطعیت نمی توان درباره موفقیت فیلم های دو کارگردان مطرح که بزودی می شود، نظر داد؟

امیدواریم از این به بعد چنین رویه ای ادامه پیدا نكند. امیدواریم فیلم آقای فرمان آرا (دلم می می خواد) و آقای داود نژاد (هزارپا) فروش بالایی داشته باشند و این فضا را بشكنند.

فضای مجازی شرایط خاصی بوجود آورده كه نمی شود به یقین درباره فروش یک فیلم حرف زد؛ این قدر اتفاق ها سریع رخ می دهد كه در ماه و سال همه چیز عوض می شود. فیلم ها باید حاشیه ای خاص داشته باشند كه این ها (خوک،‌فراری، آن سوی ابرها) نداشتند.



شما هم معتقدید فروش سینما در سال 97 بهتر بوده یا آمارسازی است؟

نه واقعا بهتر شده است. البته باتوجه به اضافه شدن سالن های جدید نمایشی و فیلم های خوبی كه در جشنواره بودند فكر می كردیم درصد افزایش مخاطب بیشتر باشد اما آن قدر نشد كه پیش بینی می كردیم.

گفته می شود خروج آمریكا از برجام شوک منفی به گیشه وارد كرده است. این را قبول دارید؟

 بله فروش سینما خیلی بهتر از سال گذشته است اما من هم قبول دارم كه ماجرای برجام و روحیه مردم در افت فروش بی تاثیر نبوده است. البته ماه رمضان را هم از یاد نبریم كه روی كاهش فروش تاثیر داشته است.

جام جهانی فوتبال هم در پیش است و برای گیشه خطرناک.

حالا هم امیدواریم جام جهانی فوتبال خیلی تاثیر منفی روی فروش فیلم ها نگذارد. با این حال پیش بینی می كنم تابستان و پاییز اوضوع بهتر خواهد شد و سینما دوباره به روزهای پرفروش باز می گردد.