تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 10 جمادی الثانی1428 قمری و 25 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (4 تیر)

امروزدرتاریخ(4 تیر)

امروز چهارم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 10 جمادی الثانی1428 قمری و 25 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

استرابو و اتمام تألیف بزرگش تحت عنوان "جغرافیا"

استرابو

2012 سال پیش در چنین روزی در سال 5 پیش از میلاد ، استرابو دانشمند یونانی ، كار نوشتن تالیف بزرگ و معروف خود را در 17 کتاب تحت عنوان "جغرافیا" به پایان رسانید.

استرابو جغرافیا را یك علم خواند و آن را به جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی تقسیم كرد. با این كه پیش از او هم تلاشهایی برای تدوین جغرافیا به عمل آمده بود، روال بر این است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافیا» بخوانند و اصلاحاتی را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند.

استرابو که در سال 64 پیش از میلاد متولد و در سال 24 میلادی فوت شد پس از تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود و نیز آتن به رم رفت و بعد از انجام مطالعاتی در آنجا به مدت پنج سال هم در اسکندریه مصر به بررسی اوضاع جهان پرداخت.

استرابو برای نوشتن کتاب جغرافی خود از ارمنستان تا اتیوپی و همه مناطق اطراف دریای سیاه و مدیترانه را زیر پا گذارد، اسناد را خواند و با مسافران، نظامیان و بازرگانان مصاحبه کرد.

تالیف او اطلاعات جامعی را درباره مردم و سرزمین هایی که در آن زمان برای رومیان و یونانیان شناخته شده بود به دست می دهد.

استرابو با توجه به اطلاعات تازه ای که به دست آورده بود در سال 18 میلادی در تالیف خود یک تجدید نظر کامل به عمل آورد. او همچنین مطالب مفیدی درباره نیروهای تولیدی فلات ایران و سازمان اجتماعی و فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده‌اند نوشته است . ازجمله مطالبی که در مورد فرهنگ مردم ایران زمین نوشته این بوده است که کثیف کردن آب و زمین (آلودگی محیط زیست) در ایران مجازات دارد.

***

انتشار خبر قتل ابومسلم خراسانی در خراسان

ابومسلم خراسانی

1252 سال پیش در چنین روزی در سال 755 میلادی ، خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد به توس (خراسان) رسید و خشم  مردم آن شهر را برانگیخت .

ابومسلم در كودكی نزد عیسی بن معقل در اصفهان زندگی می كرد، دراین زمان چند تن از مبلغین ابراهیم بن محمد، امام بنی عباس ، نزد عیسی رفتند و چون استعداد و هوش ابو مسلم را مشاهده كردند او را پیش ابراهیم امام در مكه بردند و ابو مسلم در نزد امام به خدمت پرداخت تا سر انجام در سال 128 هجری هنگامی كه جوانی نوزده ساله بود از جانب ابراهیم امام مامور خراسان گشت تا در آنجا كه در آن زمان از مراكز مهم تشیع بود به تبلیغ شیعه عباس بپردازد.

عباسیان که خود را منتسب به نوادگان عباس عموی پیامبر (ص) می دانستند، برای از هم پاشیدن حکومت بنی امیه و دستیابی به حکومت مسلمین، به بهانه طرفداری از اهل بیت (ع)، با پشتیبانی مردم و استفاده از جو شدید ضد حکومتی قیام کردند.

مسوولیت دعوت از مردم خراسان به «ابن یسار» ملقب به «ابومسلم» سپرده شد. ابومسلم که سپاه خویش را سیاه پوش کرده و نام سیاه جامگان را برآن نهاده بود، با رشادت های بسیار ابتدا در خراسان و سپس در عراق به پیروزی رسید.

در واقع تلاش و همت او بود که خلافت عباسی روی کار آمد. با این حال، پس از مدتی «منصور» دومین خلیفه عباسی که از موقعیت «ابومسلم» در هراس افتاده بود، با ترفندی او را به سوی مدائن کشانده و او را به قتل رساند.

ابومسلم به هنگام مرگ،33 یا 37 و به روایتی 38 سال داشت . آورده‌اند كه منصور پس از قتل ابومسلم ، خطبه‌ای خواند و در آن، ابومسلم را به خیانت متهم كرد و گفت او به همان گناهی كشته شد كه گروهی را بدان گناه كشت .

با آنكه از ابومسلم همواره به عنوان مردی نظامی یاد شده، اما مطابق روایاتی،از علم و ادب هم بی‌بهره‌ نبوده است.

گفته شده که وی در فارسی و عربی فصیح و زبان‌آور بود و بسیار شعر روایت می‌كرد. همچنین برخی از آثار عمرانی نیز به ابومسلم نسبت داده شده است.

ابومسلم را از آن روی كه خلق را به بیعت با خاندان پیامبر می‌خواند و خلافت به عباسیان داد،امین آل محمد ،امیر آل محمد ،صاحب الدعوة ،و صاحب الدولة العباسیة خوانده‌اند. او را مردی خوش‌سیما وگندم‌گون و كوتاه قامت وصف كرده‌اند كه آهسته سخن می‌گفت و اندك می‌خندید و در فتوحات بزرگ یا حوادث ناخوشایند، اظهار سرور  یا دلتنگی نمی‌كرد .

از قتل ابومسلم چندان نگذشته بود كه قیا‌مهایی به خونخواهی او پدید آمد كه منصور مدتها به مقابله با آنها مشغول بود . قیامهای سنباد ، گروه  راوندیه ،  اسحاق ترك و مقنع ،  فرقه رزامیه و ... از این جمله بودند.

***

برکناری پاپ گریگوری

927 سال پیش در چنین روزی در سال 1080 میلادی ، كاردینالها با برگزار كردن نشستی در رم، پاپ گریگوری را از این سمت بركنار كردند و روحانی مسیحی دیگری را برجایش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد.

عمل كاردینالها دمكراتیك و با توجه به آراء اكثریت صورت گرفته بود و جای اعتراض باقی نمی گذارد. این نخستین بار بود كه یك پاپ از این مقام بركنار می شد.

***

ورود نخستین بردگان آزاد شده آمریکایی به موطن اصلی خود

185 سال پیش درچنین روزی در سال 1822 میلادی ، پس از سالها استثمار آمریكا بر مردم آفریقا، نخستین گروه از بردگان آزاد شده آمریكایی وارد موطن اصلی خود، آفریقا شدند . این عده در سرزمینی كه امروزه لیبریا خوانده می شود مسكن گزیدند.

سیاهپوستان آمریكا از اوایل قرن نوزدهم میلادی نهضتی را آغاز كردند كه هدفشان از برپایی آن تأسیس یك كشور برای سیاهپوستان بود . به همین جهت گروهی از سیاهان آمریكا به غرب آفریقا كوچ كردند، و كشور لیبریا را بوجود آوردند. این كشور ابتدا مانند یكی از ایالات كشور آمریكا اداره می شد. اما درسال 1847 میلادی در این سرزمین نظام جمهوری برقرارشد و نخستین رئیس جمهور آن نیز برده ای از اهالی ویرجینیا به نام رابِرتس بود.

***

زادروز والتر هرمان نرنست

والتر هرمان نرنست

143 سال پیش در چنین روزی در سال 1864 میلادی والتر هرمان نرنست شیمیدان و فیزیکدان آلمانی به دنیا آمد . نرنست  از شیمیدانان آلمانی بود که به تثبیت رشته نوین شیمی فیزیکی یاری رساند. یکی از مهم‌ترین کارهای او در شیمی ارائهٔ فرمول مهم الکتروشیمی اش می‌باشد. او سهم بسزایی در توسعه الکتروشیمی دارد. وی مخترع افروزه نرنست است که به عنوان منبع تابش در زیر قرمز به کار می رود . نرنست ، به خاطر شرکت متعدد خود در پیشرفت ترمودینامیک شیمیایی، جایزه نوبل در شیمی را در سال 1920 دریافت کرد. او در 18 نوامبر سال 1941 درگذشت.

***

محاصره و قتل ژنرال کاستر

131 سال پیش در چنین روزی در سال 1876 میلادی ، واحد هفتم سوار آمریكا به فرماندهی ژنرال جورج كاستر، كه در جنگ های داخلی این كشور از خود دلاوری نشان داده بود ، در كنار رودخانه «لیتل بیگهورن» در داكوتای جنوبی توسط بومیان این کشور ، محاصره و نابود شد.

طبق برخی نوشته ها از این واحد، تنها یك سرباز زنده ماند. فرمانده این ستون و افراد آن همگی كشته شدند. در این جنگ «سیتینگ بول» فرماندهی بومیان را برعهده داشت. این بزرگترین پیروزی سرخپوستان بر مهاجران اروپایی در آمریكای شمالی در قرن 19 ذکر شده است.

ژنرال كاستر برای راندن سرخپوستان قبیله «سو» به رزرویش ها (اراضی محصور) ماموریت رفتن به داكوتا را یافته بود. «داكوتا» به زبان سرخپوستان به مفهوم «اتحاد» است. بومیان آمریکا (اصطلاحا سرخپوستان) هزاران سال پیش از مهاجران اروپایی ساکن قاره آمریکا شده اند. نخستین دسته اروپاییان در سال 1492 پای به قاره غربی گذاشتند و انگلیسی ها در سال 1607.

***

زادروز جرج اورول ،خالق مزرعه حیوانات

جرج اورول

104 سال پیش در چنین روزی در سال 1903 میلادی ، جرج اورول نویسنده برجسته انگیسی در موتیهاری، روستایی در هند در نزدیکی مرز نپال، دیده به جهان  گشود .

دوران نوجوانی او مصادف با جنگ جهانی اول(1914-1918) شد که اولین تاثیرات را بر شکل گیری روان اورول نهاد. در جوانی مدتی در شمال غربی انگلستان، لندن و فرانسه(پاریس) به کارگری گذراند و سپس به عنوان گارد سلطنتی انگلستان در برمه گماشته شد.

فقر و شکست حاصل از این موارد چنان که خود می گوید: «نفرت طبیعی ام را نسبت به دولتمردان افزون ساخت و برای اولین بار از وجود طبقات زحمتکش آگاهم کرد و شغلم در برمه شناختی از ماهیّت امپریالیسم به من داده بود.»

براساس این تجربیات «روزهای برمه» را نگاشت تا اینکه در 1930 چون دیگر نویسندگان آزادی خواه به اسپانیا رفت و علیه استیلای ژنرال فرانکو مبارزه کرد. حاصل این سفر اثر ارزشمند دیگری به نام «بیعت با کاتالونیا» بود؛ کتابی که آمارهای منتشره حکایت از قرارگرفتن این اثر در فهرست پرفروش ترین کلاسیک های 2002 دارد. تا این که بین سال های 37-1935 مصادف با رویدادهایی چون به حکومت رسیدن هیتلر در آلمان ، جنگ های داخلی  اسپانیا و ... به اذعان خویش از بی تصمیمی در آمد و راه خویش را در زندگی شناخت؛ مسیری که وی را به عنوان نویسنده ای یگانه، جاودان نگاه داشته است.

مزرعه حیوانات و 1984 میلادی عناوین مهمترین آثار اویند. جرج  در مهمترین کتاب خود با نام " مزرعه حیوانات" با زبانی نمادین به نقد ساختاری طبقه حاکم در حکومت های کمونیستی و به ویژه شیوه حکمرانی حزب حاکم استالین می پردازد .

همچنین کتاب 1984 او ، که نام اولیّه اش «آخرین مرد در اروپا» بود و سپس به 1984 تغییر یافت، طومار افشاگرانه ی جاودان از خیانت سوسیالیسم توده ای و حکومت های توتالیتر انقلابی می باشد.

در سال های اخیر اسنادی منتشر شد که نشان می دهد ارول برای سازمان جاسوسی آمریکا - سیا - خبرچینی می کرد. وی در سال 1950 پس از پایان نگارش آخرین کتابش، در اثر ابتلا به سل، در لندن گذشت.

عناوین برخی از کتابهای او از این قرارند : بی چیز و ندار در پاریس و لندن ، روزهای برمه ، دختر کشیش ، جاده ای به ویگن پیر،  بیعت با کاتالونیا ، عروج به آسمان ، مزرعه ی حیوانات ، 1984 و ...

***

زادروز پروفسور هانس جنسن

100 سال پیش در چنین روزی در سال 1907 میلادی ، پروفسور هانس جنسن ، فیزیكدان معروف آلمانی در هامبورگ به دنیا آمد . او در سال 1963 برنده جایزه نوبل شد.

كارها و پژوهشهای او عمدتا در فیزیك اتمی است و در این رشته فرضیه های متعدد دارد كه به خاطر یكی از آنها برنده جایزه نوبل شد. او در جریان جنگ جهانی دوم در دانشگاههای آلمان فیزیك اتمی تدریس می كرد.

***

آغاز جنگ دو کره

57 سال پیش در چنین روزی در سال 1950 میلادی، جنگ کره میان دو کشور کره شمالی و کره جنوبی آغاز شد. كره شمالی از مدار 28 درجه، مرزمیان 2 كره جنوبی حمله كرد و بدین ترتیب جنگ میان 2 كره آغاز گردید. باشروع جنگ، آمریكا و 15 كشور دیگر نیروهای نظامی خود را به منظور مقابله با كره شمالی و دفاع از كره جنوبی به منطقه اعزام داشتند . اندكی بعد با دخالت نیروهای سازمان ملل متحد و دفاع از كره جنوبی درگیری شدیدی میان 2 كره و متحدانشان صورت گرفت كه پس از مدتی منجر به امضاء پیمان آتش بس گردید. عاقبت حنگ سرد میان 2 كره در دسامبر سال 1991 میلادی با امضاء عهدنامه عدم تجاوز میان 2 كشور خاتمه یافت.

***

ادعای عراق مبنی بر مالکیت کویت

46 سال پیش در چنین روزی در سال 1961 میلادی ، کشورعراق ادعا کرد که کویت بخشی از عراق بوده که از این کشور جدا گردیده است . این ادعا مخالفت شدید کویت را در پی داشت .

پس از این ادعا عبدالکریم قاسم رئیس دولت عراق به قصد اشغال این کشور نیروی نظامی خود را آماده ورود به خاک کویت کرد. کویت  ، البته 29 سال بعد هم  باردیگر مورد تهاجم کشور همسایه خود عراق قرار گرفت . امیر نشین کویت در دوم اوت سال 1990 میلادی توسط رژیم عراق اشغال شد . عراق پس از سالها جنگ با جمهوری اسلامی ایران ، تعداد سی هزار نفر نیروی نظامی به کشور کویت گسیل داشت و این کشور را طی چند ساعت به اشغال خود در آورد .

اما پس از این واقعه آمریکا و همپیمانانش در اقدامی جمعی تصمیم به اخراج ارتش عراق از این کشور گرفتند. نبرد آزاد سازی کویت ساعت سه و بیست دقیقه روز پنجشنبه هفدهم ژانویه 1991 میلادی آغاز شد و پس از 42 روز حمله متوالی هوایی و زمینی به ارتش عراق، این کشور مجبور َشد در بیست و ششم فوریه همان سال کویت را ترک کند. این جنگ به "جنگ نفت" هم معروف شد.

***

استقلال موزامبیك

32 سال پیش در چنین روزی در سال 1975 میلادی ، موزامبیك كه قرنها مستعمره پرتغال بود درپی یك مبارزه خونین به رهبرى فره لیمو ، كه سالها طول كشید استقلال خود را به دست آورد. به همین مناسبت همه ساله این روز به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود.

جمهورى موزامبیك با هشتصد هزار كیلومتر مربع در جنوب شرقى آفریقا و در همسایگى تانزانیا، آفریقاى جنوبى، مالاوى، زامبیا و زیمباوه قرار دارد.

این کشور توسط «واسكودوگاما» كشف شد و در سال 1909،  رسما جزو مستعمرات پرتقال قلمداد گردید . نام موزامبیك از نام یكى از حكام مسلمان آن بنام سید موسى سامبیق گرفته شده كه پرتقالى‏ها آن را تغییر داده و آن را «آفریقاى شرقى پرتقال‏» نامیدند و خوشبختانه پس از استقلال، نام اسلامى خود را بازیافت.

موزامبیك در حال حاضر 5/15 میلیون نفر سكنه دارد كه اكثریت آنان مسلمان هستند و نیمى از مسلمانان 14  واحد سیاسى جنوب آفریقا تنها در این كشور ساكنند اما متاسفانه در شرایط بسیار سخت و خشنى زندگى مى‏كنند.

***

آغاز به کار کمپانی مایکروسافت

مایکروسافت

26 سال پیش در چنین روزی در سال 1981 میلادی ، كمپانی كامپیوتری مایكرو سافت آمریكا كه نرم افزارهای متعدد و معروف برای پیشبرد تكنولوژی كامپیوتر ساخته است،  در شهر «ردموند» ایالت واشنگتن فعالیت خود را آغاز كرد.

موسسین مایکروسافت  بیل گیتس و پل آلن بودند. این كمپانی كه در سال 2005 فروش آن به 43 میلیارد دلار رسیده بود  در آغاز كار بسیار كوچك و فعالیت آن محدود بود. در سال 2005 ،  شمار كاركنان كمپانی مایكرو سافت 63 هزار و پانصد تن بود و در 102 كشور شعبه داشت.

***

درگذشت دكتر طاهر حدیثی

9سال پیش درچنین روزی در سال 1377 شمسی ، دكتر طاهر حدیثی از استادان برجسته كشور؛ و یكی از خادمان با اخلاص قرآن كریم دارفانی را وداع گفت.

ایشان در سال 1334 شمسی در شهر مقدس قم بدنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه و همزمان با اوجگیری نهضت امام خمینی(ره) در این نهضت و قیام ظلم ستیزی، شركت داشت . ادامه تحصیلات مرحوم  حدیثی در مشهد و در رشته جغرافیا بود كه به عبارتی آغازی بر فصل نوین تحصیلی ایشان محسوب می شد، زیرا رشته جغرافیا را تا اخذ درجه دكتری دنبال كرد .

پس از فراغت از تحصیل دكتر حدیثی در مركز مختلف و متعددی همچون تربیت معلم تهران، كارشناسی برنامه ریزی و تألیف كتابهای درسی ، كمیته جغرافیایی دفتر مركزی جهاد دانشگاهی، به كار مشغول شد . این استاد در كنار این مسئولیتها چندین نمایشگاه پربار قرآنی را برپاداشت و به واسطه همین خدمت ارزنده لوح تكریم خادمان قرآن را از مقام ریاست جمهوری وقت دریافت نمود.

گفتنی است مرحوم ، دكتر حدیثی از سال 1368 شمسی در سمتهای مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام وظیفه می كرد .

***

منابع :

1- مهر

2- روزنامک

3- صداوسیما

4-.libertiran

5- irib

6- پایگاه تاریخ و فرهنگ ایران

7- سایت دائرة المعارف اسلامی

8- ویکی پدیا

9- آل شیا

10- سایت علوم اطلاعات زمین