تبیان، دستیار زندگی

مراقب باشید لنزها به سلامت چشمتان آسیب نزنند

اشتباهات استفاده از لنزهای تماسی

قبل از قرار دادن لنز تماس یا برداشتن آن از چشم دست‌هایتان را شسته و سپس خشک کنید. اگر شما این دو کار را بدون شستن دستتان انجام دهید همه نوع جرم آلوده را وارد چشمتان خواهید کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لنزهای تماسی
باید بدانید همان‌طور که موظفید به موقع خود را به قرارهای شغلی‌تان برسانید، باید از لنزهای تماسی و چشم‌هایتان مراقبت کنید. پس چرا گاهی وسوسه می‌شویم که در مراقبت از آن‌ها سستی کنیم؟
حقیقت آزار دهنده این است که اگر عادات تماسی خوبی نداشته باشید، به سلامت چشمتان ضربه وارد می‌کنید. لنزهای تماسی، به یک دلیل، جزئی از ابزارهای پزشکی محسوب می‌شوند. به این دلیل که استفاده نادرست از آن‌ها به طور بالقوه می‌تواند به طور جدی بر ساختار چشم تأثیر بگذارد.
خبر خوب این است که اجتناب از اشتباهات زیر می‌تواند به شما در جلوگیری از تمام مشکلات مربوط به چشم‌هایتان کمک کند. در اینجا به کارهایی اشاره می‌کنیم که چشم پزشکان امیدوارند در ارتباط با لنزهای تماسی آن‌ها را انجام ندهید:

1. به آب اجازه تماس با لنزها یا ورود به مخزن نگهداری آن را می‌دهید

گاهی اوقات قبل از اینکه به داروخانه رفته و مایع استریل مخصوص محفظه لنز تماسی را تهیه کنید، محلول مورد نظر تمام می‌شود و با خود فکر می‌کنید آب جایگزین مناسبی برای نگهداری از لنزهاست. اما استفاده از آب برای شستشو و نگه‌داری لنزهای تماسی ایده بسیار بد و نامناسبی است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به طور خاص درباره آن هشدار داده‌اند.
همان‌طور که متخصصان خاطرنشان کرده‌اند، آب شیرین و حتی آب مقطر می‌تواند حاوی یک میکروب شناخته شده به نام آکانتاموبا باشد که می‌تواند به سطح تماس چشم و لنزتان چسبیده و چشم شما را آلوده کند. این انگل همچنین به نام آکانتاموبا کراتیتیس نیز شناخته می‌شود و می‌تواند سبب مشکلاتی مانند درد چشم، قرمزی چشم، احساس وجود چیزی در چشم، تاری دید، حساسیت به نور و چشم‌های بیش از حد اشک آلود گردد.
اگرچه ممکن است آکانتاموبا کراتیتیس با قطره آنتی بیوتیک چشمی درمان شود، بسیار سخت می‌توان به طور کامل عفونت را از بین برد چون این انگل می‌تواند مقاوم به دارو باشد.
نکته: لنزهای تماسی‌تان را با آب شستشو ندهید و یا از آب به عنوان محلول نگهدارنده آن‌ها استفاده ننمایید به جای آن می‌توانید از محلول مراقبت از لنزها که به طور ویژه با این هدف طراحی شده‌اند استفاده کنید.

2. در استخر، حمام و دیگر مکان‌های مشابه لنزها را با خود به همراه دارید

اگر فکر می‌کنید در این شرایط، شما در دریایی از محلول تماسی شنا می‌کنید، باید بدانید این ایده بسیار بدی است. استفاده از لنزهای تماسی حتی در دریاچه‌ها، استخرها، اقیانوس، آبگرم و یا دیگر مکان‌های آبی ممکن است منجر به عفونت آکانتاموبا شود.
این بدان معنا نیست که اگر شما در ساحل هستید، باید عینک‌های معمولی یا لنزهای تماسی‌تان را کنار بگذارید و دچار اختلال دید شوید. در عوض، از چشم‌پزشک خود در مورد گرفتن عینک آفتابی تجویزی که می‌توانید در چنین وضعیتی استفاده کنید، کمک بگیرید.

3. قبل از شستن دست‌هایتان لنز را وارد چشم کرده یا از آن خارج می‌کنید

قبل از قرار دادن لنز تماس یا برداشتن آن از چشم دست‌هایتان را شسته و سپس خشک کنید. اگر شما این دو کار را بدون شستن دستتان انجام دهید همه نوع جرم آلوده را وارد چشمتان خواهید کرد.
برای شفاف‌سازی باید بگوییم، همه میکروب‌ها در واقع پاتوژن هایی هستند که می‌توانند مشکلات چشمی را سبب شوند، اما برخی از آن‌ها ممکن است سلامت چشم شما را به خطر بیندازند. به عنوان مثال، کراتیت یا التهاب دردناک قرنیه‌های شما (لایه‌ی گنبدی چشم که به تمرکز دید شما کمک می‌کنند) می‌تواند به علت وجود میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری، ویروس‌ها و قارچ‌ها رخ دهد. شما می‌توانید تمام این‌ها را به راحتی با دست‌های کثیف به چشمانتان وارد کنید، بنابراین بهتر است ابتدا آن‌ها را بشویید.
از آنجا که دست‌های مرطوب، میکروب‌ها را راحت‌تر از دست‌های خشک انتقال می‌دهند، اطمینان حاصل کنید که دست‌ها را به طور کامل خشک کرده‌اید.

لنزهای تماسی‌تان را با آب شستشو ندهید و یا از آب به عنوان محلول نگهدارنده آن‌ها استفاده ننمایید به جای آن می‌توانید از محلول مراقبت از لنزها که به طور ویژه با این هدف طراحی شده‌اند استفاده کنید

4. بدون خارج کردن لنزها از چشم، به خواب می‌روید


خوابیدن با لنزهای تماسی، خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می‌دهد، حتی اگر برای یک شب باشد. زمانی که شما با لنزهای تماسی‌تان می‌خوابید، میزان اکسیژن را که به چشم شما می‌رسد کاهش می‌دهید. این حالت می‌تواند به عفونت چشمی مانند کراتیت منجر شود، نیز می‌تواند علائم خشکی چشم را تشدید کند. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که اشک‌های کافی برای مرطوب کردن چشمانتان نداشته باشید و این باعث قرمزی، خارش، سوزش، خراش، حساسیت به نور و احساس وجود چیزی در چشم می‌شود. مصرف‌کنندگان لنزهای تماسی بیشتر در معرض خطر این مشکلات قرار دارند و خوابیدن همراه با لنزهایتان می‌تواند این بلاها را سرتان بیاورد.
همچنین بسته به نوعی از لنز که استفاده می‌کنید، به حال خود رها کردن لنزهای تماسی به معنی این است که به طور منظم آن‌ها را تمیز نمی‌کنید. آلرژن ها، میکروارگانیسم‌های مختلف و رسوبات پروتئینی ناشی از اشکتان، بر روی سطح لنزتان قرار می‌گیرند، اگر لنزهای قابل استفاده مجدد دارید باید هر روز آن‌ها را تمیز کنید.
به هرحال ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اگر نتوانستید شب هنگام لنزها را خارج کنید، به محض بیدار شدن آن‌ها را خارج کنید. ممکن است بعد از بیدار شدن حس کنید لنزها کمی به چشمتان چسبیده‌اند، چشمتان را با محلول لنز استریل شستشو داده، ببندید و کمی پلکتان را بکشید و دوباره تلاش کنید.
ایده خوبی است که بعد از خارج کردن لنزها برای چند ساعت از عینک استفاده کنید تا چشم‌هایتان کمی نفس بکشند. با این حال اگر تقلایتان نتیجه نداد و خروج لنز از چشمتان دردناک بود، به نور حساس شد، دچار تورم و ترشح شد، بلافاصله موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید تا لنزها را خارج کرده و عفونت را مورد بررسی قرار دهد.

5. به موقع لنزها را جایگزین نمی‌کنید

هر نوع لنز تماسی متفاوت است. اما همیشه باید از برنامه جایگزین توصیه شده توسط پزشک خود پیروی کنید. لنزهای تماسی ارزان نیستند، بنابراین عجیب نیست که بخواهید بیشتر از آنکه باید آن‌ها را نگه دارید. اما استفاده از آن‌ها برای مدت طولانی اجازه می‌دهد تا حتی میکروارگانیسم‌ها، آلرژن ها و رسوبات پروتئین در آن وارد شده و بالقوه باعث التهاب، تحریک و یا عفونت شوند. تمیز کردن منظم لنزهای تماسی ضرورتاً به این معنا نیست همه آلودگی‌ها را رفع می‌کنید، بنابراین بهتر است برای محافظت از چشمتان به طور منظم لنزهای جدید خریداری کنید.
به هرحال، شما باید از دستورالعمل جایگزینی پیروی کنید. اگر نیاز است هرماه یک لنز جدید بخرید، این کار را انجام دهید (حتی اگر هرروز آن‌ها استعمال نکرده‌اید).

6. به جای محلول جدید از همان محلول قدیمی استفاده می‌کنید

مانند نکات دیگر، این موضوع نیز در مورد پاک کردن لنزهای تماسی شماست. وقتی که لنزهایتان را در محلول موجود در محل نگهداری خود قرار دهید، باعث از بین رفتن تحریک کننده‌های احتمالی موجود در لنزها می‌شود. به همین دلیل است که باید هر زمانی که لنزها را تمیز و نگهداری می‌کنید از محلول تازه استفاده نمایید.


7. بعد از هر بار استفاده محفظه لنزها را تمیز نمی‌کنید

برای اطمینان از مراقبت کامل و دقیق از لنزهای تماسی، باید بعد از هر بار استفاده، محفظه نگهدارنده لنزها را با محلول استریل شسته و اجازه دهید خشک شود. حتی بعد از این فرایند هم این محفظه هنوز به قدر کافی محیط استریلی نخواهد بود. به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، باید حداقل هر سه ماه یک بار این محفظه‌های نگهداری لنز را تعویض کنید (یا هر زمانی که پزشک به شما دستور داده است.)
حتی اگر بهترین لنز بهداشتی جهان را نیز در اختیار داشته باشید، هنوز احتمال ابتلا به مسائل چشمی وجود دارد. اگر دچار خشکی، قرمزی، درد، ترشح، تاری دید و یا هر مسئله دیگری که باعث بدتر شدن بینایی شما می‌شود، شدید، توصیه می‌شود که استفاده از لنزهای تماسی را کنار بگذارید و بلافاصله پزشک خود را در جریان بگذارید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.