تبیان، دستیار زندگی
دفتر نشریه بشری، ماهنامه تحلیلی و اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با ارسال خبری به سایت اطلاع‌رسانی این سازمان، انتشار چهل و هشتمین شماره ماهنامه بشری را با عنوان «ویژه‌‌نامه تبلیغ» اعلام كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستانه بیست‌ و شش‌ سالگی سازمان تبلیغات اسلامی:

شماره 48 ماهنامه بشری با عنوان ویژه‌نامه تبلیغ منتشر شد

شماره جدید ماهنامه بشری منتشر شد

دفتر نشریه بشری، ماهنامه تحلیلی و اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با ارسال خبری به سایت اطلاع‌رسانی این سازمان، انتشار چهل و هشتمین شماره ماهنامه بشری را با عنوان «ویژه‌‌نامه تبلیغ» اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی: در آستانه اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، این شماره از نشریه بشری در 84صفحه با محوریت «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» به ضمیمه چهاردهمین شماره از  نشریه خبری سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «رخداد» در 32صفحه منتشر شد.

بنا به همین گزارش، در بخشی از این خبر آمده است : اول تیرماه، سالروز صدور فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر تأسیس دستگاهی برای اطلاع‌رسانی دینی و توسعه فرهنگ اسلامی در آغازین سال‌های برقراری نظام اسلامی (سال1360) است كه پس از چندی نام سازمان تبلیغات اسلامی را به خود گرفت. از آن پس این روز در تقویم‌های ایرانی به نام «روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» شناخته می‌شود.

این سازمان این روزها در اول تیرماه سال 1386، بیست و شش ساله ‌شد و یك‌ربع قرن تمام از فعالیت این دستگاه‌ تبلیغی در نظام دینی ایران اسلامی سپری شد.

نشریه بشری در چهل و هشتمین شماره خود، برای اولین بار در یك شماره ویژه، به موضوع «تبلیغ» به‌ صورت متمركز و منسجم پرداخته و سعی كرده است زوایای پیدا و پنهان این عملكرد را در تاریخ دینی ایران به‌طور اعم، و در دوران حاكمیت نظام اسلامی ایران به‌طور اخص، بكاود. البته این كاوش در نخستین گام، قطعاً‌ دچار كاستی‌هایی بوده است و غث و ثمین‌هایی در نحوه ارائه محتوا و پرداختن به موضوعات دیده می‌شود. اما این امید را می‌دهد كه راهی را گشوده است تا ظرایف و دقایق مسیر توسعه فرهنگ دینی كشور ما بیشتر مورد مداقه و كنكاش اهالی نقد و نظر قرار گیرد و روش‌های كهن و نوین تبلیغی سبك‌سنگین شده و ظرفیت‌ها یا احیاناً كاستی‌هایشان رخ بنماید.

بشری در شماره 48 كه با عنوان «ویژه‌نامه تبلیغ» منتشر كرده است، رویكردی نقادانه به این موضوع دارد و به تبلیغ دین، در موضعی آرمانی و ایده‌آل می‌نگرد و خواستار رسیدن به یك «تبلیغ اثرگذار» است. لذا در بسیاری از مواضع از نقد مشفقانه برخی رویكردهای اساسی در جریان تبلیغ دینی كشور چشم‌پوشی نكرده است. و البته ناگفته پیداست كه متولی منحصر به‌فرد این جریان، صرفاً سازمان تبلیغات اسلامی نیست و بلكه دستگاه‌های فرهنگی ذیربط كه در سمت‌وسو‌بخشی به این جریان سهم عمده‌‌ای دارند، در كشور ما متعددند.

سخن را كوتاه می‌كنیم و می‌گذاریم تا مباحث مبسوط این موضوع را در چهل و هشتمین شماره نشریه بشری بخوانید. عناوین مطالبی كه خواهید خواند به شرح زیر هستند:

تبلیغات دینی ما هویت می‌خواهد

تبلیغ یا ارشاد؟

سوء تبلیغ بدتر از تبلیغ سوء است

تبلیغ جهانی دین

مخاطب‌شناسی اصل اول است

كمپانی تبلیغاتی هالیوود

تبلیغ در سیره اولیای دین

مناجات‌ها و اشعار تبلیغ دینی (نگاهی به زبور داود علیه‌السلام)

حركت‌های مسیونری شیعه در تاریخ ایران

ضرورت اصلاحات در تبلیغات اسلامی از نگاه امام موسی‌صدر

اطلاع‌رسانی دینی و معرفی سازمان تبلیغات اسلامی

سازمان تبلیغات اسلامی باید از تكنولوژی نوین حداكثر استفاده را بكند

مدیریت نیروی انسانی در سازمان تبلیغات اسلامی

گفت‌وگو با معاون اول قوه قضاییه درباره تبلیغات دینی

تأثیر بناها و فضاهای مذهبی در جامعه اسلامی

روابط عمومی موسسه تبیان