تبیان، دستیار زندگی

فعالیت های نمایشگاه قرآن زیر ذره بین کمیته نظارت و ارزیابی

مدیر کمیته نظارت و ارزیابی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: ناظران و ارزیابان ما به صورت روزانه گزارش هایی از فعالیت و برنامه های بخش های هفت گانه نمایشگاه تهیه می کنند که به تفکیک در اختیار مدیران بخش ها و به صورت تجمیعی در اختیار رییس نمایشگاه قرآن قرار می گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهدی صاحبی
مهدی صاحبی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اظهار کرد: کمیته نظارت و ارزیابی همان گونه که از نامش نمایان است دو وظیفه اصلی "نظارت" و "ارزیابی" فعالیت های صورت گرفته در نمایشگاه قرآن را بر عهده دارد.
وی درباره فعالیت های بخش "نظارت" این کمیته توضیح داد: هنگامی که بخش ها، کمیته ها، غرفه ها و برنامه ها در مسیری خارج از مسیر طراحی شده خود حرکت کنند، ناظران ما که به صورت روزانه مشغول نظارت بر این امور هستند، این گونه حرکات را گزارش می کنند تا این امور با ساز و کاری که پیش بینی شده اصلاح شوند که طبیعتا این بازدیدها و گزارش ها به رتبه بندی میان غرفه ها منجر می شود.
مدیر کمیته نظارت و ارزیابی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: این گزارش ها در بخش های هفتگانه نمایشگاه قرآن شامل "محتوایی"، "پشتیبانی"، "رسانه و فضای مجازی"، "تبلیغ و هنر"، "بین الملل"، "دستگاه ها و نهادها" و همچنین "حوزه ریاست" به صورت تطبیقی نسبت به عملکرد صحیح و عملکرد صورت گرفته تهیه می شود و به تفکیک به مدیران هر بخش و به صورت تجمیعی به رئیس نمایشگاه قرآن ارائه می شود.
مهدی صاحبی درباره بخش ارزیابی این کمیته نیز گفت: ملاک ما در بخش ارزیابی، طرح های ارائه شده از سوی کمیته ها و غرفه ها است؛ چرا که در طرح ها، اهداف، فرآیندها و نتایج فعالیت ها بروز می کنند. ارزیابان در پایان برپایی نمایشگاه قرآن و کار غرفه یا کمیته ها، میزان تحقق اهدافی که در طرح های این کمیته ارائه شده را تحلیل کرده و دلایل تحقق و یا عدم تحقق آن را نیز ذکر می کنند.
وی در ادامه به فرآیند اجرایی کمیته "نظارت و ارزیابی" اشاره کرد و گفت: در بحث تأمین نیروی انسانی در این کمیته از 12 عضو هیأت علمی دانشگاه ها و 15 دانشجوی دکتری دعوت به همکاری کردیم که هر یک با توجه به تناسب تخصص دانشگاهی و موضوع مورد نظارت در کمیته ها و بخش ها، انتخاب شده اند. پس از این مرحله وارد بحث تدوین شاخص های ارزیابی بر اساس طرح ها شدیم. این شاخص ها تدوین شد و پس از برگزاری جلسات تعاملی با روسای بخش های اجرایی نمایشگاه این شاخص ها نهایی و ابلاغ شد به نحوی که فرد یا غرفه ای که مورد ارزیابی قرار می گیرد از شاخص های ارزیابی خود اطلاع داشته باشد.
مدیر کمیته نظارت و ارزیابی افزود: بعد از تدوین شاخص ها، ذیل هر شاخص، روش و تکنیک های اندازه گیری ارائه شد و ابزارهای مورد نیاز این کار نیز در اختیار ناظران و ارزیابان قرار گرفت. به این صورت کار نظارت و ارزیابی بر اساس یک ساختار مشخص آغاز شد و گزارش ها دارای یک ساختار استاندارد شدند که گروه های نظارتی موظقند بر اساس این فرم نظارتی به ارائه گزارش بپردازند.
مهدی صاحبی درباره جلسات برگزار شده در این کمیته گفت: فارغ از 4 جلسه ستادی که با حضور رئیس نمایشگاه و مدیران بخش ها و کمیته ها برگزار شده، روزانه یک جلسه با ارزیابان کمیته نظارت و ارزیابی داریم که موضوعات بسیاری از گزارش های ارائه شده از جمله، آلودگی صوتی غیر معمول، قطعی برق و صدا، تجمع های غیر معمول و برخی فعالیت های لازم به اصلاح، مورد بررسی قرار می گیرد که علاوه بر طرح مسائل با مدیران بخش ها، طی گزارشی به اطلاع معاون اجرایی نمایشگاه نیز می رسد و موارد با تذکر ایشان اصلاح می شود.