تبیان، دستیار زندگی
امروز یکم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 7 جمادی الثانی1428 قمری و 22 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ(1 تیر )

امروز در تاریخ(1 تیر )

 

امروز یکم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 7 جمادی الثانی1428 قمری و 22 ژوئن   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، در چنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند:

***

نبرد كاتالون و شكست آتیلا

1567 سال پیش در چنین روزی در سال 440 میلادی ، هون ها که قبلا توسط ارتش ایران و در زمان پادشاهی یزدگرد دوم ، از قفقاز شمالی به بالكان رانده شده بودند، در جنگ كاتالون در نزدیكی رودخانه لوآر در فرانسه از واحدهای مشترك رومی، فرانك (فرانسوی) و ژرمن (آلمانی) شكست خوردند و به سرزمین مجارستان (كه به نام آنان هونگری = هنگری نامیده می شود) قانع شدند.

فرماندهی هون ها را در جنگ كاتالون، آتیلا برعهده داشت. شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساسانی ایران قبلاً (نزدیك به یك قرن پیش از جنگ كاتالون) هون ها را كه در ورارود (آسیای میانه) قصد ورود به ایران زمین را كرده بودند، ازطریق جنوب روسیه به سمت اروپا فراری داده بود.

***

تصرف كرمان توسط اعراب مسلمان

1353 سال پیش در چنین روزی در سال 654 میلادی ، شهر كرمان ، توسط اعزاب مسلمان فتح شد . در این نبرد ، «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی اعراب را بر عهده داشت .

هنگام تصرف كرمان، هنوز یزدگرد سوم ـ شاه ساسانی ـ زنده و در شهر مرو بود كه وی نیز در همین سال به قتل رسید .

«مجاشع» پس از تصرف كرمان و دعوت شهروندان به اسلام، به دلایل امنیتی اجازه نداد كه سپاهیانش در شهر مستقر شوند؛ زیرا شنیده بود كه كرمانیان به آیین زرتشت به شدت تعصب می ورزند .

بنابراین، لشكریان او در یک روستای كوچك در چهار فرسنگی جنوب شهر كرمان (كه بعدا معروف به قنات غسان شد) خیمه زدند و مستقر شدند. سپس نواحی دیگر كرمان تا «سند» به تصرف مسلمانان درآمد، ولی همچنان شهر كرمان مركز حكومت منطقه بود.

با وجود سقوط شهر کرمان؛ تا سال ها، بسیاری از مناطق كوهستانی ایالت كرمان تسلیم نشده بودند از جمله «راین » كه دژی مستحكم داشت، و در دامنه كوه هزار واقع شده است.

فرماندهی سپاه فاتح برای سكونت اعراب مهاجر كه همیشه در پی لشكر در حركت بودند «قریة العرب» را در ایالت كرمان ساخت كه كرمانیان آن را «ده تازیان» می نامیدند و هنوز هم بعضی از مردم به همین نام می خوانند.

در همین سال سرزمین های شرقی دیگر ایران از جمله سیستان، قندهار و كابل به دست اعراب افتاد كه شهر زرنگ (زرنج) به عنوان حكومت نشین آنها تعیین شده بود.

***

گالیله منجم  ایتالیایی  عقاید خود را در برابر کلیسا انکار کرد

تاریخ

374 سال پیش در چنین روزی در سال 1633 میلادی ، گالیلیو گالیله منجم  ایتالیایی  در برابر مقامات کلیسا عقاید خود را انکار کرد .

گالیله در حین کشفیات خود و در حوزه مطالعاتی نجوم دریافته بود که کره زمین  به دور خورشید سیار است و درواقع زمین دارای دو گونه حرکت وضعی و تعادلی است . اما این کشف او برای مردم آن روزگار که از فهم چنین امری عاجز بودند و زمین را ثابت فرض می کردند  امری بسیار مشکل می نمود .

او در سال 1632 میلادی درباره عقاید بطلمیوس و كپرنیك در مورد حركات منظومه شمسی كتابی به رشته تحریر درآورد و در آن اعلام كرد كه زمین به دور خورشید می گردد . اما سال بعد پاپ او را به روم احضار كرد و اظهاراتش را كفرآمیز خواند . بدین ترتیب دستگاه كلیسا اورا وادار نمود كه عقاید علمی خویش را انكار كند . اما در تاریخ آمده است كه گالیله به هنگام خروج از آن جلسه با انگلستان خود روی زمین نوشت "با این همه زمین حركت می كند."

***

ورود اولین هیئت روسی به ایران

343سال پیش درچنین روزی در سال 1664 میلادی ،  اولین هیئت روسی از طرف آلكیسیس امپراتور روسیه وارد ایران شد . اما پس از آشكار شدن قصد آنها برای جاسوسی ، از ایران خارج شدند .

روس ها نیز به تلافی این عمل بخشی از مازندران را به آتش كشیدند . بعد از اشغال "میان كاله" قزاق ها در نزدیكی آشوراده مستقر شدند اما با مقاومت مردم روبرو گشتند و مجبور به عقب نشینی از این منطقه شدند .

سرانجام روس ها وارد آشوراده شدند . همزمان با ورود نیروهای روسی به جزیره آشوراده، آنان این منطقه را به یك منطقه نظامی تبدیل كردند و شروع به احداث ابنیه و مستحدثات در این ناحیه كردند به طوری كه از همان ابتدا ساخت خانه‌ها، بیمارستان و پادگان نظامی را در آشوراده پی گرفتند.

روس‌ها همواره مهمترین دلیل حضور خود در آشوراده و استرآباد را جلوگیری از غارت اموال ایرانیان توسط تراكمه می‌دانستند در حالی كه بنا به شواهد و به استناد مدارك قطعی، آنان خود به غارت و تاراج اموال و احشام و دارائی‌های تركمن ها مشغول بوده‌اند.

اهمیت جزیره آشوراده آنچنان بوده است كه بسیاری از صاحبنظران سیاسی آن‌زمان، حاكمان وقت قاجار را به خاطر واگذاری آشوراده به روسها به بهانه سركوبی تركمن های ایران، به بی‌كفایتی محكوم می‌كردند.

***

تسلیم فرانسه  ، پس از شکست واترلو

192 سال پیش در چنین روزی در سال 1815 میلادی ، فرانسه پس از شكست در جنگ واترلو تسلیم نیروهای كشورهای متحد بر ضد ناپلئون ( آلمان و انگلستان ) شد. ناپلئون ، خود سه روز پس از این شكست تسلیم شده بود كه به جزیره سنت هلن تبعید شد.

همچنین در همین روز در سال 1940 پس از شكسته شدن خط دفاعی « ماژینو » و تصرف شهر پاریس توسط نیروهای هیتلر ، دولت وقت فرانسه به شكست نظامی اعتراف و تسلیم نظر آلمانی ها شد و تن به امضای قراداد ترك مخاصمه و خلع سلاح ارتش خود داد .

این تكرار دو رویداد در« یك روز از سال » به فاصله 125 سال از یكدیگر مصداقی دیگر از « فلسفه تاریخ » به شمار می آید.

***

تولد بیلی وایلدر

تاریخ

101 سال پیش در چنین روزی در سال 1906 میلادی ، بیلی وایلدر کارگردان بر جسته سینما دیده به جهان گشود . «آپارتمان»  و« استالاگ 17 » عناوین مهمترین آثار اویند .

" آپارتمان " اثر تحسین برانگیز بیلی وایلدر در سال 1960 اکران شد بیلی وایلدر برای این فیلم سه بار به روی سن مراسم اهدای جایزه ی اسکار رفت و موفق به کسب جایزه ی اسکار بهترین فیلم ، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه  شد.

***

تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

36 سال پیش در چنین روزی در سا ل 1360 ه.ش ، سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی ( ره) تاسیس شد . این نهاد  با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص های اعتقادی فعال گردید .

از جمله وظایف این سازمان می توان به این عناوین اشاره کرد :

« سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی، زمینه سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی، تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه های ممکن، با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی،  تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری، به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم، به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و...»

همچنین این روز به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است. از آنجایی که پایه های اولیه در کشور ما  بر اساس اعتقادات مذهبی و باورهای دینی بنا نهاده شده، بنابراین باید دین و مذهب در رأس توجه بوده و در راستای حفظ و اشاعه آن  فعالیت های لازم و مناسب صورت گیرد .

دین تنها به باورها و اعتقادات عموم مربوط نمی شود، دین دستورالعمل زندگی است و به تمام جوانب زندگی توجه دارد به همین دلیل، تبیین و گسترش آن با فعالیت های تبلیغی مناسب و تأثیرگذار بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است .

تبلیغ همواره با دین ارتباطی تنگاتنگ دارد و این مقوله می بایست در هر زمان و شرایطی مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد . بی تردید جامعه جوان ایران نیاز به راهنمایی و هدایت ارزشمند و مناسب دارد ، در همین راستا باید به شایستگی اسلام را دین بهتر زیستن معرفی کرد . پاسخگویی به نیازهای روز جامعه با استفاده از رهنمودهای دین مبین اسلام ، سعادت را به همگان هدیه می کند .

***

در گذشت آیت الله سید حسین طباطبایی بحرالعلوم

6 سال پیش در چنین روزی در سال 1380 ه ش ،  آیت الله سید حسین طباطبایی بحرالعلوم از فضلای بر جسته جهان تشیع دیده در نجف اشرف دیده  از جهان فروبستند .

آلِ بَحْرُالعُلوم، خاندانی از سادات حسنی از عالمان شیعی امامی، مشهور به علم و ادب بودند که از سدة 12 تا 14 قمری (18 تا 20میلادی) در ایران و عراق ساکن بودند . افراد این خاندان از آن‎رو به «بحرالعلوم» شهرت یافته‎اند که سردودمان آن سیّد محمّدمهدی طباطبایی چنین عنوانی داشته است.

اینکه آل بحرالعلوم به «طباطبایی» نیز مشهور است. بدین جهت است که از ابراهیم طباطبایی فرزند اسماعیل دیباج نسب می‎برد و او نخستین کس از این خاندان است که این لقب را داشته است.

پس از درگذشت وی بیت رفیع ایشان در نجف در سالهاى گذشته مورد تهاجم ماموران امنیتى در عراق قرار گرفته بود  و عده اى که در میان آنان علما و فقهاى سرشناسى نیز بودند از آن خانواده  معظم و معزز در سال های اخیر به دست رژیم بعث عراق دستگیر شده و به شهادت رسیده بودند .

***

روز اصناف

همه ساله چنین روزی در کشور ، تحت عنوان روز اصناف گرامی داشته می شود . در حال حاضر طبق اعلام وزارت بازرگانی ، دولت عزم جدی برای حمایت از اصناف در جهت رشد و توسعه آنها دارد . حمایت از تولید کننده در کنار حمایت از کارگر ، و پی گیری راه های جذب سرمایه و سرمایه گذار از راه هایی است که باعث مستحکم تر شدن جایگاه اصناف در کشور می شود .

اصناف کشور در صورتی که جایگاه لازم را در سازماندهی کشور پیدا کنند ، می توانند به عنوان یک تشکل سراسری ، به طور مستقیم در بحث تعیین ضرایب مالیاتی و ... دخالت مفید داشته باشند .

***

منابع:

1- مهر

2- روزنامک

3- صداوسیما

4- ایسنا

5- روزنامه اعتماد

6- سایت دائرةالمعارف اسلامی

7- سایت سینما

8- سایت ایران ترکمن

9- irib