تبیان، دستیار زندگی

باغ کیو، بزرگترین باغ گیاه شناسی جهان

یک باغ گیاه شناسی سلطنتی در لندن طی قرن های ۱۶ و ۱۷ به منظور به وجود آوردن فضای سبز شهری و ایجاد تنوع به وجود آمد. امروزه باغ های گیاه شناسی بسیاری در دنیا می توان دید که به مکان تفریحی جدیدی برای انسان شهرنشین تبدیل شده اند. در این میان، به جرأت می توانباغ گیاه شناسی کیو در لندن را معروف ترین و بزرگ ترین باغ گیاهشناسی دنیا دانست. در این باغ حدود ۶۵۰ دانشمند و کارمند استخدام هستند که در آن حدود ۳۰ هزار نمونه از انواع مختلف گیاهان زیست می کنند. هرباریوم این مجموعه شامل بیش از ۷ میلیون نمونه گیاهی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ گیاه شناسی کیو لندن

همانطور که گفتیم باغ کیو لندن یکی از بزرگترین و معروف ترین باغ های گیاه شناسی جهان، باغ کیو در لندن است. این باغ دارای یک کتابخانه با بیش ۷۵۰ هزار جلد کتاب است و همچنین سایت کیو شامل ۴ قسمت است و دارای ساختمان هایی با بیش از ۱۷۵ هزار دست نوشته و گیاهان نقاشی شده است. برای بازدید از این باغ محدودیت سنی وجود ندارد و با یک بلیط می توانید به تمامی بخش های باغ کیو سر بزنید. چندین کافه و رستوران در این باغ لندنی وجود دارد که می توانید ناهار و صبحانه یتان را در آن میل کنید. باغ های گیاهی سلطنتی کیو به عنوان عضو عمومی غیر اداری به وسیله ی اداره ی محیط زیست و امور غذایی و روستایی حمایت می شود. همچنین این مجموعه یک موسسه گیاه شناسی بین المللی و مهم است که سالانه حدود ۵۶ میلیون پوند درامد داشته و دارای ۷۰۰ کارمند می باشد. این باغ ها در سال ۱۷۵۹ تاسیس شدند و در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۵۰ سالگرد تاسیس آن ها برپا شد.


مختصری از باغ گیاه شناسی کیو در لندن


این در گذشته در یک پارک قدیمی به نام کیو قرار داشت و با تلاش های لرد کاپل جان تکسبوری تبدیل به بزرگترین باغ گیاه شناسی جهان، باغ کیو شد. برای اولین در سال ۱۲۹۹ زمانی که هنری اول دربار خودش را به ریچموند منتقل کرد جرقه ایجاد این پارک نیز زده شد. طبیعی است که این روند ادامه پیدا کرد و هنری پنجم نیز در ابتدای قرن شانزدهم، کاخ و خانه هایی بزرگ در باغ کیو احداث کرد. اما در نهایت سال ۱۸۴۰ با همت و تلاش جامعه باغبانان سلطنتی این مجموعه به عنوان یک باغ گیاه شناسی ملی نام گذاری شد. از دیگر اتفاقات مهم باغ کیو می توان به ساخت گلخانه نخل در اواسط قرن نوزدهم و رخداد یک آتش سوزی در اوایل قرن بیستم اشاره کرد. همچنین باغ کیو در اثر طوفان بزرگ سال ۱۹۸۷، تعداد زیادی از درختان خود را از دست داد.

قسمت های مختلف باغ گیاه شناسی کیو در لندن


به طور کلی هدف از تاسیس یک باغ گیاه شناسی تحقیق در مورد گیاهان نایاب و همینطور توسعه ی آنهاست، از همین رو می خواهیم به بخش های اختصاصی باغ کیو بپردازیم. لازم به ذکر است که دسترسی به این مجموعه ها تنها برای دانشجویان، اساتید و محققان و با هماهنگی قبلی ممکن است.
باغ گیاه شناسی کیو لندن

هرباریوم | Herbarium


یکی از مکان امن برای نگهداری حدود ۷ میلیون نمونه ی گیاهی نایاب و بی نظیر در جهان است. هرباریوم به مجموعه ای از نمونه های گیاهی گفته می شود که از آن ها برای تشخیص گونه های مختلف گیاهی استفاده می شود. در واقع هرباریوم ها منابع قابل استنادی هستند که این فرصت را برای متخصصین ایجاد می کند تا از این نمونه ها برای شناسایی، تحقیق و آموزش استفاده کنند. بازدید از هرباریوم کیو تنها برای محققان امکان پذیر است و باید حداقل دو هفته پیش از مراجعه، درخواست بازدید خود را ایمیل کنند. در این ایمیل باید مواردی چون موضوع، نوع دسته بندی، منطقه جغرافیایی مورد نظر، تاریخ دقیق اقامت، تجهیزات گیاهی، مشخصات فرد و کارت شناسایی ارسال شوند.

فونگاریوم | Fungarium


در بخش دیگر که به آن فونگاریم کیو می گویند مجموعه ای از نمونه هایی که از سراسر دنیا پر اهمیت است نگهداری می شود. در بین تمام این ها اهمیت قارچ ها در فرآوری غذاها، داروها، آنزیم ها و سامانه های مهم زیست بومی به نمایش گذاشته می شود. در این قسمت بیش از ۵۰۰۰۰۰ نمونه و عکس هایی که از ۲۰۰۰ نمونه آن ها موجود داست. همچنین خوب است بدانید این امکان وجود دارد که نمونه هایی به صورت قرضی به موسسه های تحقیقاتی و دانشگاه های خارجی در تمام دنیا ارسال شوند. برای بازدید از فونگاریوم نیز باید از پیش هماهنگ کنید.

بانک دی ان ای | DNA and Tissue Bank


دیگر قسمت مهم این باغ بانک دی ان ای است که مجموعه ای با بیش از ۵۰۰۰۰ نمونه از دی ان ای گیاهان است که با مجموعه ای بزرگ از بافت های خشک شده همراه است.

بانک بذر هزاره | Millennium Seed Bank

باغ گیاه شناسی کیو لندن

این مجموعه بانکی از بذرهای انواع گیاهان است که به منظور جلوگیری از انقراض این گیاهان جمع آوری شده اند.

مجموعه گیاهی اکونومیک | Economic Botany Collection


این مجموعه گستره گیاهان مورد استفاده انسان در سرتاسر جهان را به نمایش می گذارد. مجموعه گیاهی اکونومیک تنها به نمونه های گیاهی محدود نمی شود و اشیا ساخته شده از گیاهان را نیز در این مجموعه می توان دید.

مهم ترین ساختمان های کیو


پاگودا | Pagoda
گذرگاهی بر فراز درخت ها | Treetop Walkway
هایو یا کندو | The Hive
کلبه ملکه شارلوت | Queen Charlotte’s Cottage
تندیس هنری مور | Henry Moore Sculpture
گالری ماریان نورث | Marianne North Gallery
گالری هنر گیاهی شایرلی شروود | Shirley Sherwood Gallery of Botanical Art
کاخ کیو و آشپزخانه های سلطنتی | Kew Palace and the Royal Kitchens
دریاچه و میان گذر سکلر | Lake and Sackler Crossing

اطلاعات ضروری گیاهشناسی کیو در لندن


هنگام ورود به باغ کیو ورود سگ اکیدا ممنوع است.
ورود هر گونه دوچرخه، سه چرخه، اسکوتر، اسکیت، اسکیتبورد به باغ کیو ممنوع است.
در این باغ می توانید به پیک نیک همراه دوستان و خانواده هایتان بروید اما باید موارد بهداشتی و ایمنی به شدت رعایت کنید.
برای کشیدن نقاشی به همراه سه پایه در گلخانه ها نیز باید از پیش مجوز تهیه کنید.
کودکان زیر ۱۶ سال باید به همراه بزرگسالان وارد باغ کیو شوند.
 

آدرس: Kew, Richmond, Surrey, TW۹ ۳AB, UK

منبع: مجله گردشگری الی گشت