تبیان، دستیار زندگی

سالروز وقوع جنگ بدر

جنگ بدر؛ نمایش ایمان و رشادت

مهم ترین نکته درباره جنگ بدر مسئله ایمان محکم و راسخ مسلمانان است. جامعه اسلامی امروز تشنه چنین ایمان محکمی است که مردم دیندار با آن در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کنند بدون آنکه ذره‌ای دلشان بلرزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جنگ بدر


جنگ بدر بین دو جناح اسلام و شرک در حالی رخ داد که مشرکین چند برابر مسلمانان نیرو و سلاح داشتند اما سرانجام این مسلمانان بودند که  با ایمان خود و با امداد غیبی بر مشرکین پیروز شدند.
جنگ بدر مانند بسیاری از مقاطع حساس تاریخ اسلام درس های خوبی برای مسلمانان به همراه دارد که خوب اسلام از آن عبرت گرفته شود.

بدر؛ اولین پیکار با مشرکین

جنگ بدر نخستین جنگ تمام عیار میان مسلمانان و مشرکان بود. به همین دلیل، نخستین آزمایش نظامی دو طرف به شمار می رفت و پیروزی در آن جنگ بسیار مهم بود. این جنگ در سال دوم هجرت رخ داد. پیامبر در این سال آگاهی یافتند که کاروان بازرگانی قریش به سرپرستی ابو سفیان، از شام عازم مکه است و چون کاروان از نزدیکی های مدینه بود.

هدف پیامبر آن بود که قریش بدانند خط بازرگانی آن ها در دسترس نیرو های اسلام قرار دارد و اگر آن ها از نشر و تبلیغ اسلام و آزادی مسلمانان پیش گیری کنند، رگ حیات اقتصادی آن ها به وسیله نیرو های اسلام قطع خواهد شد.


پیامبر با 313 یارانش برای به دست آوردن کاروان به سوی مطقه بدر مسیر طبیعی کاروان حرکت کردند. رسول خدا(ص) وقتی از مدینه خارج شد عمرو بن ام مکتوم را به جای خویش منصوب داشت و با گروهی از مهاجر و انصار که سیصد و سیزده نفر یعنی هشتاد و دو نفر مهاجر و بقیه از انصار بودند و بسختی هفتاد شتر حرکت داده و اسلحه مختصری که به گفته مورخین شش زره و هفت شمشیر بود  با خود داشتند به راه افتادند.


هدف پیامبر از رویارویی با مشرکین

هدف پیامبر آن بود که قریش بدانند خط بازرگانی آن ها در دسترس نیرو های اسلام قرار دارد و اگر آن ها از نشر و تبلیغ اسلام و آزادی مسلمانان پیش گیری کنند، رگ حیات اقتصادی آن ها به وسیله نیرو های اسلام قطع خواهد شد.

از طرف دیگر ابوسفیان چون از حرکت مسلمانان آگاهی یافت، با انتخاب یک راه انحرافی از کناره های دریای سرخ کاروان را به سرعت از منطقه خطر دور کرد و هم زمان با این کار از سران قریش در مدینه یاری طلبید.سرانجام در هفدهم ماه رمضان هر دو گروه رو بروی هم قرار گرفتند در حالی که سپاه مشرکین سه برابر لشگر مسلمانان بود اما با همه اختلاف مسلمانان با رشادت و ایمان و شجاعت بر دشمنان پیروز شدند.

امدادهای غیبی

نزول ملائک: یکی از راه هایی که خدوند مسلمانان را در بدر یاری کرد، به وسیله فرشتگاه بود؛در آیه 124 سوره مبارک آل عمران درباره این امداد الهی گفته شده:
« إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَنْ یَكْفِیَكُمْ أَنْ یُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِینَ؛ آن هنگام که به مؤمنان می گفتی: آیا شما را بس نیست که پروردگارتان به سه هزار فرشته نازل شده شما را یاری دهد؟»

اینکه بدون سلاح و تجهیزات در برابر سپاهی چند برابر بزرگ تر و قوی تر ایستادند، قطعا بر آمده از ایمان راسخ و ارده قوی است.


نزول باران: یکی دیگر از عنایت های خدا بر آن ها این بود که باران رحمت الهی آن ها را نوازش داد و باران در آن موقعیت خاص نعمت بزرگی بود؛ چون در آن منطقه فقط یک چاه آب بود و آن ها در دست دشمن قرار داشت هوا گرم و زمین شنزار بود و گرد و خاک راه در تن مسلمانان آن ها را آزار می داد.

ایمان عامل پیروزی

شاید در خلال آنچه تاکنون از داستان جنگ بدر و شهامت و فداکاری مسلمانان آن روز - اعم از مهاجرین و انصار - نگارش یافت گوشه هایی از ایمان و استقامت شگفت انگیز آنان در دفاع از دین و گذشت بی دریغ آنها در مورد هدف مقدسی که داشتند آشکار شده باشد.اینکه بدون سلاح و تجهیزات در برابر سپاهی چند برابر بزرگ تر و قوی تر ایستادند، قطعا بر آمده از ایمان راسخ و ارده قوی است.

 
شاید مهم ترین نکته درباره جنگ بدر مسئله ایمان محکم و راسخ مسلمانان باشد ایمانی که اجازه نداد حتی یک نفر از آن سی صد و سیزده نفر عقب نشینی کند. جامعه اسلامی امروز تشنه چنین ایمان محکمی است که مردم  دیندار با آن در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کنند بدون آنکه ذره ای دلشان بلرزد.


منبع:
مقاله "نقش حضرت علی در جنگ های پیامبر در برابر مشرکان" به قلم سید قاسم موسوی، مجله "سخن تاریخ" ، شماره ششم؛
مقاله "امدادهای غیبی در جنگ بدر"، به قلم یعقوب جعفری، مجله "مکتب اسلام"، شماره 602
سایت حوزه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.