تبیان، دستیار زندگی

خلع سلاح کره شمالی ۱۵ سال طول می‌کشد‌

یک کارشناس آمریکایی، برنامه‌ای را برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تدوین و اعلام کرد این روند ممکن است ۱۵ سال طول بکشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس آمریکایی

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اینکه دولت آمریکا برای آغاز گفتگو‌ها با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای سریع این کشور تلاش می‌کند، یک مشاور ارشد دولت فدرال آمریکا که گفته می‌شود از سایت هسته‌ای پیونگ یانگ بازدید کرده است می‌گوید این فرآیند ممکن است تا پانزده سال طول بکشد.

این مشاور -که «سیگفراید اس. هکر» نام دارد- رئیس آزمایشگاه ساخت سلاح «لس آلاموس» در نیومکزیکو بوده است. هِکِر که در حال حاضر استاد دانشگاه استنفورد است، باور دارد که بهترین کاری که آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را به شکل مرحله‌ای انجام دهد و ابتدا از بخش‌های خطرناک‌تر این برنامه شروع کند.

دکتر هکر و دو نفر از همکارانش مراحل خلع سلاح هسته‌ای و برنامه زمانی آن را در مرکز همکاری و امنیتی بین المللی استنفورد مشخص کرده اند و این برنامه اخیراً در واشنگتن دست به دست می‌شود.

 دو هیئت آمریکایی که یکی از آن‌ها در سنگاپور و دیگری در کره شمالی مستقر است قصد دارند مقدمات دیدار این دو مقام را فراهم کنند.



دکتر هکر تنها دانشمند آمریکایی است که توانسته تاکنون از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی برای غنی سازی اورانیوم بازدید کند و این کار را چهار مرتبه انجام داده است. برنامه هکر با آنچه دولت آمریکا تاکنون تقاضا می‌کرد متفاوت است. این در حالیست که این موضوع یکی از مسائل کلیدی گفتگو‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، در نشست قریب الوقوع آن‌ها در سنگاپور است.

دو هیئت آمریکایی که یکی از آن‌ها در سنگاپور و دیگری در کره شمالی مستقر است قصد دارند مقدمات دیدار این دو مقام را فراهم کنند. ترامپ روز پنجشنبه در نامه‌ای به کیم دیدار با او را لغو کرد. اما از آن روز به بعد سعی دارد با پست‌های توییتری این اشتباه را درست کند.

هیئتی که در سنگاپور است در حال فراهم کردن تدارکات نشستی است که ممکن است در ۱۲ ژوئن یا پس از آن برگزار شود. یک هیئت دیگر نیز در منطقه عاری از سلاح در حال گفتگو با مقامات ارشد وزارت خارجه کره شمالی درباره متن بیانیه رسمی است که سران آمریکا و کره شمالی قرار است آن را منتشر کنند. اما مقامات کره شمالی و آمریکا هیچ اطلاعاتی درباره جزئیات این گفتگو‌ها ارائه نداده اند.

تاکنون تقاضا‌های آمریکا برای خلع سلاح هسته اس کره شمالی به شکل کلی بیان شده اند و پیونگ یانگ نیز پاسخ‌های کلی به آن‌ها داده است. اما دکتر هکر می‌گوید: «بحث از چندین سایت، صد‌ها ساختمان و هزاران نفر است».

دکتر هکر می‌گوید برنامه‌ای که او تدوین کرده است تفکیک فعالیت‌های صلح آمیز و فعالیت‌های نظامی هسته‌ای را مشخص می‌کند. دولت ترامپ در ابتدا خواستار پایان فعالیت هسته‌ای کره شمالی صرف نظر از صلح آمیز بودن آن شده بود.

دکتر هکر سوال دیگری را مطرح می‌کند که آیا می‌توان مهندسان موشکی کره شمالی را که اکنون در حال ساخت موشک‌های دور برد هستند به سوی تدوین یک برنامه صلح آمیز فضایی هدایت کرد یا خیر. او می‌گوید: «آن‌ها همه چیز را حذف نمی‌کنند و برخی از توانایی هایشان اصلاً مشکل به حساب نمی‌آیند. برخی از تهدیدات قابل مدیریت هستند».

گروه استنفورد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را در سه مرحله که ده سال طول می‌کشند برنامه ریزی کرده اند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان