تبیان، دستیار زندگی

درباره متن و حاشیه فیلم مسعود اطیابی

«تگزاس» و چالش شوخی منشوری

«تگزاس» از جمله فیلم های کمدی این روزهای ِاکران است که بعد از پنج هفته به فروش بالای 7 میلیارد تومانی دست یافته. شوخی های این فیلم منشوری است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسعود اطیابی

در کارنامه مسعود اطیابی فیلم هایی چون «خروس جنگی»،«صبح روز هفتم»،«شرط اول»،«اخلاقتو خوب کن»،«خاک و مرجان» و «ماه گرفتگی» دیده می شود. او «تگزاس»را با حضور حمید فرخ نژاد،سام درخشانی و پژمان جمشیدی در کشور برزیل ساخته است و قصد ساخت دنباله آن را دارد. فیلم داستان سه ایرانی است که در برزیل گرفتار مشکلاتی شده اند.

فیلم «تگزاس» بر خلاف ساخته های پیشین مسعود اطیابی، از پیام های اخلاقی بهره نمی برد. می پرسید عیب آن کجاست؟ اصولا انتظار درستی نیست که از فیلم و بویژه نوع کمدی آن بخواهیم بر اساس پیام ساخته شوند ؛ منتها سبقه اطیابی در سینما به گونه ای بوده که محتوا برایش ارجحیت داشته است.

او از طیف بچه مذهبی های سینما است و حتی وقتی کمدی «خروس جنگی» را می سازد حواسش به پیام و نیز نوع شوخی ها هست. در این فیلم لحظات خنده دار باعث نمی شود که مبحث مهمی چون تحکیم خانواده دچار خدشه شود. بلکه همه چیز در خدمت خانواده قرار می گیرد و پیام آن هم گل درشت ارائه نمی شود.

در «تگزاس» فارغ از این که پیام وجود ندارد، شوخی های شاهدیم که به جنس سینمای اطیابی نمی خورد. فراموش نکنیم، فیلم او از نظر صحنه های مشکوک و منشوری خیلی پاستوریزه تر از کمدی های دیگر است ولی در همین حد هم کسی از اطیابی انتظار ندارد. بالاخره او جزو طیف بچه مذهبی های سینما است و انتظار نمی رود برای خنداندن، زن و مرد را شبیه سازی کند، با شیر یک خانم شوخی کند، برای دور زدن حجاب به کشور برزیل برود و بازیگر زن این کشور را استفاده کند و ...

اگر نام او مسعود اطیابی از تیتراژ «تگزاس» گرفته شود، این همه حساسیت هم از بین می رود. در همین مقدار هم خیلی سعی کرده از جذابیت کاذب کمدی دوری کند و فیلمش را از ورطه شوخی های مضر نجات دهد ولی در چند مورد اسیر می شود.

خودش در مصاحبه ای ابتدا توضیح داده که شوخی های زننده نیست:«من نقد ولو منفی را با جان و دل می پذیرم اما چیزهایی که درباره«تگزاس» به عنوان نقطه تاریک می چسبانند، از روی عناد است. یك عده دنبال این هستند كه یك نكته پیدا كنند و آن را به كل فیلم تعمیم دهند. كلا فیلم دو تا نكته دارد كه یك رقص كوچك اتفاق می افتد چند ثانیه هم نیست، برای فضای مفرح فیلم لازم است. بالاخره یك نفر توی خانه تنها است و تكانی به خود می دهد.»

 در «تگزاس» فارغ از این که پیام وجود ندارد، شوخی های شاهدیم که به جنس سینمای اطیابی نمی خورد. فراموش نکنیم، فیلم او از نظر صحنه های مشکوک و منشوری خیلی پاستوریزه تر از کمدی های دیگر است ولی در همین حد هم کسی از اطیابی انتظار ندارد. 



در ادامه پذیرفته که می شد بدون این شوخی ها هم یک فیلم مفرخ ساخت. اشاره اطیابی به این که از شرایط فرهنگی دلخور است، کدی می دهد که چه بسا کارگردان های دغدغه مند برای اعتراض خود سراغ شوخی هایی بروند که خود نیز به آن علاقه ندارند. اما آقای اطیابی و دیگر کارگردان های دغدغه مند، باید حواس شان باشد که این نوع واکنش، بدترین شکل است. آن ها باید سردمدار سینمای ارزشی باقی بمانند و در فیلم سازی و کمدی ساقی به شیوه پیشین عمل کنند.

این نوشتار نقد «تگزاس» نیست و به یک اتفاق که برای کارگردانی چون اطیابی رخ داده اشاره کرده است. معنای آن هم این نیست که اطیابی را از نظر کارگردانی درجه یک بدانیم بلکه او جزو فیلمسازان متوسط دسته بندی می شود که دغدغه اش بر تکنیک می چربد.

 بجای نقد از نظر کاربران استفاده می کنیم تا ببینیم این کمدی چه موقعیتی پیش مخاطبان داشته است.برخی فیلم را خنده دار و سرگرم كننده می دانند و بعضی از مخاطبان بعد از تماشای «تگزاس» ابراز پشیمانی كرده اند. آن چه می خوانید چند نظر مثبت و منفی درباره «تگزاس» است كه كاربران سایت سلام سینما به اشتراك گذاشته اند.

+ اگر می خواید دو ساعت از همه چی فارغ شید. .و بخندید برید فیلم رو ببینید.

- یه فیلم بچه گانه و مسخره...حیف پول و وقت...

+ فیلم بانمکی بود اگه برای تفریح می رید سینما پیشنهادش میکنم؛ اگه برای نقدهای فلسفی فیلم می بینید خیر.

- این نوع فیلم ها دیگه تاریخ مصرفشون گذشته. واقعا حیف پول و وقت آدم که تلف میشه. خیلی فیلم بد و ابتدایی بود.

+ من و خانواده ام ۲ مرتبه این فیلم رو دیدیم. فیلم طنز بود ولی نه اون مدلی که باب شده با هنجارشکنی های کلامی مخاطب رو بخندونه. با خیال راحت بچه هاتون رو میتونید ببرید. من نمره ۱۶ از ۲۰ میدم به این فیلم.

-فیلم تگزاس در راستای خط فیلم های سال های قبل مثل من سالوادور نیستم حرکت می کند . استفاده از مثلث اصلی بازیگران خوب بد جلف این بار به خوبی جواب نمی دهد. حضور حمید فرخ نژاد در فیلم کاملا حس تبلیغاتی و به خاطر فروش بیشتر می دهد. پژمان و سام باز هم نقش كنار هم هستند که جدا تکراری شده است. فیلم در برخی مواقع خنده می گیرد .

+در حد یک فیلم خنده دار ساده و ....

-ارزش نداره وقت بذاری به خاطرش بری سینما؛ فیلمنامه و مخصوصا کارگردانی بسیار ضعیف بود.پژمان جمشیدی داره خودش رو تکرار می کنه.

-به تقلید از من سالوادور نیستم ساخته شده و استفاده از یك خانم با شلوار جین تنگ و پارامترهای كاملا مشابه من سالوادور نیستم فقط برای فروش...

+به نظر من بهتر از فیلم خوب،بد،جلف بود و حداقل یک داستان را دنبال می کرد.

-حیف پول.... نصفه های فیلم پاشدم اومدم بیرون.