تبیان، دستیار زندگی

داستان های اوهایو

«داستان های اوهایو» مجموعه‌ای قابل تامل از دونالد ری بولاک است که معصومه عسگری آن را ترجمه و در نشر نگاه منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان های اوهایو

این کتاب در برگیرنده هجده داستان کوتاه از دونالد ری پولاک از نویسندگان معاصر آمریکایی است. هر کدام از داستان‌ها روایتی همراه با چاشنی طنز و لحنی خونسرد به زندگی در آمریکای معاصر است. منتها نویسنده جوری شخصیت‌هایش را پرداخت و توصیف می‌کند که قابل لمس و باورند. پولاک با نگاهی تیزبین از انسان امروز با روزمرگی‌ها و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و خشونت‌ها و کلافگی‌هایش می‌گوید.

بخشی از داستان «زندگی واقعی» از این مجموعه:


یک شب آگوست وقتی هفت‌ساله بودم، رفته بودیم درایو _ این تورچ که پدرم به من یاد داد چطور حق یک نفر را کف دستش بگذارم. این تنها چیزی بود که آن را خوب بلد بود. این قضیه مال سال‌ها پیش است، آن وقت‌ها که نمایش فیلم در فضای باز تازه باب شده بود و اهالی جنوب اوهایو فکر می‌کردند چیز خارق‌العاده‌ای است. توی فیلم‌های آبکی‌شان گودزیلا بود و بشقاب پرنده و نشان می‌داد که چطور چند تا بشقاب‌پرنده کل دنیا را می‌گیرند. شب خیلی گرمی بود و همین که در آن تلویزیون قاب چوبی تصاویر به نمایش در آمدند، پدرم حالش بد شد. با یک تکه کاغذ قهوه‌ای شروع کرد به باد زدن سر و صورت خیس عرقش. دو ماه بود رُزکانتی باران به خود ندیده بود. هر روز صبح مادرم رادیوی آشپزخانه را روشن می‌کرد و می‌گذاشت روی موج KB98 و به برنامه گل‌های میس‌سالی گوش می‌کرد که برای بارش باران دعا می‌کرد. بعد می‌رفت بیرون و خیره می‌شد به ابرهای سفید که آسمان را ملافه کرده بودند. الان هم گاه به او فکر می‌کنم که چطور می‌ایستاد بیرون و گردن می‌کشید و آسمان را به امید پیدا کردن یک تکه ابر سیاه جستجو می‌کرد.

معصومه عسگری به عنوان مترجم موفق شده است تا در برگردان اثر به فارسی لحن راویان را درآورد و فضاسازی‌های نویسنده را به مخاطب فارسی زبان در شكل قابل قبولی بنمایاند. دونالد ری بولاك كه از او به عنوان یكی از نویسندگان مهم آمریكایی یاد می‌كنند، در ایران كمتر شناخته شده است و این مجموعه داستان می‌تواند باب خوبی برای این آشنایی فراهم آورد.

«داستان های اوهایو» نوشته دونالد ری بولاک با ترجمه معصومه عسگری در نشر نگاه به قیمت 19500 تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا