تبیان، دستیار زندگی

سیاست ها و دستاوردهای کمیته نهادهای عمومی و دولتی تشریح شد

مدیر کمیته نهادهای عمومی و دستگاه های دولتی نمایشگاه قرآن در گفتگو با ستاد خبری از دستآوردها و سیاست های حال و آینده نمایشگاه قرآن می گوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عباس نظری راد
استقلال و آفرینش محصول یکی از مهمترین آثار و تبعات هر فعالیتی در سطح کلان محسوب می شود؛ اگر بتوان موضوعی را به تولید یک اثر یا محصول رساند می توان دوام و استمرار آن را تضمین کرد. در این رابطه بعد اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مادامی که یک رویداد در هر سطح و با هر گرایش و محتوایی به تجلی اقتصادی نرسد همواره وابسته و معلول است اما زمانیکه عامل شده و خود محرک فعالیت های خود باشد دوام و توسعه خواهد یافت. با این اوصاف یک قرن تجربه از برگزای نمایشگاه قرآن نوید روزهای خوش را به فعالان قرآنی و دستاندرکاران حوزه قرآن و عترت کشور می دهد. در گفت و گو با پیشکسوت حوزه قرآن و عترت که از آغازین روزهای شکل گیری نمایشگاه قرآن در سال 1371 مسئولیت های متعدد داشته و مدیریت چندین دوره از برگزاری نمایشگاه های فرهنگی کشور را شخصاً عهده دار بوده نشستیم تا نگاهی به نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم کنیم؛ نمایشگاهی که به گفته عباس نظری راد مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی این دوره از نمایشگاه، ربع قرن تجربه را پشت سر گذاشته و مقارن با سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نوید روزهای خوش دارد. روزهایی که با توسعه دستاورهای قرآنی به پویایی فرهنگ قرآنی منتج شده است.
عباس نظری راد با بیان اینکه مجموعه فعالیت ها پیرامون سازمان ها و نهادهای دولتی از قدیمی ترین فعالیت های نمایشگاه قرآن از ابتدای برگزاری است به ستاد خبری نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم، گفت: از همان نخستین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن در حوزه دستگاه ها و نهادهای دولتی این بخش کار خود را آغاز کرده و یکی از مهمترین بخش ها در طول سال های گذشته بوده که عمده ترینفعالیت ها را بر عهده داشته است.
نظری راد خاطرنشان کرد: همانطور که مطلع هستید بخش اعظم فعالیت های قرآنی کشور توسط سازمان ها و نهادها انجام می شود و با توجه به گستره این فعالیت به طور طبیعی می توان این بخش را جزء مهمترین بخش های نمایشگاه محسوب کرد.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی به اهم وظایف قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و ادامه داد: هماهنگی، تعامل و ارتباط با سایر وزارتخانه ها در امور و فعالیت های قرآنی کشور بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و علاوه بر وظایف تبلیغی و ترویجی که طبق قانون در حوزه قرآنی بر عهده این وزارتخانه است مسئولیت تعامل بین دستگاهی نیز بر عهده این دستگاه است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو رسالت قرآنی خطیر دارد
نظری راد افزود: وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی بر اساس این وظیفه ذاتی و قانونی، معاونت قرآن و عترت را به طور ویژه برای انجام امور و فعالیت های قرآنی ایجاد کرده تا وظیفه تبلیغی و ترویجی را در کنار امور هماهنگی و گزارش گیری از دستگاه ها و نهادهای دولتی همچنین موسسات مردم نهاد انجام دهد و گزارش و تصویری از فعالیت های قرآنی را ترسیم و ارائه دهد.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به مأموریت های قرآنی دستگاه های دولتی در حوزه قوه مجریه پرداخت و گفت: چهار وزارتخانه به صورت مشخص در حوزه قرآنی مسئولیت دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبلیغ و ترویج امور قرآنی در سراسر کشور، وزارت آموزش و پرورش برای آموزش امور قرآنی در تمام سطوح آموزش و پرورش، وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هر دو توأمان وظیفه تحقیقات و پژوهش را در علوم قرآنی بر عهده دارند.
نظری راد در همین رابطه عنوان کرد: برای انجام امور قرآنی کمیسیون های قرآنی بر اساس وظایف ذاتی هر وزارتخانه تشکیل و در هر یک از این نهادها تشکیلات قرآنی تأسیس شده و به تبع همان وظایف در استانها نیز در ادارات کل مجموعه ای را تأسیس و در حال انجام وظایف قرآنی آن هستند.
او به تفاوت اساسی کمیته نهادهای عمومی و دولتی با سایر فعالیت های حاضر در نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: این فعالیت ها در نمایشگاه محدود نیست و در تمام ایام سال ارتباط با دستگاه ها و نهادها دولتی و مردمی وجود دارد.

مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی به وظایف گروه های قرآن و عترت وزارت ارشاد در سراسر کشور نیز پرداخت و گفت: در طول سال اداره کل ارتباطات و هماهنگی امور استانها با گروه های قرآنی در تمام استانها و شهرها در ارتباط است و این بازوهای اجرایی را رصد و بر فعالیت های آن نظارت کرده و برای توسعه امور قرآنی برنامه ریزی های منسجمی دارد.

تحقق بیشترین مشارکت دستگاه ها در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن
نظری راد به حضور نمایندگان وزارتخانه ها و دیگر نهادهای عمومی و دولتی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: در مدت 26 سال برگزاری نمایشگاه قرآن دستگاه ها و نهادها در برپایی و امور برگزاری نمایشگاه مشارکت داشتند اما نحوه حضور آنها در این دوره به بیشترین سطح خود رسیده است و شاهد بیشترین فعالیت نمایشگاهی در تمام دوره ها هستیم.
او تصریح کرد: علاوه بر چهار وزارتخانه اصلی که طبق قانون وظایف حوزه قرآنی بر عهده آنهاست در این دوره از نمایشگاه وزارت خانه های ارشاد، آموزش و پرورش، بهداشت و علوم با 16 سازمان و موسسه تابعه خود به نمایشگاه قرآن آمدند و این بالاترین سطح حضور ارگان ها و نهادها است.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی در پاسخ به این پرسش که حضور دیگر دستگاه و ارگان ها ممنوعیت و یا محدودیتی داشته است؟ گفت: در فراخوانی عمومی از تمام ارگان ها برای مشارکت و حضور در نمایشگاه قرآن دعوت به عمل آمد و این فراخوان را به صورت تلفنی و با انجام مکاتبات و ارسال دعوت نامه بر اساس وظایف خود پیگیری کردیم.
نظری راد تأکید کرد: با وزارتخانه هایی که به طور ظاهری هم ارتباطی با فعالیت های قرآنی ندارند مکاتبه کردیم مانند وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و همه دستگاه ها تا بر اساس اعلام فراخوان عمومی دعوت سراسری رخ داد و جلسات توجیهی هم برگزار کردیم این شانس را برای همه قائل شدیم.

ستاد امر به معروف متفاوت ظاهر شد
او نتیجه پیگیری ها و مکاتبات برای دعوت از دستگاه های دولتی و عمومی را حضور چهار وزارتخانه و 16 دستگاه عنوان کرد و گفت: امروز شاهد حضور وزارتخانه های جهاد کشاورزی، دادگستری، ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، ارتش و ستاد کل قوا در نمایشگاه قرآن هستیم و چند ارگان برای اولین بار در نمایشگاه قرآن حضور فعال دارند مانند وزارت دادگستری، ستاد امرو به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی که هماهنگی و حضور موثری در این دوره از برپایی نمایشگاه قرآن دارند.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی به ویژگی های خاص این دوره از نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه قرآن با گذشت از ربع قرن تجربه مقارن با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی است و شعار نمایشگاه (قرآن؛ چلچرغ هدایت) حکایت از همین تقارن دارد.
نظری راد برنامه محوری را رویکرد جدید نمایشگاه قرآن خواند و بیان کرد: امسال نمایشگاه قرآن را بر اساس طرح ها و ایده های نو برگزار کردیم و با وجود دعوت ها و فراخوان هایی از دستگاه ها و نهادهای عمومی و دولتی همچنین فعالان قرآنی و موسسات خصوصی به عمل آوردیم از آنها خواستیم تا برنامه های خود را ارائه کنند و طرح هایی خلاقانه با ابتکار عمل ارائه کنند.
او پرهیز از فعالیت های تکراری را موجب رونق نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم دانست و افزود: با جمع آوری و بررسی برنامه ها و خلاقیت ها تلاش کردیم از اجرای برنامه های تکراری جلوگیری کنیم و نمایشگاه پویایی قابل توجهی داشته باشد و برنامه های شاداب و با طراوت در نمایشگاه اجرا کنیم که خوشبختانه تا اندازه ای موفق بودیم و سازمان ها و نهادهایی که در نمایشگاه حضور یافتند برنامه های خود را بر این اساس طراحی کردند ماننده ستاد امر به معروف و نهی از منکر که به صورت خاصی در تمام مباحث اجتماعی برنامه های خود را اجرا می کند و محدود به موارد خاص حجاب و عفاف نبوده است و حتی در سطح مقام عالی وزارت نیز در بازدید مباحث امر به معروف را بیان کرد و در خور توجه بود.

اجرای نمایشگاه به تشکل های قرآنی واگذار می شود
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی از تدبیر موثر نمایشگاه قرآن برای حمایت از طرح های نو و ایده های خلاق خبر داد و تأکید کرد: با این شیوه تلاش برگزار کنندگان نمایشگاه بر این بود تا فعالیت های نو و به روز در نمایشگاه اجرا شود.
نظری راد حضور دانشگاه های سراسر کشور را در نمایشگاه بیست و ششم قابل توجه و پویا ارزیابی کرد و گفت: گام رو به جلویی را بخش سازمان ها و نهادها برداشته است و دوستان در اداره کل ارتباطات عهده دار این بخش از فعالیت ها و توسعه آنها در نمایشگاه بودند و در عین حال که سازمان ها حضور دارند و ادارت کل مختلف تأکید و سعی ما بر این است که عمده امور را معطوف به نظارت، هدایت، برنامه ریزی و سیاست گذاری این بخش کرد و امور اجرایی قرآنی را به تشکل های قرآنی واگذار کند.

نمایشگاهی سرشار از تجربه و دستاورد
او به ایجاد اقتصاد فرهنگ دینی در سالهای اخیر در کنار اجرای برنامه های حوزه دین و اندیشه اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر فعالان حوزه دین و قرآن و عترت با مجموعه دستاوردهای خود مقوله اقتصادی را رقم زدند و این اتفاق خوبی است که باید بیشتر مورد توجه باشد چرا که شاهدیم گروه قابل توجهی از فعالان دینی مبتی بر تولید و برنامه های خاص قرآنی مشاغل متنوع و متعددی را ایجاد و با کارآفرینی اقتصاد فرهنگ دینی را ایجاد کردند.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی که از برگزاری نخستین نمایشگاه قرآن در کشور مسئولیت داشته با نگاهی به 25 سال برگزاری نمایشگاه در دوره های گذشته عنوان کرد: در دوره های نخست برگزاری نمایشگاه قرآن تصویر روشنی را در دیدگان مردم، هنرمندان و حتی مسئولان نداشت و حتی با مخالفت برخی از مسولان موجه بودیم و برای محتوای هنری محدود به خوشنویسی بودیم و با کمبود محتوا و محصول مواجه بودیم و برای برپایی نمایشگاه سفارش آثار هنری به هنرمندان می دادیم.

آثار هنری درحراجی های جهانی عرضه می شود
وی گفت: افق کار برای ما در ابتدا چندان مشخص نبود و کار دشواری بود که در آن دوره در دهه هفتاد قرآن را در قالب نمایشگاه عرضه کنیم و با بعضاً مسئولین با این ابهامات مواجه بودند و به دلیل تازگی کار در آن دوره بزرگترین بخش نمایشگاه در آن سالها بخش مکتوب بود و نمایش آثار خطی و قرآن های نفیس نمایش آثار خوشنویسی از جمله فعالیت های قابل توجه دوره های نخست بود و حتی از خوشنویسان کمتر آثار دینی داشتیم و عمده آثار ادبی و هنری بود و به خرید آثار دینی و قرآنی مبادرت داشتیم در حالیکه در حال حاضر آثار دینی ما با مبالغ هنگفتی در نمایشگاه به فروش می رسد و خوشبختانه هنرهای مرتبط هم بسیار گسترده شده است و آثار دینی هم چند ده میلیون در حراجی های بزرگ بین المللی به فروش می رسد و برخی از آثار هنری نیز محدود به هنرمندان انگشت شماری است و باید از این دست هنرها حمایت کنیم چرا که هنرمند از راه خلق این آثار زندگی خود را سپری می کند و باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.
نظری راد با طرح این موضوع که یک نمایشگاه با ربع قرن تجربه مسائل مختلفی را پشت سر گذاشته است، افزود: بخش های گوناگون نمایشگاه فعالیت های یکسانی نداشند و بعضاٌ فراز و فرود داشته و گاهاً با توقف هم در برخی از بخش ها مواجه بوده اما به طور کلی اقتصاد فرهنگ دینی یکی از دستاوردهای این نمایشگاه است چرا که در سیر برگزاری نمایشگاه حمایت از گروه های مختلف که در حوزه قرآن و عترت فعالیت داشند موجب شد تا مقوله اقتصادی شدن این فرآیند شکل گیرد.
او تأکید کرد: باید به سویی پیش رویم که نمایشگاه بر اساس همین دستاورهای مهم برگزار شود و دیگر دولت در برگزاری نمایشگاه نیاز به مداخله اجرایی و پرداخت هزنیه نداشته باشد چرا که اقتصاد فرهنگ دینی شکل گرفته است و موسسات دینی می توانند مستقل فعالیت کنند و نمایشگاه نیز در چندین حوزه به صورت تخصصی اجرا شود و رفته رفته نمایشگاه هزنیه های خود را تأمین کند و این باید مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و در این سیاست اصرار شود.
مدیر کمیته نهادهای عمومی و دولتی عرضه محصولات فرهنگی و هنری را از جمله مسائل در خور توجه بخش ارگان ها و نهادهای عمومی و دولتی در نمایشگاه برشمرد و خاطر نشان کرد: برگزاری نشست های تخصصی با مشارکت اساتید برجسته قرآنی کشور، برگزاری روزهای خاص سازمان ها و نهادها، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری مراسم تکریم و تجلیل و بزرگداشت خادمین و شاخصین حوزه قرآن و عترت، اجرای برنامه های آموزشی، برپایی مراسم رونمایی از آثار، ارائه برنامه های مشاوره ای و برگزاری مراسم و محافل انس با قرآن و جلسات پرسش و پاسخ از جمله مهمترین رویکردهای نمایشگاه قرآن در بخش ارگان ها و نهادهای عمومی و دولتی است.