تبیان، دستیار زندگی

کل به جزء

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی با عنوان "چیزها و جاها"در گالری هور برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تابلوهای امیرابراهیمی

تابلوهای امیرابراهیمی اغلب نمایی از شهر را به تصویر کشیده‌اند، کلان‌شهری که با ساختمان‌های سربه فلک کشیده‌اش درون قابی کوچک جا گرفته است. در تعدادی از تابلوها نمایی طبیعی از شهر را می‌بینیم که در تاریکی شهر با نور ماه یا تیر چراغ برق روشن شده‌اند. نگاه هنرمند به شهر گاه از فاصله دور و شبیه نگاهی از پنجره است و گاه کوچه‌هایی که با نور تیر چراغ برق روشن شده‌اند را شاهد هستیم که گویای سرگردانی یا قدم زدن‌های شبانه رهگذری تنها هستند.

اما نگاه به شهر همیشه طبیعی نیست. تخم مرغی عظیم که در آسمان بر فراز شهر جا گرفته است، پرهای پرنده‌ای که هیبت آنها عظمت شهر را زیر سوال برده است و... نمونه‌ای از این تصاویر فرا واقع‌گرا هستند. امیرابراهیمی نگاه به شهر را تا جایی جزیی کرده است که پا به فضای داخلی خانه‌ها گذاشته و از میان در به فضای اتاق و لوازم آن نگاهی انداخته است.‌
 تابلوهای امیرابراهیمی

نزدیک شدن به سوژه‌ها باز هم ادامه پیدا کرده و نقاش عناصری ساده و بی‌اهمیت را به سوژه آثارش تبدیل کرده است. شمع روشن، لیوان یا گلبرگ‌های یگ گل خشک، جزییاتی از زندگی هستند که بر بوم نقاش جان یافته‌اند.
 تابلوهای امیرابراهیمی

اما هنرمند تنها به نمایش اجسام و مناظر واقعی نپرداخته است. نگاه جزیی نگر او تا جایی پیش رفته که در تعدادی از تابلوها شاهد فرم‌های غریبی هستیم که مانند یاخته‌ها و ذرات میکروسکوپی به نظر می‌رسند. مخاطب بر این بوم‌ها چیزهایی را می‌بیند که اطلاعی از ماهیت آنها ندارد اما می‌تواند حدس بزند که با اجزای تشکیل دهنده موجوداتی بزرگ مواجه شده است.
 تابلوهای امیرابراهیمی

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی با عنوان "چیزها و جاها" تا 25 خردادماه در گالری هور ادامه دارد. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

منبع: هنرآنلاین