تبیان، دستیار زندگی

تناقض همیشگی فرار یا قرار در «دختر ایزدی»

نویسنده رمان «دختر ایزدی» می گوید این رمان که با محوریت اسارت دختران ایزدی در اردوگاه های داعش نوشته شده، درباره چالش و تناقض تاریخی بشر مبنی بر فرار یا قرار و یا رفتن و ماندن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختر ایزدی


امید حاجوی نویسنده رمان «دختر ایزدی» درباره ساختار این اثر گفت: رمان «دختر ایزدی» یک کتاب نیمه‌مستند است. به این معنی که ۸۰ درصد مطالبش را با استفاده از گزارش‌های خبری و مستنداتی که درباره رفتار داعش با زنان و دختران ایزدی منتشر شده، نوشتم و مابقی را با استفاده از تخیل و داستان نویسی خود، نوشتم.

وی افزود: نوشتن این کتاب حدود ۲ سال طول کشید. در واقع اگر بخواهم بازه نگارش، ویرایش و اقدام به چاپش را هم در نظر بگیرم، کار روی آن، ۲ سال و نیم طول کشید. پدر و پدربزرگ من در سال‌های جنگ مقابل عراق حضور داشته اند و از آن آسیب دیده‌اند. به علاوه پدربزرگم پیش از انقلاب هم در جنگ شرکت کرده و از سربازهایی بوده که به عمان اعزام شده است. به این ترتیب، جنگ و ادبیات با خانواده من عجین شده است. جنگ بالاخره سراغ من هم آمد اما به شکلی دیگر نسبت به پدر و پدربزرگم. به نظرم در جنگ و سختی است که گوهرهای ناب وجود انسانی خود را نشان می دهند.

حاجوی درباره تجربه نویسندگی‌اش گفت: «دختر ایزدی» اولین کتابی است که از من منتشر می‌شود. پیش از آن هم آثاری داشتم اما به خاطر تعهدی که به خودم و ادبیات دارم، چاپشان نکردم چون با خودم قانونی دارم که وقتی کارم خوب بود، چاپش کنم و نوشتم و نوشتم تا به این کتاب رسیدم. داستان این رمان به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده و از دیدگاه یک دختر ۱۶ تا ۱۸ ساله ایزدی روایت می‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که دختر در اردوگاه بردگان جنسی داعش است و یک داستان کلاسیک نیست که صفر تا صد داشته باشد. شخصیت اصلی داستان، دختری به نام نادیا است که مشغول مرور خاطرات پیش از جنگش در روستاست. اما پس از چند صفحه، ناگهان شوکی به خواننده وارد می شود و دختر می‌گوید که من در حال حاضر در اردوگاه داعشی‌ها هستم.

این داستان نویس در ادامه گفت: نادیا در سلول الخامس است و مادرش هم در سلول کناری‌اش زندانی است. این جاست که او با بزرگ ترین تناقض بشری زندگی‌اش روبرو می‌شود؛ یعنی تناقضی که همه ما هم در زندگی‌های روزمره‌مان با آن روبرو می‌شویم اما نسبت به آن بی‌توجهیم. این تناقض همیشه با بشر بوده است؛ عشق یا حقیقت، فرار یا قرار. برای نادیا وضعیتی پیش می‌آید که فرار کند اما او درگیر این معنی می‌شود که باید فرار کند و مادرش را در دست داعشی ها تنها بگذارد یا بماند و به جای مادرش قربانی شود! به نظرم همین معنی هم نقطه عطف داستان است.

حاجوی گفت: می‌توانم به جرات بگویم که «دختر ایزدی» یک رمان فلسفی است چون با هستی آدمی درآمیخته است. جنگ، می‌تواند جنگِ داعش باشد، می‌تواند جنگ جهانی دوم یا جنگ در ویتنام باشد اما عمل انجام شده در آن با هستی هر انسانی، یکسان است. اما این را که نادیا چه می‌کند، بگذارید مخاطبان در کتاب بخوانند!

وی درباره تجدید چاپ این کتاب گفت: بیشتر نسخه‌های چاپ اول کتاب در نمایشگاه کتاب به فروش رفته یا برای مخاطبان ارسال شدند. اما نمی‌خواهم به این که کتاب به چاپ دوم رسیده، حالتی فانتزی و آرمانی بدهم چون چاپ اول کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر و در نمایشگاه عرضه شد اما این اتفاق چاپ دومی شدنش، دارد خیلی سریع و با شتاب رخ می‌دهد.