تبیان، دستیار زندگی

مدیری و قاسمخانی بار دیگر به هم رسیدند

رازهای دو ژنرال کمدی

از روز گذشته تصویری منتشر شد که در آن مهران مدیری و پیمان قاسمخانی کنار هم ایستاده اند و گفته می شود این مقدمه ای بر ساخت یک سریال مشترک است. علاوه بر آن ها سیامک انصاری، مهراب قاسم خانی، امیرمهدی ژوله و مصطفی احمدی (تهیه کننده دورهمی) هم حضور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مهران مدیری

این سریال تلویزیونی است؟

غالب كانال های تلگرامی از احتمال ساخت دنباله یكی از سریال های قبلی مدیری - قاسمخانی، خبر داده و گفته اند برای تلویزیون است. اگر به این شایعه اصالت دهیم این سوال پیش می آید كه واقعا پیمان قاسمخانی از ممنوعیت تلویزیون خارج شده؟اصلا خودش دوست دارد به تلویزیون باز گردد؟ نشانه ها را كنار هم بگذاریم پاسخ ظاهرا مثبت است اما این اتفاق یك لایه دیگر هم دارد. ظاهر قضیه می گوید از یك طرف تهیه كنندگی سریال جدید مهران مدیری را مصطفی احمدی بر عهده دارد كه تا همین چند وقت پیش «دورهمی» را برای او تهیه كرده بود. او پیش تر گفته بود قصد ساخت یك سریال تلویزیونی دارد.

از آن طرف مرتضی میرباقری معاون سیما گفته:«آقای مدیری علاقه مند به ساخت یک سریال بعد از«دورهمی» بود که هم اکنون او در حال مذاکره است و ما نیز مسئولیت را به سیما فیلم سپرده ایم. ما منتظر ساخت یک سریال ۹۰ قسمتی هستیم.» حالا برسیم به آن سوی ماجرا: طبق پی گیری هفت صبح مشخص شد امیر وفایی سرپرست نویسندگان سریال نود شبی مهران مدیری است و به همین راحتی فرضیه بازگشت قاسمخانی به تلویزیون از بین می رود.

این سریال خانگی است؟

وقتی امیر وفایی كه در «دورهمی» به عنوان سرپرست نویسندگان با مهران مدیری همكاری داشت، فیلمنامه سریال نود شبی او را می نویسد،‌خود به خود ماجرای بازگشت پیمان قاسمخانی به تلویزیون منتفی است. علاوه بر این یك دلیل دیگر هم وجود دارد؛‌اگر پی گیری اخبار بوده باشید اطلاع دارید كه پیمان قاسمخانی سال پیش گفته بود نسخه خانگی «خوب،بد جلف» ساخته خواهد شد. او این را هم گفته بود كه فقط به عنوان فیلمنامه نویس در این پروژه حاضر است و بر خلاف نسخه سینمایی، خودش كارگردان نیست. ابتدا از حمید فرخ نژاد به عنوان كارگردان نام برده شد. كمی بعد اسم بهروز افخمی به میان آمد. او به دلیل طولانی شدن پروسه تولید از این پروژه كنار رفت.

بعد از آن نام سعید آقاخانی مطرح شد كه او هم سراغ كار دیگری رفته و قصد ساخت سریال «خوب،بد،جلف» را ندارد. در مسیر پی گیری همكاری مهران مدیری – پیمان قاسمخانی، متوجه یك خبر متفاوت دیگر هم شده ایم:‌ این همكاری مشترك در شبكه نمایش خانگی انجام می گیرد و قرار است مهران مدیری سریال «خوب،بد،جلف» را بسازد. سید محمد امامی كه این روزها «شهرزاد» را در شبكه خانگی در حال توزیع دارد هم تهیه كننده «خوب،بد،جلف» است.     

روزگار دو سلطان

فعلا مهم نیست كه قرار است پروژه مدیری- قاسمخانی در كدام مدیوم به سرانجام برسد. فراتر از مدیوم تلویزیون یا شبكه نمایش خانگی كنار هم قرار گرفتن این دو است. اولین همکاری مشترک مدیری و قاسم خانی در سریال «پاورچین» رقم خورد. سال ها پیش از این قرار بود آن ها در «ببخشید شما» همکاری داشته باشند که قاسم خانی به خاطر جنس کمدی این مجموعه نتوانست با مدیری همراه شود. «پاورچین» همچنان یكی از آثار شاخص مدیری و در قیاسی بالاتر تلویزیون است.

باز پخش سریال در سال گذشته نشان داد،‌با چه كمدی متفاوتی و استخوان داری مواجه بوده ایم. آخرین کار مشترک آن ها «مرد هزار چهره» است که بی شك جزو چند كمدی اول تلویزیون قرار می گیرد. شوخی ها بجا،‌قصه پر پیچ  خم،‌شخصیت پردازی های جذاب و كارگردانی ویژه مهران مدیری باعث شده نام این سریال در حافظه ها ثبت شود. «باغ مظفر» و «شب های برره» دیگر کار مشترک مدیری و قاسم خانی به شمار می رود. هر دو سریال های محبوبی هستند ولی «شب های برره» به لحاظ شخصیت سازی،‌قصه ، لوكشین و كارگردانی كاری ویژه در میان كمدی های تلویزیونی است.

روزگار بعد از جدایی

مدیری بعد از جدایی،«مرد دو هزار چهره» را ساخت که هرگز به پای موفقیت «مرد هزار چهره»نرسید. بعد از آن سراغ « قهوه تلخ» رفت. این سریال هم از آثار خوب مدیری است فرجامی خوش نداشت. «ویلای من» برای مدیری شکستی تمام عیار در شبکه خانگی بود و «شوخی کردم!»چندان نتوانست جای خود را باز کند.«عطسه» هم جزو کارهای تکراری مدیری است که در شبکه خانگی منتشر شد. سریال «درحاشیه» می توانست مدیری را به روزهای اوج برساند که حاشیه ها نگذاشت. این اتفاق در «دورهمی» رخ داد و حالا مدیری بار دیگر چهره محبوب لقب گرفته است.

 پیمان قاسم خانی در این چند سال سریال «مسافران» و فیلم «ورود آقایان ممنوع» را با رامبد جوان کار کرده، سریال های«ساختمان پزشکان» و «پژمان» را برای سروش صحت نوشته و در «سن پطرزبورگ» بهروز افخمی و «طبقه حساس» کمال تبریزی به عنوان نویسنده و بازیگر حضور داشته است. او در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» هم بازی کرده است.پیمان قاسمخانی سال 95 اولین فیلم سینمایی خود «خوب،بد،جلف» را ساخت که سال پیش اکران شد و به فروش بالای دست یافت.

منابع: تبیان/هفت صبح