تبیان، دستیار زندگی
كمى دورتر از نمین و پس از دشت هاى سرسبز و وسیعى كه یا پوشیده از گلهاى زیباست و یا زیر كشت رفته، جنگل «فندقلو» قرار گرفته است. این منطقه دو بهار دارد، یكى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

كمى دورتر از نمین و پس از دشت هاى سرسبز و وسیعى كه یا پوشیده از گلهاى زیباست و یا زیر كشت رفته، جنگل «فندقلو» قرار گرفته است. این منطقه دو بهار دارد، یكى از ابتداى فروردین تا پایان خرداد و دیگرى از مهر تا آبان. «فندق لو» در مجموع ۴ هزار هكتار وسعت دارد كه هزار هكتار آن جنگل فندق و ۳ هزار هكتار سبزى و گل است. این جنگل استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارند. به گفته فرماندار «نمین» این جنگل مكمل گردشگرى سرعین در نظر گرفته شده است.

جنگل فندقلو در 30 كیلومتری شهر اردبیل و در 10 كیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است .این منطقه بخاطر داشتن جاذبه های منحصر بفرد جنگلی – مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیتهای طبیعی متنوع ، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اكوتوریسم را دارد.عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگلهای شرق استان اردبیل به شمار می رود

موقعیت جغرافیایی:

منطقه فندقلو بین طول جغرافیایی 25/38 و عرض جغرافیایی 40/48 قرار گرفته و حداقل ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد 1500 متر و حداکثر 1850 متر می باشد که از شمال به راه قدیم اردبیل – آستارا و آبادیهای آرپاتپه، خانقاه علیا و سفلی از جنوب به کوه معروف خان بلاغی و آبادیهای نیارق و از غرب به ننه کران، مهدی پستی، آبی بیگلو، کریم کندی، دگرماندرق و از شرق به حیران محدود است. مساحت کل این جنگل در حدود 9/4422 هکتار می باشد.

آب و هوا:

هوای این ناحیه به علت قرار گرفتن در ارتفاعات ، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است که جزو مناطق سردسیر استان محسوب می گردد، این منطقه در ارتفاعات گیلان (آستارا) و شرق اردبیل واقع شده و از رژیم بارندگی و رطوبت دریای مازندران بهره می گیرد. ریزش بارانهای فصلی و وجود مه های دائمی رطوبت منطقه را به حد کافی تامین می نماید، میانگین بارندگی در سال 4/290 میلی متر و دمای حداکثر مطلق 37 درجه در شهریور و دمای حداقل مطلق آن 37- درجه سانتیگراد در بهمن ماه است.

حیات وحش:

گونه های جانوری مختلفی از قبیل: گرگ، روباه، خوک وحشی، خرگوش، خرس قهوه ای و پرندگانی چون عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول، کبک، چکاوک، کلاغ ابلق و سیاه و ... در آن زندگی می کنند.

پوشش گیاهی:

جنگل فندقلو

انواع تیپ های جنگل فندقلو عبارتند از :

1- راش ممرز

2- بلوط ممرز

3- فندق ممرز

4- فندق خالص

ساختار جنگل از لحاظ آمیختگی شامل: فندق، بلوط، راش، ممرز، ازگیل، ال اسبی، آلوچه، زالزالک و غیره می باشد و گونه های علفی منطقه چون نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان و ... در زمینهای آن به وفور یافت می شود.

برنامه های آتی جهت تکمیل و اتمام پروژه:

1- ساخت پیست دوچرخه سواری کوهستان

2- تکمیل محوطه سازی، اجرای پارکینگ خودروها، کف سازی معابر

3- تکمیل روشنائی (نصب چراغهای روشنائی در معابر و محوطه)

4- ساخت درب مناسب جهت سایت فندقلو با توجه به اجرای پیست اسکی روی چمن در منطقه(متولی تربیت بدنی)

5- نصب و اجاره چادرهای گروهی برای مسافرین

6- احداث نماز خانه

7- احداث ساختمان نگهبانی

8- تجهیز و راه اندازی سالن های چند منظوره جهت سرویس دهی به مسافرین و گردشگران

9- ساخت مراکز تجاری و بهداشتی و درمانی و ارایه صنایع دستی منطقه

10- تکمیل و نصب وسایل بازی جدید(مکانیکی و برقی)

11- افزایش آلاچیقهای چوبی در سایت فندقلو.

امکانات رفاهی، بهداشتی، امنیتی و اقامتی جنگل فندقلو:

جنگل فندقلو

شهرداری نمین از سال 79 به عنوان مجری طرح گردشگری به مساحت 24 هکتار با اخذ اعتبارات مورد نیاز نسبت به اجرای پروژه اقدام نموده و در عرض 4 سال بخش وسیعی از عملیات عمرانی در منطقه صورت پذیرفته و با وجود اینکه پروژه هنوز به مرحله بهره برداری کامل نرسیده، مورد توجه خاص مردم و به خصوص گردشگران خارجی قرار گرفته است که اهم اقدامات انجام یافته پروژه فندقلو به شرح زیر می باشد:

1- اجرای منبع بتنی 200 متر مکعبی جهت تامین آب مشروب

2- احداث ایستگاه پمپاژ در پائین دست پروژه جهت پمپاژ آب به منبع

3- اجرای خط انتقال برق

4- اجرای سرویس های بهداشتی آقایان و بانوان و اجرای سپتینگ

5- اجرای سکوهای بتونی جهت احداث آلاچیق و نصب چادر 6- اجرای 11 واحد آلاچیق چوبی جهت اسکان مسافرین

7- احداث 2 واحد سالن چند منظوره به مساحت 250 متر مربع

8- اجرای لوله کشی در محوطه و نصب شیرهای آب جهت استفاده مسافرین

9- اجرای محوطه سازی

10- خرید و نصب وسایل پارکی، کباب پز، صندلی، سطل زباله و ...

11- خرید و نصب وسایل بازی کودکان

12- اجرای دو دکل 22 متری هر کدام با 16 عدد نورافکن از نوع بخار سدیم جهت روشنایی

13- حصار کشی محوطه با نرده های چوبی

14- هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش عالی جهت اسکان اردوهای دانش آموزی و دانشجویی

15- هماهنگی با نیروی انتظامی و کلانتری شهر نمین برای تامین امنیت و ترافیک منطقه و چندین اقدام دیگر که اعتبار هزینه شده توسط شهرداری نمین در پروژه فندقلو از سال 79 حدود 5/2 میلیارد ریال می باشد.

منبع:

تبیان اردبیل

مطالب مربوط به استان:

موقعیت جغرافیایی استان اردبیل

سرعین، نگین گردشگری اردبیل

صنایع دستی استان اردبیل

معرفی استان اردبیل