تبیان، دستیار زندگی

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

در چند کیلومتری شهر اراک منطقه ای محافظت شده قرار دارد که به هفتاد قله معروف است و با ویژگی های جغرافیایی و محیطی قابل توجه اش به زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع تبدیل شده است. به غیر از کسانی که در زمینه علوم طبیعی و جانوری تحقیق می کنند هر سال گردشگران زیادی هم برای تماشای چشم اندازها و گونه های جانوری راهی این منطقه می شوند، منطقه ای که مثل یک موزه ی طبیعی دید شما را نسبت به طبیعت اطراف باز می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله


منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله ناحیه ای وسیع با مساحت ۹۷۴۰۷ هکتار است که در ۲۵ کیلومتری شمال‌ شرقی اراک در بین شهرستان‌های اراک، محلات و خمین قرار گرفته است. این منطقه در میان همه ی مناطق محافظت شده ایران منطقه ای خاص و برگزیده به شمار می رود و اسمش از وجود کوه هفتاد قله در آن گرفته شده است.

اگر همیشه دوست داشتید تا در جایی درباره طبیعت و جانوران متنوع تحقیق و بررسی کنید به منطقه محافظت شده هفتاد قله بروید چون اینجا به زیستگاه انواع گیاهان و جانوران تبدیل شده و مثل یک موزه طبیعی با نمایش انواع جانوران به بسیاری از سوالات تان پاسخی مناسب می دهد. بی دلیل نیست که هر سال پای محققان و علاقمندان زیادی به این منطقه باز می شود تا درباره ی رشته های مختلفی مثل کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و … چیزهای تازه ای یاد بگیرند.
 منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله

این منطقه در همه ی فصل های سال میزبان علاقمندان، کوهنوردان و محققانی است که از شهرهای دور و نزدیک خودشان را به اینجا می رسانند تا چند ساعتی را در آغوش طبیعت بگذرانند. یکی از هدف های اصلی مدیریت این منطقه شکار ورزشی بوده که چند سالی ست در این منطقه انجام می شود و حتی شکارچیان کشورهای دیگر مثل برزیل و ایتالیا را هم به این منطقه کشانده است. موقعیت ویژه جغرافیایی و انواع و اقسام گیاهان و جانوران باعث شده تا منطقه حفاظت شده هفتاد قله همیشه نظرها را به خود جلب کند و از دیرباز از بهترین تفریحگاه ها باشد. در زمان قاجار تعدادی از پادشاهان برای شکار به این منطقه می آمدند این مساله را حتی می توان از روی سنگ نوشته های دره ی چکاب هم فهمید، بر روی یکی از سنگ نوشته ها آمده که در یک روز بیشتر از ۱۰۰ میش و قوچ شکار شده است. در کوه های هفتاد قله تقریبا ۶۲ کتیبه به چشم می خورد که بعضی از آن ها برای ۴۰۰ سال قبل هستند.

شکار و چرای بیرویه در طول سالیان دراز باعث شد تا قسمت های زیادی از این منطقه از نظر گونه های گیاهی و جانوری صدمات فراوانی ببیند برای همین در سال ۱۳۴۹ تدبیری به کار گرفته شد تا شکار در هفتاد قله، بره زرد و سیبک شکار ممنوع شود. در حدود ۴ سال بعد مناطق دیگری به مجموعه اضافه شد و کل این ناحیه به نام منطقه محافظت شده هفتاد قله نامگذاری شد. منطقه محافظت شده هفتاد قله با محیط ۱۴۰ کیلومتر حدود ۲/۷ درصد از مساحت استان مرکزی را در بر گرفته و منطقه ای کوهستانی در میا دشت های سرسبز است.
 منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله

برجسته ترین رشته کوهی که در این منطقه وجود دارد کوه هفتاد قله نام دارد که ارتفاع بلندترین قله اش، ۲۶۸۶ متر است. ارزشمندترین مامن حیات وحش این منطقه قله‌ها و دره‌های رشته‌ کوه هفتاد قله است که گونه های جانوری و گیاهی متنوعی را در خود جای داده است. در این منطقه کوه های دیگری مثل کوه لته در، بر زرد، سراب ازنا،  ، کوه قنقال، برآفتاب کارچان، دم شیر و کوه برف شاه هم وجود دارند.

بدون شک یکی از دیدنی ترین دره های این منطقه دره چکاب است که در قسمت پایانی اش چشمه ای دائمی به چشم می خورد که تبدیل به یکی از مهمترین منابع آب حیات وحش این منطقه شده است. این دره پوشش گیاهی فوق العاده ای دارد و در قسمت پایانی آن هم درختان کهنسال زیادی دیده می شوند. در اینجا درختچه های بزرگ و کوچک فراوانی بر روی سطح کوه ها می بینید که تبدیل به مامنی برای محیط زیست این منطقه شده اند.

یکی دیگر از دره های مهم این منطقه دره‌ سیبک است که در میان کوه های هفتاد قله و بر آفتاب آقایی تشکیل شده و درست مثل دره چکاب موقعیت خوبی برای زندگی حیات وحش دارد. یکی از ارزشمندترین زیستگاه های هفتاد قله دره‌ لته در است که تعدادی چشمه و آبشخور دارد و آب و هوا و چشم اندازهایش هوش از سر می برد.
 منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله

در میان دشت های این منطقه تا همین چند سال پیش آهوهای زیادی به چشم می خورد که امروز دیگر از آن تعداد زیاد خبری نیست. کم ارتفاع ترین نقطه ی این منطقه دشت شمالی است که آب و هوای نیمه خشک دارد و در تابستان ها گرم و کم باران و در زمستان ها پر باران است.

انواع پستانداران، خزندگان، بی مهرگان، پرندگان و … حیات وحش متنوع و فراوان این منطقه را شکل می دهند. در آب های راکد چشمتان به قورباغه ها و وزغ ها می افتد و در میان بوته های نواحی خشک انواع خزندگان نظرتان را جلب می کند. جالبه بدانید که ایران ۵۰۲ گونه پرنده ی شناسایی شده دارد که ۷۱ گونه از ۲۶ گونه ی آن در همین منطقه شناسایی شده اند و این یعنی ۱۴/۵ درصد از گونه های پرنده های ایران در این منطقه دیده شده اند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت