تبیان، دستیار زندگی

درباره بهترین نقش آفرینی های ملک مطیعی

هفت نقش ناصر

ناصر ملک مطیعی حدود 100 فیلم بازی کرد اما معدودی از نقش هایش «خاص» شده اند. غالب کارگردان ها استفاده ای یکسان از این بازیگر می کردند و شمایل او در فیلم های موسوم به فارسی تکرار می شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناصر ملک مطیعی

زنده یاد علی حاتمی جزو معدود کارگردان هایی است که ناصر ملک مطیعی را در موقعیت های مختلف قرار داد و از استعداد او استفاده ای بهینه کرد. در این گزارش به هفت نقش متفاوت زنده یاد ملک مطیعی پرداخته ایم.

قیصر


كارگردان: مسعود كیمیایی

سال ساخت: 1348

نام نقش: فرمون

ناصر ملك مطیعی در فیلم «قیصر» حضوری پررنگ و طولانی ندارد؛‌ قهرمان فیلم نیست اما بازی اش تحسین شد و به چشم آمد. دلیل عمده اما به موفقیت خود فیلم بر می گردد كه مورد تحسین خیلی ها قرار گرفت. اطلاق عنوان موج نو به این فیلم مسعود كیمیایی در سرنوشت بازیگرش هم بی تاثیر نبود و باعث شد نگاه ها به ملك مطیعی تغییر كند. نقش فرمون برادر قیصر ، به عنوان نماد ناموس پرستی تا مدت ها سر زبان ها بود. این نقش تاثیر مستقیم در انتخاب های ناصر داشت و «فرمون» باعث شد تعداد نقش های کلاه مخملی این بازیگر افزایش یابد.

طوقی


كارگردان: علی حاتمی

سال ساخت: 1349

نام نقش : آسیدمصطفی

هنوز بر سر فیلم «طوقی» علی حاتمی دو دیدگاه متضاد وجود دارد؛ نظر نفی می گوید حاتمی به سبك فیلم های فارسی «طوقی» را ساخته و از بازیگران همین طیف فیلم ها استفاده كرده. از همین معبر این همكاری برای ناصر ملك مطیعی فضلیت محسوب نمی شود. ظاهر‌حضور ملك مطیعی در نقش یك دایی خیانتكار، تفاوت چندانی با نقش های قبلی ندارد اما واقعیت این است كه حاتمی او را كنترل كرد و بازی معقول تری از ملك مطیعی گرفت.

پهلوان مفرد


كارگردان: امان منطقی

سال ساخت: 1350

نام نقش : مرشد

امان منطقی كلا فیلمساز خوبی نیست و ساخته هایش رنگ و بوی فیلمفارسی داشتند. « پهلوان مفرد» از بقیه ساخته هایش بهتر است اما نمی توان آن را فیلمی تراز بحساب آورد. داستان این فیلم هم بر اساس الگوی فیلمفارسی گرفته شده اما ملك مطیعی به خاطر بازی خویشتن دارانه اش تا حدودی موفق ظاهر شد و در قلندر آن را با كیفیتی بهتر تكرار كرد.

بابا شمل


کارگردان: علی حاتمی

سال ساخت: 1350

نام نقش: لوطی حیدر

فیلم موزیکال علی حاتمی تجربه ای خاص برای او و بازیگران فیلم محسوب می شود. قصه فیلم «بابا شمل» در یک محله می گذرد و ناصر ملک مطیعی نماینده لوطی ها است. حاتمی ضمن بیان یک قصه موزیکال، پندهای اخلاقی از جمله لزوم پرهیز از قضاوت های نابجا را یادآور می شود. لوطی حیدر مردی است که به خاطر باباشمل از عشق قدیمی خود ، شوکت الملوک دل می کند و زمینه ازدواج آن ها را فراهم می کند. نقش های لوطی مسلک، انگ خود ناصر است که هم از نظر فیزیکال مناسب قرار گرفتن در آن ها است و هم نوع حرکات آرام و با طمانینه اش باعث باور پذیری نقش می شود. اتفاقی که در «بابا شمل» رخ داده.


کاکو


کارگردان: شاپور قریب

سال ساخت: 1350

نام نقش: کاکو

یکی دیگر از نقش های خوب ملک مطیعی در «کاکو» رقم می خورد. او مدتی در زندان بوده و در بازگشت سر به زیر شده اما حوادثی پیش می آید که باعث طغیان کاکو می شود. موقعیت های متضاد نقش این امکان را در اختیار بازیگر گذاشته که در طول یک فیلم بتواند استعداد خود را به نمایش بگذارد. از آن طرف زنده یاد شاپور قریب مواظب اندازه نقش بوده و بازی خوبی از ناصر گرفته است.

قلندر


كارگردان: علی حاتمی

سال ساخت: 1351

نام نقش : قلندر

همكاری دوباره علی حاتمی و ناصر ملك مطیعی نتیجه بهتری (حداقل از نظر بازی) به همراه داشت. ملك مطیعی در نقش قلندر تصویری تازه از منش این تیپ آدم ها نشان داد. او در موقعیت دوگانه ای قرار می گیرد ؛‌از یك سو مشهور است و پاینبد به مرام پهلوانی و از آن سو دل در گرو عشقی دارد كه دیگران فكر می كنند خواهرش است. او باید از این خواهش بگذرد تا نامش لكه دارد نشود اما حقیقت ماجرا در دلش او را ملتهب كرده. ملك مطیعی باید این احساس دوگانه را در بازی و چهره اش به تصویر بكشد.

سلطان صاحب قران


كارگردان: علی حاتمی

سال ساخت: 1354

نام نقش :امیر كبیر

نتیجه همكاری دیگر ناصر ملك مطیعی و علی حاتمی، سریال تحسین شده « سلطان صاحب قران » شد. سریالی كه به زعم بسیاری از منتقدان یكی از بهترین آثار حاتمی است. ملك مطیعی نیز حضوری موفق در آن داشت و می توان گفت یكی از بهترین امیركبیرها را بازی كرده. حاتمی موفق شده در این سریال تصویری كه از امیركبیر مد نظرش بوده (آدمی صادق ، رک و مقتدر) را بخوبی خلق كند. از همین معبر بازی ملك مطیعی قابل قبول و تحسین برانگیز است. بویژه آن كه سریال با فلش بك هایش فرصتی برای عرض اندام بیشتر بازیگرش فراهم می كند.