تبیان، دستیار زندگی
انتخاب مرکز مطالعات و تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش از توزیع نرم افزار سامان رشته جهت راهنمایی داوطلبان کنکور سال 1388 در امر انتخاب رشته خبر داد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توزیع نرم افزار سامان رشته

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش از توزیع نرم­افزارسامان رشته جهت راهنمایی داوطلبان مجاز کنکور سال 1388 در امر انتخاب رشته خبر داد.
نرم افزار سامان رشته
دکتر کوروش پرند از توزیع نرم­افزار انتخاب رشته (سامان رشته) به همراه یک ویژه­نامه شامل مطالب: (سخنی با داوطلبان،كارنامه نتایج علمی (اولیه)، ملاك­های انتخاب دانشگاه، مقاطع تحصیلی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، انتخاب رشته  و اهمیت آن، اهمیت و ضرورت توجه به زمینه‌های شغلی رشته‌های دانشگاهی، گزینش بومی، سهمیه بندی،محاسبه نمره خام (به درصد)‌، نمره تراز و نمره كل، چگونگی تخصیص ظرفیت هر یك از رشته‌های تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به داوطلبان سهمیه‌های مختلف، روشهای گزینش دانشجو و دورههای تحصیلی در آزمون سراسری، از انتخاب‌های دیگران چگونه استفاده کنیم،مراحل انتخاب رشته اینترنتی) در تاریخ پنجشنبه اول مرداد ماه در كیوسك­های مطبوعاتی به جز تهران  خبر داد وی تصریح كرد این نرم افزار از سوم مرداد ماه در تهران توزیع خواهد شد .

دكتر كوروش پرند با بیان این كه داوطلبان می­توانند برای انتخاب­رشته با افراد آگاه همچون استادان دانشگاه‌ها، مشاوران، معلمان، دانش­آموختگان دانشگاهی و والدین مشورت كنند، تصریح كرد: سازمان سنجش برای  ششمین سال اقدام به طراحی نرم­افزار سامان رشته نموده است.

نرم­افزار سامان رشته یكی از مهمترین ابزارهای چندرسانه­ای است كه به داوطلبان در زمینة انتخاب رشته كمك می­كند. این نرم­افزار امكانات متعددی را در دسترس كاربر قرار می­دهد كه در ادامه به برخی از امكانات این نرم­افزار اشاره می­شود:

قبل از طراحی این نرم­افزار از طریق بررسی پژوهش­های متعدد و همین طور انجام یك سری تحقیقات مستقل در سازمان سنجش آموزش کشور مهمترین نیازهای اطلاعاتی داوطلب در زمینه انتخاب رشته شناسایی شده و سعی شد تا در این نرم­افزار به همة این نیازها پاسخ داده شود. این نرم­افزار شامل 14 بخش می­باشد. شامل اطلاعاتی در زمینه:

معرفی رشته‌ها در پنج گروه آزمایشی ( علوم ریاضی:64 رشته، علوم تجربی:54 رشته، علوم انسانی:35 رشته، هنر:25 رشته، زبان:9 رشته و رشته های مشترك با 28 رشته)، بازار كار و توانایی‌های لازم برای ادامه تحصیل در این رشته، معرفی دروس پایه و اختصاصی رشته‌ها، معرفی 869 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی  (به تفكیك دولتی معرفی 90 دانشگاه ،  غیر دولتی و غیر انتفاعی معرفی 263 موسسات، پیام نور معرفی 464 دانشگاه، علوم پزشكی: معرفی42دانشگاه و آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای معرفی 10 مركز) و معرفی كلی استان­ها و شهرهایی را که این دانشگاه­ها در آن  قرار دارند شرح نكات فنی انتخاب رشته، توضیح در خصوص انواع سهمیه­بندی­ها، گزینش بومی، شکست ظرفیت یا تخصیص ظرفیت و نمره کل­سازی، آیین­نامه­های آموزشی، آزمون سراسری 87 در آینه آمار، از انتخاب دیگران چگونه استفاده كنیم، كارنامه داوطلب، دفترچه انتخاب رشته و فرم نظر سنجی،

دکتر پرند رئیس مركز تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش ازنکات قابل توجه نرم­افزار امسال سامان رشته به معرفی رشته­های تحصیلی ازجمله آشنایی بابازار کار رشته­ها، معرفی خود رشته­ها، توانایی لازم برای ادامه تحصیل در آن رشته ونام دروس اختصاصی و پایه­ای که باید در آن رشته گذرانده شود می­پردازد. دكتر پرندتصریح کرد: در نرم­افزار سامان رشته با اشخاص صاحب نظر و افراد برتر کنکور سال­های گذشته مصاحبه شده است که بسیار برای داوطلبان جالب است و داوطلب را در انتخاب رشته صحیح، آگاهانه و غیر احساسی راهنمایی می­کند.

مطالب مرتبط

دانستنی های اولیه در مورد انتخاب رشته ی سراسری

نکاتی چند در مورد انتخاب رشته آزمون سراسری

22 کلید طلایی در انتخاب رشته

منبع

سایت سازمان سنجش